Vi har haft plattsättare för att sätta kakel i vårt badrum och ser att det är vad vi tycker långt ifrån full täckning bakom, jag har en annan aktiv tråd där vi diskuterade tätskiktmanschetter som de också hade sönder 
Vad tror ni om följande bilder?
Golv:
Väggar
Vad tror ni om följande bilder?
Golv:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väggar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När jag kaklade hallen så fanns det inga ränder kvar under plattan, såhär såg det ut när jag lyfte för att säkerställa full täckning
Det skulle jag kalla full täckning? På jobbet plattsättaren gjort så verkar bara topparna efter fixkammen sitta i plattan medan Dalarna har luft till plattan. Vad anses vara godkänt? På bilderna runt brunnen så saknas fix ut till kanterna vad får det för konsekvenser?
bkr har en film där de beskriver full täckning med fix som jag tyckte var informativ
Logga in
Skapa konto
Det skulle jag kalla full täckning? På jobbet plattsättaren gjort så verkar bara topparna efter fixkammen sitta i plattan medan Dalarna har luft till plattan. Vad anses vara godkänt? På bilderna runt brunnen så saknas fix ut till kanterna vad får det för konsekvenser?
bkr har en film där de beskriver full täckning med fix som jag tyckte var informativ
Knackar man på dem brukar man höra vilka som har stora hålrum under, men då är det ofta lite sent att göra något...
Så där ser det inte ut hos mig, men jag är ju heller inte ens hälften så snabb som en professionell plattsättare.
(för övrigt så är det klinker, inte kakel på bilderna tycker jag det ser ut som).
Så där ser det inte ut hos mig, men jag är ju heller inte ens hälften så snabb som en professionell plattsättare.
(för övrigt så är det klinker, inte kakel på bilderna tycker jag det ser ut som).
Att det är ränder kvar efter fixkammen borde inte göra nåt på vägg.
Vet du om man har strukit fix på baksidan av plattorna också, det bör/ska man göra.
Skulle nog säga att man använt för liten kam tillsammans med kilar.
På golvet bör man ju ha bättre täckning, speciellt i hörn, där det kan vara risk att man knäcker annars.
Inlägg #4 ser optimalt ut, men det är nog nästan omöjligt på vägg skulle jag tro.
Vet du om man har strukit fix på baksidan av plattorna också, det bör/ska man göra.
Skulle nog säga att man använt för liten kam tillsammans med kilar.
På golvet bör man ju ha bättre täckning, speciellt i hörn, där det kan vara risk att man knäcker annars.
Inlägg #4 ser optimalt ut, men det är nog nästan omöjligt på vägg skulle jag tro.
Jag förutsatte att de bakströk plattorna men när jag granskat plattan de tog ner hel så undrar om de verkligen gjort det, kanske?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det där kan inte vara gjort av en plattsättare. Knappast ens någon som kan kalla sig hantverkare. Man måste nödvändigtvis inte vara plattsättare för att sätta kakel och klinker. Men den som gjort det där har inte grundläggande kunskap eller förståelse för arbetet.
Det är på tok för lite fix, för att det ska vara okej. Enligt min gissning är det lite torr blandning också.
Det är på tok för lite fix, för att det ska vara okej. Enligt min gissning är det lite torr blandning också.
En liten uppdatering ifall någon mer har detta problemet, jag har bokat in en oberoende besiktningsman för att kolla på täckningen så får vi se vart det leder, jag hittade också i riktlinjer för montering av storformatiga plattor på bkr (https://apibkrse.cdn.triggerfish.cl...iktlinjer_Montering_storformatiga_plattor.pdf) att "I regel krävs det fullgod bruksfyllnad när det monteras keramiska plattor i stora format." storformat är i detta fallet "En platta anses vara Storformatig om den är, till ytan, ca* 900 cm2 eller större. " och fullgod bruksfyllnad innebär enligt deras ordlista "Fullgod bruksfyllnad: i det närmaste 100 % täckning." vilket jag inte ser att det i detta fallet kan vara nära, snarare 50-70%
Nu har besiktningsmannen varit här och tyckte det var i linje med vad man kan förvänta sig, han fick bom bakom två plattor som han dokumenterade men i övrigt tyckte han att täckningen var god nog. besiktningsprotokoll kommer nästa vecka så kan göra en uppdatering med det. Han var dessutom imponerad av skärning osv som han tyckte var mycket bättre än vad han brukar se, skönt nu kan vi lägga detta bakom oss.
All kontakt med besiktningsmannen skedde genom mig och jag hittade honom genom att söka efter besiktningsman på bkr.se och tog en som låg nära som var certifierad för att göra oberoende besiktningar från bkr. Hantverkaren och besiktningsmannen verkade inte ha träffats förut