Har en duschblandare Hansgrohe från 2016 som strular lite vad gäller värmeregleringen. Misstänker att patronen behöver rengöras eller bytas. Men hur sjutton öppnar jag upp den? Se bilder. Det finns ingen bricka att lossa längst ut och inga skruvar på termostatvredet. Det enda som finns är en liten vid plupp som man trycker in för att vrida förbi värmespärren.
Vet tyvärr inte modellen då den redan var installerad när vi köpte huset. Dessutom verkar inte Hansgrohe ha några bruksanvisningar online.
Vet tyvärr inte modellen då den redan var installerad när vi köpte huset. Dessutom verkar inte Hansgrohe ha några bruksanvisningar online.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan du se hur en duscharmatur fungerar.Om locket inte är fäst med en skruv måste du dra av det med kontrollerad kraft. Den är på tyska men bilderna talar för sig själva. (148) Duscharmatur Reparieren ✅ULTIMATIVE ANLEITUNG: Kartusche Wechseln, wenn Thermostat Undicht & Tropft? - YouTube
Detta bör vara din modell. (148) #1 Mischarmatur Dusche Reinigen, Entkalken abmontieren der Grohe Mischbatterie - YouTube
Detta bör vara din modell. (148) #1 Mischarmatur Dusche Reinigen, Entkalken abmontieren der Grohe Mischbatterie - YouTube
Redigerat:
Stort tack för hjälpen, det var precis som man visade i filmen bara att dra ut vredet.
Tyvärr hjälpte det inte att göra rent patronen. Vi fick fjärrvärme installerat i december och det blev bra värme i alla kranar i huset förutom i denna dusch på övervåningen som bara blir ljummen. Vattnet i kranen i tvättstället intill blir däremot varmt. Vetetusan vad felet är?
Tyvärr hjälpte det inte att göra rent patronen. Vi fick fjärrvärme installerat i december och det blev bra värme i alla kranar i huset förutom i denna dusch på övervåningen som bara blir ljummen. Vattnet i kranen i tvättstället intill blir däremot varmt. Vetetusan vad felet är?
Tack. Skulle försöka mig på att lossa hela blandaren men upptäckte att den är monterad med excenterkopplingar som har något märkligt hål i sig, se bilder. Är det någon slags låsskruv? Förstår att excenterskruvarna är för att blandaren är mindre än väggfästena. Vad behöver jag tänka på när jag lossar dessa excenterskruvar (vill inte ha sönder grejerna)?
Därutöver blir jag lite fundersam hur jag ska göra för att lossa röret till takduschen, se bilder. Lossar jag först i väggen och skruvar sedan loss röret eller vad är stalltipset? Vill återigen inte förstöra något. (Har försökt lossa täckbrickan i väggfästet utan framgång.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därutöver blir jag lite fundersam hur jag ska göra för att lossa röret till takduschen, se bilder. Lossar jag först i väggen och skruvar sedan loss röret eller vad är stalltipset? Vill återigen inte förstöra något. (Har försökt lossa täckbrickan i väggfästet utan framgång.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en bruksanvisning till en snarlik modell, Hansgrohe Crometta. Så jag har lyckats montera isär allt och rengjort. Tyvärr löste det inte problemet. Får nästan ingen värme alls i termostaten så är ganska säker på att det är patronen som är helkass (får skållhett vatten i handfatet intill). Blir att kontakta Hansgrohe imorgon. Tack för alla tips!
Öppnar upp gammal tråd.
Vi har 2 av dessa blandare i huset.
Blandare nummer 1 strulade precis som TS förra året. Inget varmvatten. Ringde hit en rörmokare som beställde och monterade ny patron. Detta tog någon vecka.
Men nu har samma hänt igen på samma blandare knappt 1 år senare. Exakt samma problem.
Jag förstår att Hansgrohe tillhör det absolut sämsta när det kommer till VVS och badrumsartiklar. Men detta är ju pinsamt dåligt. Ska det behövas byta patron hela tiden för att få rinnande varmvatten?
Komiskt att TS har likadan blandare och samma problem, lär ju va några fler hushåll till
Vi har 2 av dessa blandare i huset.
Blandare nummer 1 strulade precis som TS förra året. Inget varmvatten. Ringde hit en rörmokare som beställde och monterade ny patron. Detta tog någon vecka.
Men nu har samma hänt igen på samma blandare knappt 1 år senare. Exakt samma problem.
Jag förstår att Hansgrohe tillhör det absolut sämsta när det kommer till VVS och badrumsartiklar. Men detta är ju pinsamt dåligt. Ska det behövas byta patron hela tiden för att få rinnande varmvatten?
Komiskt att TS har likadan blandare och samma problem, lär ju va några fler hushåll till
Klicka här för att svara
