Alltås... Detta var det mest idiotiska jag läst på länge...

Vi har byggt Älvsbyhus Mimer. Har inrett ovanvåning själv. Har super mycket tillval som jag fixat själv. Exvis nytt kök, täljstenskamin, en ångbastu, en vanlig bastu, bubbelbad, kakel&klinkers, dubbelhandfat i ena badrummet. 60kvm påkostat isolerat uppvärmt garag.
Allt som allt har vi betalat 1,8 miljoner.
Då ingår alla trädgårskostnader, 20kvm trädäck, 200kvm stensatt, 25kvm uterum/vinterträdgård, 50m stödmur, 35 meter plank. Tomten kostad 160,000:-

Ingen annan tillverkare hade jag kunnat bygga så billigt med! Alla andra påstående är trams och lögn!

Och att dom inte skulle gå och sälja. Vilkte trams. Vår granne sålde sitt Älvsbyhus för 2,1 miljoner. Och det var inte ens färdigbyggt då. Jag skulle enligt mäklare kunna begära över 3 miljoner för mitt och få sålt det på en vecka.

Mycket riktigt får man vad man betalar för. Det är inget fel på kvaliten, men standarden är låg.
Dom är störst och behandlar sin kunder därefter. Det spelar alltså inge roll om dom gör någon arg, dom klarar sig ändå. Så någon större godwill kan man inte räkna med.

Men för den saken skulle tror jag inte dom är omöjliga. Vi fick med alla våra brister i besiktningen, och dom blev åtgärdade utan några protester.

Sedan gör många misstaget att handla upp markarbetena av sin säljare. Vi valde handla upp dom själv och sparade 350,000:- på det.

Strix, missförstå mig rätt... Hur mycket hade det kostat om du gjort allt genom älvsbyhus som du gjort med ditt hus? Jag tror att det blivit mycket dyrare, eller hur!!! Det är detta jag uttalar mig om, inte att huset är dåligt eller dyrt, utan att jag har lite problem med att förstå varför man köper ett billigt hus och sedan tar dyra tillval via säljaren. Jag tror att det är många personer som kollar på Älvsbyhus för att det är det billigaste på marknaden, men inte är riktigt medvetna med att efter alla tillval är inte huset lika billigt längre. När vi byggde vårt första hus( Älvsbyhus ) skrämde vår säljare oss att garantierna inte skulle gälla om vi gjorde si och så, det var bäst att de gjorde allt osv... Idag skulle vi inte gå på det, men då vi var unga och osäkra...
Men visst blir alla hus billigare om man gör mycket själv, köper in alla vitvaror mm,

Vad jag menar med att det inte gick att sälja ett Älvsbyhus, stämmer. Skulle du köpa ett Ägadir för 2,4 milj + enkel carport, på ett ställe där tomterna kostar 200 000, och det finns flera lediga tomter.? Huspriserna här ligger i medel på 800000kr. Nu är inte huset osäljbart för att det är ett Älvsbyhus, utan för att det är ett för högt utgångspris i förhållanden till omgivningen och att du kan få ett nytt Älvsbyhus för samma/mindre pengar och du får välja själv hur du vill ha det.

Men en sak är är säker, malmösäljaren måste vara duktig i och med att de 4 hus som byggts här förra året har alla inkl tillval kostat över 2milj exkl tomt. Då är kaklade badrum med golvvärme standard i alla dessa hus.

Tips: titta inte blint på att Älvsbyhus är billigast, jämför hur mycket det skulle kosta att få ett annat hus med samma standard som du vill ha på ditt Älvsbyhus. Skenet kan bedra...

Snailman
Det har nog ganska stor betydelse var i sverige man byggt sitt älvsbyhus, och då behöver det inte vara norrland eller skåne...

I mellersta sverige, två ungefär lika stora städer 20 mil från varandra, i det ena har man byggt ett antal älvsbyhus på senare år, även andra dyrare hus, här avstannade byggandet helt i början på 90 talet, hus gick knappt att sälja alls, sista åren har trivselhus, eksjöhus, fiskarheden mfl byggts (här känns det ju ganska gångbart med älvsbyhus)

i den andra har man inte byggt några älvsbyhus alls, där har man byggt väldigt mycket hus även i början på 90 talet, då byggandet dog ut helt under många år på många orter.här har man byggt götenehus, sjödalshus, eksjöhus, fiskarheden, sävsjöhus mfl under senare år (och även tidigare) (här känns det ganska vågat med älvsbyhus)

Edit: när jag tänker efter så har det nog inte byggts några hus med krypgrund alls... antagligen huvudsakligen beroende på att man måste i ett av områdena påla, och i det andra ha en extraförstärkt platta på mark... tror inte krypgrund kan fixa något av dessa två...:rolleyes:

Vi har byggt ett Älvsbyhus för 4 år sen och har redan fukt i badrummet, vilket vi själva får bekosta. Älvsbyhus är inte lätta att ha och göra med om problem uppstår. Välj en annan hustillverkare. Det är mitt råd.

Går inte byggfelsförsäkringen in när det blir fukt i badrummet efter endast två år?? berätta gärna mer!!

Dorfen skrev:
Går inte byggfelsförsäkringen in när det blir fukt i badrummet efter endast två år?? berätta gärna mer!!
Inte om byggaren fortfarande är verksam. Då är det byggarens garanti som skall träda in.

Byggfelsförsäkringen träder endast in i de fall där husbyggaren försvunnit, d.v.s. gåt i konkurs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.