L
O Olf Oggler skrev:
Jag är ganska övertygad om att radonet kommer från marken. Källarmurarna är murade i lättklinker. Enligt uppgift från min far som byggt kåken så ska det inte förekomma någon radon från byggmaterial. Men det vet man ju aldrig. Mig veteligen har det aldrig mätts på byggmaterialet. Fast och andra sidan borde tidigare långtidsmätningar avslöjat det i så fall.

När jag mätt i sprickor och otäta skyddsrör vid tex inkommande vatten i källaren så uppmäter jag höga halter. Lika så i golvbrunnar i källaren och under uppreglade golv i källaren. Så jag är ganska övertygad om att det är markradon som det är frågan om.
Har du kollar med kommunens radonkarta , finns på kommunkontoret
 
Radonsug är förmodligen effektivt. Men frågan är om det är värt det. Nu efter installationen av FTX så tyder i alla fall mina korttidsmätningar på att radonhalten i källaren är under gränsvärdena. Vad är den allmänna uppfattningen om radon. Hur hög radonhalt ska man acceptera i tex ett sovrum?
 
L
Har samma hos mig , markradon fick med elektronisk mätare 10 000 i pik under plattan , slog hål på 2 ställen genom plattan satte en rörfläkt , nu är värdet ca 60
 
Hur vet man om man har problem beroende på övertryck i huset?
Jag har haft övertryck i 10 år!

Orsaken är att mitt hus från 1974 har blåbetongväggar med radon i bottenvåningen och träväggar i övervåningen.
2007 installerade jag ett FTX-system för att öka luftgenomströmningen och därigenom ventilera ut radonet.
Jag har installerat ett FTX-aggregat som klarar hela huset men jag har bara dragit rör på nedervåningen eftersom det är där det mesta av radonet finns. Jag har dock dragit upp rör till vinden men ej fortsatt med rör till varje rum på övervåningen för att jag vill för närvarande inte ha en massa rör dragna kors och tvärs på vinden (har en massa grejor där).

På nedervåningen har jag stängt alla självdragsventiler och FTX-systemet blåser in mer luft än jag suger ut och överskottet går upp till övervåninngen och blåser ut genom husets original självdragsventiler. På så sätt ventileras även övervåningen trots att FTX-systemet inte är installerat där än.

Komfortmässigt har det fungerat bra i 10 år men jag har förstås ett svagt (!?) övertryck i huset. Även radonhalten på båda våningarna ligger bra till.
 
Redigerat:
O Olf Oggler skrev:
Jag har inte mätt med puckar. Men jag har tillgångn till bra mätutrustning för korttidsmättningar. Det är klart att inte radonhalten sjunker till 0. Men jag ser en tydlig korelation. När jag stänger av frånluften och endast pumpar in luft i huset. Dvs sätter övertryck i huset. Då sjunker radonhalten timme för timme. Men så kan man ju inte ha det. Nu när kylan kommer så har jag börjat fundera på hur högt man törs gå med trycket i kåken.

Ni skriver att jag ska ställa in ventilationen i "balans". Syftar ni då på att jag ska tillföra lika mkt luft som jag suger ut? I så fall låter det som att trycket i huset blir för högt. Det känns ju som att man i alla fall ska suga ut lite mer än man tillför. Det är ju lurigt det där eftersom trycket varierar med höjden på huset.
Helt riktigt, du skall suga ut mer luft än du tillför. Alltså ha ett övertryck i huset.
 
Om jag minns rätt är väl gränsen över 100bq. Men jag tror Att ha FTX gör skillnad. Men om du inte får nog bra ere å testa med lika många l/s in som ut. Som max skulle jag våga ha ett övertryck på 5l. Det gäller ju att din ftx projektering är bra om den ska hjälpa mot radon. Så det inte bara finns undertryck i hela källaren tex. För då får du ju ett kraftigt undertryck iaf därnere. Men framförallt tycker jag att du ska lägga tid på att täta källaren. Är antagligen mycket lätt för radonet att komma in om inte en FTX med lika tryck på inte hjälper. Googla på hur man får ett rum lufttätt.
 
B Besiktningsmannen skrev:
Helt riktigt, du skall suga ut mer luft än du tillför. Alltså ha ett övertryck i huset.
Nu får du förklara hur det kan bli övertryck, när man pumpar ut luften. Lita aldrig på rättstavningsprogram!
 
  • Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
P Per Lu skrev:
Hur vet man om man har problem beroende på övertryck i huset?
Jag har haft övertryck i 10 år!

Orsaken är att mitt hus från 1974 har blåbetongväggar med radon i bottenvåningen och träväggar i övervåningen.
2007 installerade jag ett FTX-system för att öka luftgenomströmningen och därigenom ventilera ut radonet.
Jag har installerat ett FTX-aggregat som klarar hela huset men jag har bara dragit rör på nedervåningen eftersom det är där det mesta av radonet finns. Jag har dock dragit upp rör till vinden men ej fortsatt med rör till varje rum på övervåningen för att jag vill för närvarande inte ha en massa rör dragna kors och tvärs på vinden (har en massa grejor där).

På nedervåningen har jag stängt alla självdragsventiler och FTX-systemet blåser in mer luft än jag suger ut och överskottet går upp till övervåninngen och blåser ut genom husets original självdragsventiler. På så sätt ventileras även övervåningen trots att FTX-systemet inte är installerat där än.

Komfortmässigt har det fungerat bra i 10 år men jag har förstås ett svagt (!?) övertryck i huset. Även radonhalten på båda våningarna ligger bra till.

Hur vet du att det är övertryck i huset? Är det ett antagande baserat på att det är uppmätt ett högre tillflöde än frånflöde? Och är du säker på att detta inte gett effekter i form av mögel i vindsbjälklag eller hur det nu ser ut i ditt hus?

Kanske är det så att hus från 70-talet är så dåligt isolerade att eventuell fukt i väggar helt enkelt försvinner med värmen. Eller rättare sagt. Det är så dåligt isolerat att det inte är tillräckligt kallt i väggen för att det ska kondensera?
 
Ja, det är ett "antagande" baserat på att jag har ett högre tillflöde än frånflöde på mitt FTX-aggregat. Åtminstone teoretiskt och med nybytta filter i FTX-aggregatet. Men det är förmodligen bortåt 100% säkert att jag har ett övertryck eftersom överskottet "blåser" ut genom övervåningens självdragsventiler och det lär inte bli något "blås" om det inte finns en tryckdifferens.
Om det sedan är ett högt farligt tryck eller ett lågt ofarligt tryck vet jag inte och det är det som frågan gäller.

Mögel i vindsbjälklag! Hur märker jag det? Mögellukt i huset? Mögellukt på vinden? Kan jag se möglet?

Att ett hus från 70-talet är dåligt isolerat (jämfört med nu) kan man väl utgå från men att det skulle vara så dåligt att man inte skulle nå en kondenseringstemperatur i väggen vid kallt väder låter konstigt. Även för en novis som mig. Huset är nog normalisolerat för sin ålder skulle jag tro. Med en bergvärmepump från 2002 kostar uppvärmningen runt 5500-6000 kWh/år (suterräng 135 m2/våning samt ett vidbyggt och något uppvärmt dubbelgarage)

Om man antar att fukten går ut genom väggarna och möter en kondenseringstemperatur hur märker jag det på kort och lång sikt?

Jag borde rätt enkelt kunna mäta övertrycket i huset som millimeter vattenpelare övertryck. Finns det något "övre tryck" som jag borde hålla mig under för att minimera eventuellt framtida problem?

Och "framtida problem"! Borde jag inte upptäckt eventuella problem efter 10 år?
 
P Per Lu skrev:
Ja, det är ett "antagande" baserat på att jag har ett högre tillflöde än frånflöde på mitt FTX-aggregat. Men det är förmodligen bortåt 100% säkert att jag har ett övertryck eftersom överskottet "blåser" ut genom övervåningens självdragsventiler och det lär inte bli något "blås" om det inte finns en tryckdifferens.
Om det sedan är ett högt farligt tryck eller ett lågt ofarligt tryck vet jag inte och det är det som frågan gäller.

Mögel i vindsbjälklag! Hur märker jag det? Mögellukt i huset? Mögellukt på vinden? Kan jag se möglet?

Att ett hus från 70-talet är dåligt isolerat (jämfört med nu) kan man väl utgå från men att det skulle vara så dåligt att man inte skulle nå en kondenseringstemperatur i väggen vid kallt väder låter konstigt. Även för en novis som mig. Huset är nog normalisolerat för sin ålder skulle jag tro. Med en bergvärmepump från 2002 kostar uppvärmningen runt 5500-6000 kWh/år (suterräng 135 m2/våning samt ett vidbyggt och något uppvärmt dubbelgarage)

Om man antar att fukten går ut genom väggarna och möter en kondenseringstemperatur hur märker jag det på kort och lång sikt?

Jag borde rätt enkelt kunna mäta övertrycket i huset som millimeter vattenpelare övertryck. Finns det något "övre tryck" som jag borde hålla mig under för att minimera eventuellt framtida problem?

Och "framtida problem"! Borde jag inte upptäckt eventuella problem efter 10 år?
Många och bra frågeställningar. Jag undrar samma saker :-)

Angående eventuell dålig isolering och kondens i väggarna. Jag tänker mig att det inte är svart eller vitt. Med lite dålig isolering kanske den perioden av året då det inte kondenserar i väggar och tak är längre. Därmed kanske det inte är ett praktiskt problem. Inte vet jag. Var i Sverige finns huset? Jag bor i Uppsala. Intressant att du ändå har så pass högt tryck i kåken att det flödar utåt högt upp i huset. Jag kan absolut inte avgöra om det är ett problem på sikt i praktiken. Men jag skulle vara fundersam. Man har ju i alla tider fått höra att huset mår bra av undertryck. Och med övertryck sägs det bara vara en tidsfråga tills man får riva kåken :-)
 
När vi ändå är inne på ämnet. Kan någon tipsa om en bra produkt för att täta sprickor grundmur mm mot radon. Kan man använda vilken fogmassa som helst?
 
L
O Olf Oggler skrev:
När vi ändå är inne på ämnet. Kan någon tipsa om en bra produkt för att täta sprickor grundmur mm mot radon. Kan man använda vilken fogmassa som helst?
Sprickorna i grundmuren är endast relevanta om du har markradon , då dom kan radonet sugas in med för högt undertryck i huset
 
Jag har markradon. Och sprickor.
 
Jag skulle ändå pröva med 5% mer frånluft och göra en riktig långtidsmätning.

Visst, du suger säkert in mer radon med undertryck, men med FTX så ökar du luftomsättningen ordentligt, så det är inte säkert att värdena ökar markant.

Men täta dina sprickor först (y)
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Alla hus har övertryck på något ställe även om det har fläktventilation med enbart frånluft. Om ventilationen effektivt bortför fukt som alstras i huset minskar såklart risken för kondensutfällning i byggkonstruktionen
 
  • Schema över luftflöde i ett hus, med pilarna som visar riktningen för frånluft och övertryck.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.