Peter1986 skrev:
Jag står inför liknande situation och har resonerat så här.

Det är skillnad på vilka som har rätt att överklaga ock vilka som måste särskilt informeras om din ansökan. Utöver kungörelse,
Om en granne som gränsar till denna tomt med sin fastighet (s.k. rotgranne) inte blir informerad om din ansökan, kan beslutet ogiltigförklaras även fast tid för överklagande gått förbi, samt även om du börjat bygga huset. Detta kan ju innebära totalt byggstopp på sin spets.
Mycket värdefull info! Det kände jag inte till. Det låter ju minst sagt obehagligt om det skulle inträffa.

Peter1986 skrev:
Utöver det mer formella så tror jag en granne lätt blir skrämd av ett beslut som dimper ner i brevlådan. Har man inga tankar på att bygga nåt väldigt extremt eller bedriva kontroversiell verksamhet kan man nog påverka grannarna positivt genom att personligen informera och stifta bekantskap. Muffins är inget skäl till överklagande iaf :)
Jag resonerar också lite så, att man kan komma på god fot med varandra redan innan man blir grannar.
Men samtidigt är det ett vågspel. Är det en surgubbe så kanske man bara gör det mycket värre och ger dem mer ammunition.

Jag har just fått ett positivt förhandsbesked för mitt bygge på landet utanför detaljplanerat område.
För det krävdes:
• Ansökan av strandskydds dispens a 3987kr, (rinner en ca 1 meter bred bäck drygt 80 meter från min fastighetsgräns, där i mellan går en asfalterad 70 väg)
• Fördjupad bullerutredning pga vägen a 10000kr
• Platsbesök av miljö/hälsa 942:-
• Utlåtande från Trafikverket, INGEN kostnad?
• Hörande av berörda grannar. Närmaste bostadshus från min fastighetsgräns ligger ca 160m bort. Där i mellan (och runt min fastiget) är det åker mark. Kommunen hittade 4!! ”berörda grannar”. Min fastighet gränsar till 2! Kostnaden för detta ingår i handläggnings avgiften för förhandsbeskedet som blev 6778kr.

Nu har beställt nybyggnadskarta (3000-4000kr) och kan äntligen börja med bygglovet.
Men avgift för avloppsansökan, bygglov osv uppskattar jag att jag kommer ha betalat drygt 50000-60000:- i byråkratiska avgifter till kommunen innan jag får sätta spaden i backen ute på landet :(

• Gilla
Reyhn
  • Laddar…
"Hur nära måste grannen bo för att få ha nått att säga till?"
När jag skulle bygga så var det planerat ett garage (som aldrig blev av) närmare än 4,5m från tomtgräns. Var tvungen att inhämta lov från grannen vars huvudbyggnad ligger ung. 4km bort!

@xlaco: Tack för ett mycket bra och detaljerat svar med praktiska kunskaper!
På det du säger låter det som att kommunen kan göra mycket friare tolkningar än vad man själv skulle kunna tycka är rimligt.

@lat: *hehe* Jag antar att regler är regler och ska följas villkorslöst? (:

Era två svar tillsammans med tidigare svar ger en bra indikation på att när det gäller vilka som är berörda grannar så kan man helt enkelt inte vara säker på att det bara är de som gränsar till fastigheten. Utvärderingen av ens fastighet kan tydligen innefatta mycket mer än bara fastigheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.