Hej,

Förord: jag är inte särskilt händig och jag använder troligtvis lite inkorrekta ord för att beskriva mina problem. Så om ni ska komma med råd uppskattar jag att ni tar det långsamt då jag bara är en lekman.

Jag bor i ett gammalt hus och har nu tröttnat på hur skitigt det har blivit mellan mina dubbelglas. Jag har tre fönster, varav jag har lyckats öppna ett. En del av problemet är att skruvarna som håller ihop fönsterbågarna är gamla, övermålade och skruvhuvudena är skadade så det är svårt att få grepp. Trots det lyckades jag öppna 1/3 fönster utan större problem.

Nedan ser ni bilder på ett av mina köksfönster. Där lyckades jag få ut skruvarnahalvvägs ut och sedan fick skuven inte längre grepp. Bild A och B visar fönstret i helbild, inifrån och från sidan. Bild C visar en inzoomad bild från sidan, där jag bänder upp mellan bågarna för att visa er att skruven eller hylsan ligger där.

Bild D som är den mest talande bilden visar skruven och hylsan den sitter i. När jag skruvar på skruven så roterar hela hylsan med. Hur får jag lättast ur skruven och kan man fixera hylsan igen? Eller bör jag ta in någon fönsterkunnig för att montera om hylsan?

Hur hade ni gått till väga för att öppna fönsterbågarna för fönstertvätt och hur hade ni sedan monterat ihop allt igen?

Stort tack på förhand!

Bild A, Fönster hel fram:
Fönster med dubbla glasbågar sedda inifrån, med utsikt över träd. Vänsterkanten och handtaget synliga, samt några växter framför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild B fönster hel sida:
Öppen köksfönsterbåge med utsikt mot trädgård, synlig skruv på sidan.
Skapa konto

Bild C fönster zoom sida:
Inzoomad bild av ett fönster från sidan med en synlig skruv och hylsa mellan fönsterbågarna, samt en pil som visar dem.
Skapa konto

Bild D Fönsterskruv och hylsa
Närbild av en skruv och hylsa i fönsterbåge, med en röd pil som pekar på hylsan där skruven roterar utan att få grepp.
Skapa konto

Redigerat:
Börja med att göra rent i spåret på skruvskallen så bra du kan.
Använd sedan en bred flat skruvmejsel som passar i skåran i skruvskallen så brukar det gå arr lossa skruvarna.
Om du fortfarande inte får loss skruven så kan du slå lite lätt med en hammare på skruvmejsel samtidigt som du vrider för att lossa skruven.

Det finns nya koppelskruv med hullinghylsa att köpa men det går att endast köpa koppelskruv om resten är i fungerande skick, byt koppelskruv så du inte får samma problem nästa gång.
Skruvarna gängas ur genom ledhylsan vid byte.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.