Vi skulle vilja öka tempen på varmvattnet i bergvärmepumpen, samt även värmen på elementen.
Samtliga element står på max, så långt är jag med.
Men när jag kollar i manualen så förstår jag ingenting.
Om någon ville vara vänlig att förklara "steg-för-steg" för en riktig dummie så vore jag tacksam.
Jag har manualen både i fysisk och digital form, samt den finns att ladda ner på nibes hemsida
Detta gäller en Nibe fighter 1230. https://www.nibe.eu/sv-se/support/manualer-och-dokument

Varmvatten: titta i Användar- och installatörshandboken från sidan 22. På sidan 29 ser du Meny 1.4 och 1.5, fabriksinst. är 47 resp 54 grader. Dessa kan du höja en del.
Framledningstempen kan du höja med förskjutning av värmekurvan.

• Gilla
holetaker
  • Laddar…
För att få mer värme i elementen få du höja värmekurvan, tex 2 grader och vänta ett dygn. sen det med VV, finns knappval i menyn, du har manualen, så läs på lite.

Man ska ju har klart för sig att vp inte klarar att göra hur hög temp som helst på vv då kan det bli elpatron som går in å tar över vv produktionen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att få mer värme i elementen få du höja värmekurvan, tex 2 grader och vänta ett dygn. sen det med VV, finns knappval i menyn, du har manualen, så läs på lite.
Jo, jag har ju manualen. Men som jag skrev så förstår jag den inte, och behöver därför hjälp med den biten.
Det är ju lite av poängen med att ställa frågor på forum.

V Vector skrev:
Man ska ju har klart för sig att vp inte klarar att göra hur hög temp som helst på vv då kan det bli elpatron som går in å tar över vv produktionen
Detta hade jag ingen aning om. Tack för headsup.
Hur mycket tror du man kan öka utan problem?
Jag tycker duschvattnet är ok, men sambon tycker det är för kallt. Det är syftet med höjningen

Hur är tempen i köks/handfats-kranen då?

Det kan ju vara så att problemet egentligen är dushblandaren/termostaten.

K Kane skrev:
Varmvatten: titta i Användar- och installatörshandboken från sidan 22. På sidan 29 ser du Meny 1.4 och 1.5, fabriksinst. är 47 resp 54 grader. Dessa kan du höja en del.
Framledningstempen kan du höja med förskjutning av värmekurvan.
Tack för bra svar, men jag har en följdfråga. Vad innebär starttemp och stopptemp, som meny 1.4 och 1.5 avser?
Hade man förstått lingon hade det varit busenkelt, men röris har jag aldrig varit :)

Startemp är den lägsta temp vattnet kan ha innan värmning påbörjas.
Motsvarande gäller stopptemp.

• Gilla
holetaker
  • Laddar…
holetaker holetaker skrev:
Tack för bra svar, men jag har en följdfråga. Vad innebär starttemp och stopptemp, som meny 1.4 och 1.5 avser?
Hade man förstått lingon hade det varit busenkelt, men röris har jag aldrig varit :)
1.4: Hur lågt tempen kan får vara innan VP börjar höja den.

1.5: När VP skall sluta värma vattnet.

Gå in i menyerna och kolla vilka börvärden du har nu.

Inställningsmenyer för start- och stopptemperatur på värmepump, med justerbara temperaturområden och högtryckspressostat-information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
För att höja kurvlutning å därmed få varmare så får du gå in i meny 2.1 kurvlutning å höja den ett steg å räcker inte inte det får du höja ett steg till....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.