17 704 läst ·
98 svar
18k läst
98 svar
Hur mycket törs man höja trycket i huset?
Det här kanske inte är en fråga som håller mig sömnlös precis. Men det är lite intressant tycker jag. Alla förståsigpåare säger att det är jäkligt noga det där med trycket. Men samtidigt har jag aldrig läst eller hört talas om ett enda fall där något hus blivit förstört. Då börjar man ju undra om man inte kan optimera på ventilation och energi istället för eventuella problem med fuktkonvektion.
Volymen på ett hus är ju ändå ca en halv till en miljon liter. Med det i åtanke så undrar man ju hur mycket några liter per sekund påverkar trycket i huset. Det ska vara ett jäkligt tätt hus i så fall.
Volymen på ett hus är ju ändå ca en halv till en miljon liter. Med det i åtanke så undrar man ju hur mycket några liter per sekund påverkar trycket i huset. Det ska vara ett jäkligt tätt hus i så fall.
Även om ftx-en har 10-15% mer frånluft än till, så kommer övervåningen ändå att ha ett övertryck som termiken skapat. Däremot behövs den mindre tilluftsmängden för att ftx-en ska fungera utan påfrostning och obehag från undertempererad tilluft och till viss del för att kompensera luftvolymskillnaden mellan uteluften o den uppvärmda tilluften.
Märkligt, jag har en kollega som jobbar med ventilation, och han har berättat om massor av fall där han grävit i lösull på vind och funnit mögel och is av upptryckt fuktig luft på grund av övertryck på FTX.O Olf Oggler skrev:Det här kanske inte är en fråga som håller mig sömnlös precis. Men det är lite intressant tycker jag. Alla förståsigpåare säger att det är jäkligt noga det där med trycket. Men samtidigt har jag aldrig läst eller hört talas om ett enda fall där något hus blivit förstört. Då börjar man ju undra om man inte kan optimera på ventilation och energi istället för eventuella problem med fuktkonvektion.
kanske har du inte tillräckligt många ventilationstekniker runt dig?
Inte ens med enbart frånluft kan man garantera att undertrycket är såpass stort att ingen fukt kommer upp till vinden. Ett ftx ventilerar alla anslutna rum i huset och ser åtminstone till att folk har råd att ventilera såpass att fukten håller sig inom icke skadliga nivåer.
Hej
Jag tror, förutom i våtutrymmen, att läckage inte gör så mycket så länge det är välventilerat.
Om jag själv mäter ånghalten inne idag tex så har jag 3-4 gram vatten per kbm luft. Kollar jag ånghalten på uteluften är den nästan densamma, lika på vinden... jag tänker då att flödesriktningen i konstruktionen inte spelar nån roll för kondensbildning.
Även om ånghalten ibland är något högre inne (0-2 gram vatten per kbm är fukttillskottet hos mig beroende på rum och tidpunkt), så kommer det lilla tillskottet inte orsaka kondens vid ett läckage då vind och vägg är fortfarande är varmare än uteluften och den värmen räcker för att luften ska kunna fly konstruktionen innan det blir kondens...
Ventilerar man dåligt eller har en för ’kall’ vind eller för kalla väggar så blir ju läget annorlunda ...
I ett badrum kan fuktillskottet lätt bli 10 gram per kbm luft, men så länge man drar ut 10-20 l/s och duschar med stängd dörr så tror jag flödet lokalt i det rummet går åt rätt håll.
Drar man ner ventilationen när man är bortrest etc, så borde också vara lungt, då fuktproducerande aktiviter avstannar
/E
Jag tror, förutom i våtutrymmen, att läckage inte gör så mycket så länge det är välventilerat.
Om jag själv mäter ånghalten inne idag tex så har jag 3-4 gram vatten per kbm luft. Kollar jag ånghalten på uteluften är den nästan densamma, lika på vinden... jag tänker då att flödesriktningen i konstruktionen inte spelar nån roll för kondensbildning.
Även om ånghalten ibland är något högre inne (0-2 gram vatten per kbm är fukttillskottet hos mig beroende på rum och tidpunkt), så kommer det lilla tillskottet inte orsaka kondens vid ett läckage då vind och vägg är fortfarande är varmare än uteluften och den värmen räcker för att luften ska kunna fly konstruktionen innan det blir kondens...
Ventilerar man dåligt eller har en för ’kall’ vind eller för kalla väggar så blir ju läget annorlunda ...
I ett badrum kan fuktillskottet lätt bli 10 gram per kbm luft, men så länge man drar ut 10-20 l/s och duschar med stängd dörr så tror jag flödet lokalt i det rummet går åt rätt håll.
Drar man ner ventilationen när man är bortrest etc, så borde också vara lungt, då fuktproducerande aktiviter avstannar
/E
Men om man har roterande växlare så återfuktar ju den en hel del.
Det här med temperaturer och fuktighet är ju intressant. I vårt hus så här på vintern har vi ca 20 grader varmt och ca 30% relativ luftfuktighet. För att det ska fällas ut fukt så måste då tempen sjunka till ca 1-2 grader.
Vår vind är helt oisolerad med öppen takfot runt om. Bjälklaget upp till vinden är dåligt isolerat. Temperaturen uppe på vinden är ca 5 grader varmare än utomhusluften.
Alltså. För att det över huvud taget ska föreligga risk för fukt i vindsbjälklaget så måste tempen ute vara under ca -3 till -4. Om man ser till helåret så är det ju ganska liten del av tiden som sådana omständigheter råder.
Det här är ju ett teoretiskt resonemang. Men det borde ju ligga något i det.
jag är faktiskt förvånad över att det är så varmt på vinden. Inte så konstigt att råsponten är 100% mögelfri
Det här med temperaturer och fuktighet är ju intressant. I vårt hus så här på vintern har vi ca 20 grader varmt och ca 30% relativ luftfuktighet. För att det ska fällas ut fukt så måste då tempen sjunka till ca 1-2 grader.
Vår vind är helt oisolerad med öppen takfot runt om. Bjälklaget upp till vinden är dåligt isolerat. Temperaturen uppe på vinden är ca 5 grader varmare än utomhusluften.
Alltså. För att det över huvud taget ska föreligga risk för fukt i vindsbjälklaget så måste tempen ute vara under ca -3 till -4. Om man ser till helåret så är det ju ganska liten del av tiden som sådana omständigheter råder.
Det här är ju ett teoretiskt resonemang. Men det borde ju ligga något i det.
jag är faktiskt förvånad över att det är så varmt på vinden. Inte så konstigt att råsponten är 100% mögelfri
Produkter som diskuteras: "mögelfri"
Mögel-Fri Jape
Tvätta bort mögel inomhus
109 kr inkl moms
Läs mer
Vill minnas att jag läste nån rapport från SP att vinden gärna ska vara just 5 grader varmare än uteluften.
Hur mycket rotorn återfuktar tror jag bl.a. beror på fukttillskottet inomhus.
Här är en bra kartläggning.
http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/files/TVIT-7000pdf/TVIT-7048LJ.pdf
Jag har aldrig lyckats mäta upp nån fuktåtervinning själv, inte ens när jag öppnar bastun och flera personer har duschat, kan jag se förhöjda värden tilluften...
/E
Hur mycket rotorn återfuktar tror jag bl.a. beror på fukttillskottet inomhus.
Här är en bra kartläggning.
http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/files/TVIT-7000pdf/TVIT-7048LJ.pdf
Jag har aldrig lyckats mäta upp nån fuktåtervinning själv, inte ens när jag öppnar bastun och flera personer har duschat, kan jag se förhöjda värden tilluften...
/E
Härligt. Nu har man att läsa ikväll. Tack.
Jag tar ju luften in i huset från vinden. Det är temporärt rigat så. Det betyder alltså att 1) Luften som går in i aggregatet är förvärmd ca 5 grader. 2) Om jag inte tog luften från vinden så kanske det skulle vara ännu varmare där?
Jag tar ju luften in i huset från vinden. Det är temporärt rigat så. Det betyder alltså att 1) Luften som går in i aggregatet är förvärmd ca 5 grader. 2) Om jag inte tog luften från vinden så kanske det skulle vara ännu varmare där?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför går det inte att öka trycket i radiatorsystemet?
Värme allmänt -
Höja trycket ?
Vatten & Avlopp -
Försökt ’allt’ - får inte upp trycket i radiatorsystemet. Hjälp!
Värme allmänt -
Höja trycket på värmepannan. Hur ?
Värmepumpar -
Fylla på vatten/höja trycket i slutet radiatorsystem Nibe VVM 300
Värme allmänt