8 999 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Hur nära grannens boningshus får jag bygga min friggebod, om jag har medgivande?
Jodå, en och en halv aln ska lämnas till stödje- och stolparum, se sista meningen i första stycket i byggningabalken 2:1oskar8889 skrev:
Nej men skämt åsido så finns inga regler mer än att du behöver godkännande från grannen när det kommer till friggebodar, precis som myrstack skriver i inlägg #14. Har du fått godkännandet i skrift torde det vara lugnt att börja bygga, ett godkännande kan som regel inte återtas av en part då det snarare är att betrakta som ett avtal. Är godkännandet muntligt sitter du i ett sämre bevisläge om grannen helt plötsligt ändrar sig och inte vill kännas vid det muntliga godkännandet om det visar sig att du och grannen har olika definitioner av hur termen "vägg till vägg" ska tolkas.
Så om godkännandet är muntligt bör du eventuellt fundera på att fiska lite angående grannens inställning så att det inte blir strul för dig. Är godkännandet i skrift är det bara att sätta spaden i backen precis som du tänkt dig skulle jag säga åtminstone.
Det finns inga kartor. Därimot är det i text angivet mått, och avstånd. Känner mig trygg i att det är tydligt nog. Grannen kan för övrigt inte se bygget från sin tomt. Har bestämt mig för att köra 1 meters avstånd från hängrännan (den del som skjuter ut mest), för att vara på den säkra sidan med avståndet.H hempularen skrev:Ja det finns rätt stora "avhandlingar" om det.
Men ofta räcker det med att du har dubbelgips i den vägg som är mot grannhuset, och inga fönster eller andra öppningar. Det finns visserligen godkända fönster men de är dyra.
För en friggebod tror jag egentligen inte att det finns formella krav på brandskydd. Men det är väl vettigt att försöka uppfylla brandsäkerheten ändå.
När det gäller grannemedgivandet, så bör du nog se till att du har det lite tydligare än du skriver här ovan. Du bör ha en ritning av huset, åtminstonde en skiss där fasadlängd framgår och takhöjden. Med grannens medgivande skriftligt Och en situationsplan där man ser var byggnaden skall stå. Både avstånd till tomtgränsen, och placeringen utefter gränsen. annars finns en risk att någon (grannen, senare ägare, framtida arvingar...) kan hävda att det var inte sååå man trodde det skulle se ut.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men då är det lämpligt att göra en. Utgå ex. ifrån avstyckningskartan som du bör hitta hos lantmäteriet under "min fastighet". Rita in en skalenlig rektangel där du tänker bygga och sätt ut måtten mot tomtgränsen, och även mot en annan tomgräns, så den får specificerat läge i båda riktningar.oskar8889 skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grannens nya avlopp för nära dricksvattenbrunn
Vatten & Avlopp -
Ställa soffa nära grannens hus som insynsskydd för att dj-vlas?
Juridik -
Grannens plank är nära/på vår tomt, medgivande från tidigare ägare saknas.
Bygglov -
Grannens skorsten nära mitt Ftx intag
Ventilation -
Hur få grön oas fastän grannens hus är högt och nära tomtgräns?
Häckar, Buskar & Träd