Kanske inte det mest passande i just detta forum men det går ju inte att undgå hur mycket klokt folk det finns här inne.

Det här är i alla fall inte inom mitt område alls själv och har ingen tidigare erfarenhet av vinyl som den (tidiga) 90-talist jag är.

Har en gammal vinylspelare hemma nu som jag så gärna skulle vilja få ordning på, den tillhörde min sambos pappa som dog plötsligt när hon bara var 16. Den har stått på botten av en gammal kista som i sin tur stått på vinden på en gammal loge. Insidan av kistan finns en hel del svarta mögelprickar så helt rätt in i kistan har det väl inte varit i alla fall. Kistan har dock stått inomhus i vårar renoveringskaos i åtminstone ett halvår nu innan jag plockade upp den. Fanns inga högtalare med (på gång). Men jag hade pluggat in den och den stod på golvet i vardagsrummet när jag läste bok med mina barn. Efter typ 15-20 minuter så började det lukta bränt och jag märkte att det kommit som llte, llte rök från vinylspelaren när jag lyfte på "locket" (låg liksom som en tunn dimma i den mjuka "filt-disken" som låg ovanpå själva spelaren). Kopplade direkt ur spelaren.

Någon vecka senare försökte jag ta en närmare titt trots att jag inte har någon större aning om vad jag gör. Jag kan inte se något som är uppenbart skadat i elektroniken, trots att jag såklart förstorat det inte behöver vara så uppenbart. Röken måste ju dock ha uppstått någonstans. Någon som har en tanke om hur jag bör gå vidare? Jag vill ju gärna ha igång spelaren, men heller inte till viket pris som helst så att säga.

Det är en Skantic Harmoni 17S.
Gammal Skantic Harmoni 17S vinylspelare utan skiva, på ett bord med träyta och en kartong med borrbild i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en Skantic Harmoni 17S vinylspelares elektroniska komponenter, med kretskort och sladdar synliga.
Skapa konto
Vinylspelare Skantic Harmoni 17S öppen, visar intern elektronik och kretskort med diverse komponenter, kablar och kondensatorer.
Skapa konto
Inkråmet av en gammal Skantic Harmoni 17S vinylspelare med exponerade kretskort och komponenter.
Skapa konto
Närbild av kretskort med komponenter och ledningar i en gammal vinylspelare, möjligtvis med tecken på tidigare överhettning.
Skapa konto
Elektroniska komponenter och kablar underifrån i en gammal Skantic Harmoni 17S vinylspelare.
Skapa konto
Närbild av insidan av en vinylspelares elektronik med motstånd, kondensatorer och andra komponenter på ett kretskort.
Skapa konto
Närbild av insidan av en vinylspelares elektronik, med kretskort, motstånd och kablar, varav några kablar är röda och gula.
Skapa konto

• Gilla
Simpa F och 1 till
  • Laddar…
Viktortee Viktortee skrev:
Kanske inte det mest passande i just detta forum men det går ju inte att undgå hur mycket klokt folk det finns här inne.

Det här är i alla fall inte inom mitt område alls själv och har ingen tidigare erfarenhet av vinyl som den (tidiga) 90-talist jag är.

Har en gammal vinylspelare hemma nu som jag så gärna skulle vilja få ordning på, den tillhörde min sambos pappa som dog plötsligt när hon bara var 16. Den har stått på botten av en gammal kista som i sin tur stått på vinden på en gammal loge. Insidan av kistan finns en hel del svarta mögelprickar så helt rätt in i kistan har det väl inte varit i alla fall. Kistan har dock stått inomhus i vårar renoveringskaos i åtminstone ett halvår nu innan jag plockade upp den. Fanns inga högtalare med (på gång). Men jag hade pluggat in den och den stod på golvet i vardagsrummet när jag läste bok med mina barn. Efter typ 15-20 minuter så började det lukta bränt och jag märkte att det kommit som llte, llte rök från vinylspelaren när jag lyfte på "locket" (låg liksom som en tunn dimma i den mjuka "filt-disken" som låg ovanpå själva spelaren). Kopplade direkt ur spelaren.

Någon vecka senare försökte jag ta en närmare titt trots att jag inte har någon större aning om vad jag gör. Jag kan inte se något som är uppenbart skadat i elektroniken, trots att jag såklart förstorat det inte behöver vara så uppenbart. Röken måste ju dock ha uppstått någonstans. Någon som har en tanke om hur jag bör gå vidare? Jag vill ju gärna ha igång spelaren, men heller inte till viket pris som helst så att säga.

Det är en Skantic Harmoni 17S.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Området där hetta brukar uppstå speciellt på äldre elektronik är vid omvandling från elnätets växelström till likström för drivning av elektroniken. När denna tillverkades så var också elnätet nominella spänning 220V men EU anpassades till 230V år 1988 vilket ger en extra stress på komponenter i nutid.

Vad som är vanligt är att många komponenter i äldre apparater är ekektrolytkondensatorer vilket man ser på bilderna också. Små och stora runda bägare av aluminium med 2 anslutningar, liggande eller stående som lödes till kretskortet. Problemet med dessa är att de innehåller (innehöll) en flytande substans av en elektrolyt plus papper/aluminium remsa som gärna torkar ut med åren och sedan poffar upp med vit rök som följd. Detta ser man tydligt om så har skett.

Nu ser jag ej detta på bild men tror att det intressesanta området inte syns, dvs bild 3 där vit sladd går in i transformator och där omvandlaren från AC till DC förmodligen sitter. Tycker mig se lite vit smuts strax utanför.

Ser man inget uppenbart och med lite tur så var det bara damm på någon komponent som rök när den kom upp i driftstemp om den funkar annars som vanligt.

• Gilla
Viktortee och 2 till
  • Laddar…
Och den där säkringen och säkringshållaren på bild 3 ser också riktigt korroderad ut. Den behöver fixas/bytas.

• Gilla
Viktortee och 1 till
  • Laddar…
Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att jag skulle starta en tråd och sen försvinna. Tiden har flugit iväg till annat och sen somnar man så olägligt samtidigt som barnen flera dagar i rad när man tänker att man kanske ska hinna kika på't.

H Håbbe01 skrev:
Området där hetta brukar uppstå speciellt på äldre elektronik är vid omvandling från elnätets växelström till likström för drivning av elektroniken...
Jag har kikat vid omvandlaren som inte syntes på bilden, har dock såklart inga bilder på när jag plockade isär det. Men jag kunde inte så någonting konstigt alls, det såg hur fint ut som helst.

Jag har snyggat till det korroderade området fått hem högtalare. Ska nu (alltså i skrivande stund) byta remmen och sen få på en ny nål till pickupen som jag också bytt.

Sen hoppas på att det kommer ljud och att det inte börjar ryka igen, håll tummarna för att det tidigare inte var något allvarligt 😂

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Den goda nyheten är att ingenting ryker längre. Den dåliga nyheten är att allt annat går åt helvete

Bytt rem till en motsvarande ny. Original är egentligen rundade, men dom som går att få tag på nu är fyrkantiga. Så remmen ska vara korrekt storlek, men den spelar för långsamt (rätt inställning, 45 rpm). Remmen slänger liksom i vänsterkant och den klickar fram och tillbaka nu i den närmaste kuggen. I början så drev den "finare" och kuggen låg åt höger hela tiden. Men den var för långsam då också. Försökt se till att remmen inte ska vara "skruvad", men det gör ingen skillnad.

Den snurrar på fint om jag tar bort remmen och snurrar tallriken manuellt. Snurrar 30+ sekunder, så verkar ju inte som att det är smörjningen som är för dålig.

Nåltryck och allt sånt har jag ju kanske lite svårt för, men den snurrar lika långsamt även när nålen inte ligger på. Dock nått problem eftersom skivan även hakar upp sig på samma ställe. Oavsett hur mycket vikt jag ställer in på armen så tycks det inte riktigt bli helt bra heller. Har ju bytt till en ny pickup, Audio-Technica AT-VM95C. Den bygger ju mycket mer neråt än den gamla typen av pickup som satt på.

Den har väl haft en Shurepickup i 75 serien och där finns utbytesnålar dock ej original men flera av märkena håller god kvalitet, finns tyvärr också piratnålar av undermålig kvalitet. Du har bytt till en bra pickup med sfärisk nål som bör fungera fint med två grams nåltryck. Ställ tonarmens vikt på skalan vid noll och vrid motvikten tills nålen precis nuddar skivan. Därefter drag fram vikten på skalan till markeringen för två gram. Lagret i armen skall vara mycket lättrörligt och om du balanserar armen så den hänger fritt ska den röra sig inåt centrum om du andas lätt på den. Det är inte ovanligt att lagren skadats och då är det inte mycket att göra. I vilket fall ska tonarmens lager aldrig smörjas.
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet men lycka till med projektet 😀.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Den har väl haft en Shurepickup i 75 serien och där finns utbytesnålar dock ej original men flera av märkena håller god kvalitet, finns tyvärr också piratnålar av undermålig kvalitet. Du har bytt till en bra pickup med sfärisk nål som bör fungera fint med två grams nåltryck. Ställ tonarmens vikt på skalan vid noll och vrid motvikten tills nålen precis nuddar skivan. Därefter drag fram vikten på skalan till markeringen för två gram. Lagret i armen skall vara mycket lättrörligt och om du balanserar armen så den hänger fritt ska den röra sig inåt centrum om du andas lätt på den. Det är inte ovanligt att lagren skadats och då är det inte mycket att göra. I vilket fall ska tonarmens lager aldrig smörjas.
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet men lycka till med projektet 😀.
Där kan vi ha ett problem! Tonarmen är faktiskt väldigt seg i sidled, väääldigt långt från att bara kunna blåsas in så att säga 😱

Där kan vi ha ett problem! Tonarmen är faktiskt väldigt seg i sidled, väääldigt långt från att bara kunna blåsas in så att säga 😱
Glömde skriva att antiskatingen måste vara ställd på noll när du provar men tonarmen måste vara mycket lättrörlig för att kunna spåra och inte förstöra skivorna. Det är känsliga och klena nållager i den som lätt skadas. Fel på tonarmen är i regel inte lönt att reparera utom på mycket exklusiva spelare.😟

Glömde skriva att antiskatingen måste vara ställd på noll när du provar men tonarmen måste vara mycket lättrörlig för att kunna spåra och inte förstöra skivorna. Det är känsliga och klena nållager i den som lätt skadas. Fel på tonarmen är i regel inte lönt att reparera utom på mycket exklusiva spelare.😟
Ajdå, det var ju inte bra. Det är ingen skillnad med antiskate helt av eller maxad. Den är lika trög ändå.

Det sög ju, då får jag skrota idén med denna skivspelare helt enkelt 😬

Ajdå, det var ju inte bra. Det är ingen skillnad med antiskate helt av eller maxad. Den är lika trög ändå.

Det sög ju, då får jag skrota idén med denna skivspelare helt enkelt 😬
Om du skruvat motvikten så tonarmen svävar fritt och det fortfarande går tungt så är det nog inte mycket att göra. Är inte bekant med just den modellen men har den automatik för tonarmen så kan den hamnat i fel läge så den låser?
Tråkigt när du lagt ner en del tid och pengar på den.

Lite OT: jag har en exakt likadan skivspelare i min gäststuga. Har dock inte testat den på några år.

• Gilla
Viktortee
  • Laddar…
Om du skruvat motvikten så tonarmen svävar fritt och det fortfarande går tungt så är det nog inte mycket att göra. Är inte bekant med just den modellen men har den automatik för tonarmen så kan den hamnat i fel läge så den låser?
Tråkigt när du lagt ner en del tid och pengar på den.
Den är så vitt jag förstår manuell så jag tror inte det är någonting sånt!

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Den är så vitt jag förstår manuell så jag tror inte det är någonting sånt!
Då jag hade denna modell som min primära skivspelare under hela min uppväxt så kan jag berätta att man sänker tonarmen med spaken (som indikeras på bilderna) och att den skall i princip gå att blåsa in när man lyft in den över skivan. Om jag kommer ihåg rätt så går skivan igång när man viken in armen över skivan, inte före detta. Sedan är det automatisk avstängning med återgång av armen till startläget - den fungerar dock inte på alla skivor då en del skivor har innersta spåret för långt "ut".

Många av mina blandade kassetband från bland annat radioprogrammet Tracks, men även blandband inspelade från skivor man lånade av kompisar, är inspelade på ett kassettdäck kopplat till radion från denna spelare.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Oftast när gammal elektronik ryker så är det damm. Blås rent och testa igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.