32 971 läst ·
64 svar
33k läst
64 svar
Hur mycket sparar ni på er kamin?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om man skall sälja ved för 500kubiken så skall man alltså först ut i skogen och hugga den. köra hem den med traktor. Såga och klyva den. Sedan skall man ha en plats att torka den i ett år. När den är skapligt torr skall man sätta ut en annons på blocket och få massa dryga samtal av folk som vill pruta.useless skrev:
När du väl får en kubik såld så kommer du få hjälpa den rangliga mannen att lasta kubiken på hans hyrda släpvagn.
Jag gissar att man är överlycklig när man får den där 500lappen.
När du har gjort allt det här jobbet kan du gå in och slå på elpatronen och köpa överbeskattad el.
Allt besvär för att slippa stoppa in veden i pannan...
Tror du fortfarande att det blir billigare? Har poletten ramlat ner?
Nah, då kan det lika gärna vara. Jag eldar för myset och för att se hur lågt elförbrukningen kan gåuseless skrev:
hade jag haft lika god tillgång på ved då jag bodde i sthlm kanske man ev hade gjort fint förpackade vedpaket med rosett och levererat direkt till prisokänsliga kunder på solsidan
Typ 100kr per 45liter + nåt extra lulllull typ en bränd cd med julsånger o en chokladask Då kanske det vore värt besväret
Redigerat:
hmm... Hur gör du när du vill elda ved i pannan då? Ramlar den omkull själv i skogen, springer hem till gården, sågar och klyver sig själv och är torr på direkten?Andreas_Hansson skrev:Om man skall sälja ved för 500kubiken så skall man alltså först ut i skogen och hugga den. köra hem den med traktor. Såga och klyva den. Sedan skall man ha en plats att torka den i ett år. När den är skapligt torr skall man sätta ut en annons på blocket och få massa dryga samtal av folk som vill pruta.
När du väl får en kubik såld så kommer du få hjälpa den rangliga mannen att lasta kubiken på hans hyrda släpvagn.
När du har gjort allt det här jobbet kan du gå in och slå på elpatronen och köpa överbeskattad el.
500:- för att sätta in en annons på Blocket och lyfta på pallen på den hyrda släpvagnen är väl ganska bra förtjänst?
Förtjänsten är ju inte 500 utan 500 minus kostnaden för annan uppvärmning. Dock om han stoppar veden i små säckar så får han närmare 1000/m3 av oss stockholmare....
Det skulle vara intressant att räkna på vad det egentligen kostar i tid och pengar att producera en KwH uppvärmning med ved men jag misstänker att det blir en "eldig" debatt som aldrig kommer i mål...
Det skulle vara intressant att räkna på vad det egentligen kostar i tid och pengar att producera en KwH uppvärmning med ved men jag misstänker att det blir en "eldig" debatt som aldrig kommer i mål...
Vad jag menar är att det dryga är inte att stoppa in pinnarna i brasan. Det är att få pinnarna till pannan.useless skrev:
Ser nu att jag lät lite vrång i mitt inlägg. Ber om ursäkt för det
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Verkar som att vi kan konkludera att vedkaminer gör sig bäst i lite äldre hus, säg 70-tal och bakåt, med hyfsat dålig isolering och där man har tillgång till gratis eller billig ved och helst ser arbetet med att processa veden som en ersättning för gymmet. Knappast en överraskande slutsats......
Sedan får jag väl lägga in vedeldarromantiken som ett plus (nu lär det komma kommentarer). Sitter här i GBG kl är 05.30 och det är ett par plusgrader. Steg upp för en halvtimme sedan (min 3-månaders ersätter behovet av väckarklocka), satte på kaffet och la in startbrasan. Sitter nu och njuter av värmen medans andra ilägget brinner. Skillnad mot förra året då man skakade av köld. Ok, romantiken med att hugga, kapa och klyva veden i regn och några plus kan vi ta i ett annat inlägg.
Sedan får jag väl lägga in vedeldarromantiken som ett plus (nu lär det komma kommentarer). Sitter här i GBG kl är 05.30 och det är ett par plusgrader. Steg upp för en halvtimme sedan (min 3-månaders ersätter behovet av väckarklocka), satte på kaffet och la in startbrasan. Sitter nu och njuter av värmen medans andra ilägget brinner. Skillnad mot förra året då man skakade av köld. Ok, romantiken med att hugga, kapa och klyva veden i regn och några plus kan vi ta i ett annat inlägg.
Finns många saker att arbeta med.Andreas_Hansson skrev:Om man skall sälja ved för 500kubiken så skall man alltså först ut i skogen och hugga den. köra hem den med traktor. Såga och klyva den. Sedan skall man ha en plats att torka den i ett år. När den är skapligt torr skall man sätta ut en annons på blocket och få massa dryga samtal av folk som vill pruta.
Skulle inte vedhuggaren göra en förtjänst på sitt arbete så skulle han göra något annat eller hur?
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Det finns en hel del trådar om det redan, och det slutar väl som bäst med "agree to disagree"pelle242 skrev: