Hej

Vi låter göra om ett badrum här hemma, och det som initialt kändes bra här vartefter börjat kännas lite mindre bra. Först har vi haft en diskussion kring fallet på golvet, men vad gäller det är det relativt enkelt att mäta och se om regelverket efterföljs. Därefter har vi varit ytterligare på vår vakt, och nu funderar jag på om plattsättningen utförs på lämpligt sätt.

Enligt monteringsinstruktionen (och överallt annars) står det att man ska tillse att full täckning av fix på plattan som ska sättas upp uppnås. Här känner jag att regelefterlevnad (vad som utgör "full täckning") är lite mer av en bedömningssport. På någon eller ett par av bilderna jag har laddat upp ser man exempelvis spår från kammen. På någon annan bild ser man tydligt att det saknas fix längst ut i hörnen eller längs ytterkanten av plattan. Är det här helt i sin ordning, eller har jag en klåpare hos mig? Jag känner att jag är en sån lekman att jag inte kan bedöma detta. Finns det någon klok person som kan hjälpa mig? Närbild på delvis satta vita kakelplattor och synliga fixkamsspår på badrumsvägg vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kant på badrumsvägg med vita kakelplattor och synlig kammad fix i hörnan.
Skapa konto
Kermikplatta med otillräcklig fix och synliga spår från kam, ojämn användning nära hörn vid en renovering.
Skapa konto

• Gilla
Hans-Ulrich
  • Laddar…
J
Det med full täckning bakom en platta är lite diffust , normalt strykes fix ut på väggen och då blir det full , eller direkt på plattan , då kan hörnen bli utan , På en vägg är det inte riktigt så noga , bara att dom hänger kvar .
Ska det sättas upp saker med borrning bör det vara fullt bakom ,
PÅ golv är det viktigt att det är helfullt ( breda kammar ) under , det brukar bli lite tunt på hörnen och då kan dom gå av om någon tappar något

J jojo123 skrev:
Det med full täckning bakom en platta är lite diffust , normalt strykes fix ut på väggen och då blir det full , eller direkt på plattan , då kan hörnen bli utan , På en vägg är det inte riktigt så noga , bara att dom hänger kvar .
Ska det sättas upp saker med borrning bör det vara fullt bakom ,
PÅ golv är det viktigt att det är helfullt ( breda kammar ) under , det brukar bli lite tunt på hörnen och då kan dom gå av om någon tappar något
Tack så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.