3 393 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Hur ofta och mycket ska VP gå
Det viktiga i denna fråga är också;
Hur varmt har du inomhus?
Hur många kvadratmeter värmer du?
Har du alla termostater fullt öppna för maximalt flöde genom dem och sedan styr värmen via CTCn?
Kan ge som exempel, när jag flyttade in i mitt hus så var alla termostatvred nedvridna till noll, inget flöde genom dem samtidigt som värmepumpen försökte trycka ut värme och få upp returen, resulterade i dygnsförbrukning på 70-80kwh och kompressorn gick konstant.
Hur varmt har du inomhus?
Hur många kvadratmeter värmer du?
Har du alla termostater fullt öppna för maximalt flöde genom dem och sedan styr värmen via CTCn?
Kan ge som exempel, när jag flyttade in i mitt hus så var alla termostatvred nedvridna till noll, inget flöde genom dem samtidigt som värmepumpen försökte trycka ut värme och få upp returen, resulterade i dygnsförbrukning på 70-80kwh och kompressorn gick konstant.
Anledningen varför den går nästan 24/7 är att den forfarande har värmebehov.Om du tittar på framledningen står ÄR-värdet 37 och BÖR-värdet 39.Så länge du inte kommer över BÖr-värdet kan den inte räkna hem integralen.Nu verkar det som den har problem även fast det inte är så kallt så antingen så är det något knas med shunt/växelventil eller så räcker den inte till.
Tack, det kan du nog ha rätt i och det är värt att prova. Idag stryper vi värmen i radiatorerna på ovanplan och styr inte genom CTC. Vi värmer ca 300 m2. På sutterängplan har vi 150 m2 vattenburen golvvärme och på ovanplan 150 m2 radiatorer. Vi har ca 20C. Vi harFTX, denna är dock uan för eller eftervärmare så den behöer vi ofta stänga av eftersom den kyler jättemycket där vi sitter....ingenjören101 skrev:
Det viktiga i denna fråga är också;
Hur varmt har du inomhus?
Hur många kvadratmeter värmer du?
Har du alla termostater fullt öppna för maximalt flöde genom dem och sedan styr värmen via CTCn?
Kan ge som exempel, när jag flyttade in i mitt hus så var alla termostatvred nedvridna till noll, inget flöde genom dem samtidigt som värmepumpen försökte trycka ut värme och få upp returen, resulterade i dygnsförbrukning på 70-80kwh och kompressorn gick konstant.
Nu har jag öppnat termostaterna fullt. Märker ingen JÄTTESTOR skillnad på värmen inomhus , men det är lite varmare. Elpatronen har gått in lite mer men några kw endast. Vilken justering borde jag göra på pannan (?) nu? Drifttid VP ser ut ha minskat betydligt men å andra sidan är det nu 7C ute….så oklart om det har med justering termostater att göra…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hey jag har sama värmeS sepani skrev:Jag har följt förbrukning för min CTC panna, har tyckt att den legat högt trots att det ”bara” varit runt 0C. Det jag noterat är att VP utedelen kompressor går väldigt mycket typ ”hela” tiden. Kollade ikväll och på 24h har den gått 21…kan inte säga om det är mer än normalt eller ej men känns mycket…
[bild]
Jag märkte igår att det står hög värmepump komunikavionsfel utedel på min display
Vet ni vad kan bril fel
även utomhus när flekten inte fungerar vet jag inte exakt hur många gånger den slås på, men oftast fungerar den inte alltid.
Klicka här för att svara





