Byggahus.se
Hej alla glada mover ägare.
Är nybliven ägare till en 220 AC, fick den i Oktober förra året och återförsäljaren gjorde hela installationen.
Jag har ca:950--> 1000 kvm gräs som skall klippas.
På tomten har jag 13 öar samt 2 smalare passager.
Jag har ställt den att klippa Mån, Ons, Fre Sön mellan 11,00-20,00
Då den blev installerad var den inställd på kontinuerlig klippning.
Ni som har lite erfarenhet av denna fantastiska maskin, är detta tillräckligt??
 
  • Gilla
Elajnen
  • Laddar…
Tycker detta är en bra fråga. Hur ska man tänka egentligen. Just nu har jag min 230 ACX "Elvis" programmerad att köra ett visst antal timmar om dagen och vila någon dag (Jag jar ca:1500kvm som snart ska utökas till 3000kvm).
Exakt "hur mycket" Automowern ska gå, kan dock bara ägaren avgöra - man märker ju sjäv om klippningen räcker eller inte.

Men, en principiell fråga är hur man ska tänka gällande tidsprogrammeringen. Vad jag förstår, så är det bäst om gräset får vila ordentligt mellan varven.

Alla kan/vill kanske inte att köra dygnet runt. Men i mitt fall funderar jag nu på att låta Elvis få köra dygnet runt 3 (eller 4) dygn, och låta gräset vila 4 (eller 3) dygn, beroende på hur mycket det växer. Att gräsmattan får vila 3-4 dygn varje vecka borde väl vara bra strategi för att gräsmattan ska må bra - eller...?

Vore kul att att höra hur andra tänkt till, när ni tidsprogrammerat era kära robotar :)

jokomoko
 
Det där med att gräset skall "vila" har jag svårt att förstå. En gräsmatta som används och trampas på är ju oftast frodigare än den som bara växer.
Jag kör 400m2 med en 220AC mellan 10-16, måndag-fredag. Har tidigare justerat ner tiden under veckodagarna, men helgerna då vi använder gräset för aktiviteter dagtid, har alltid varit "klippfria" av den anledningen.
 
Det verkar ta ungefär 24 arbetstimmar för klipparen att ta sig runt mattan hemma (innan de uppenbara öarna av långt gräs var borta när de släpptes ut för i år) så det tar 2-3 dagar som jag programmerat schemat nu. Alltså får de individuella grässtråna vila lika länge (i någon slags medeltal) innan de klipps nästa gång...

I övrigt har jag sagt åt dem att lägga sig tidigare på fre-sön för att minimera risken för eventuella fylleincidenter från förbipasserande.
 
Hej Tobbe

Då har vi ungefär samma klippschema och "tänk" :)

jokomoko
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.