Tänker testa canal digital, men blir fundersam på träden.
Om jag fattat saken rätt så skall jag (i Kalmar) rikta parabolen mot ca 200grader och vinkla upp ca 24 grader.
Men det verkar inte vara bra med träd i vägen, hur kinkigt är det?
Som syns på bilden har jag en fin dunge tvärs över lilla gatan rakt åt söder. Träden är både höga, många och kommunens....(och stoppar vinden ganska bra).
Riskerar jag problem? Vill inte gärna bygga en mast i skorstenen heller, utan ser helst att jag klarar mig med fasadmontering.
Om jag fattat saken rätt så skall jag (i Kalmar) rikta parabolen mot ca 200grader och vinkla upp ca 24 grader.
Men det verkar inte vara bra med träd i vägen, hur kinkigt är det?
Som syns på bilden har jag en fin dunge tvärs över lilla gatan rakt åt söder. Träden är både höga, många och kommunens....(och stoppar vinden ganska bra).
Riskerar jag problem? Vill inte gärna bygga en mast i skorstenen heller, utan ser helst att jag klarar mig med fasadmontering.
Redan skrivet att du behöver fri sikt. Inget får vara ivägen. Montering på "bortre" gavel kan ev lösa ditt problem utan hög mast. Ett bra tips numera är att det finns "appar" till både Iphone och android telefoner som iofs kostar ca en hundralapp som gör att man i telefonen kan se var på himlen satteliterna finns när man håller upp kameran mot himmelen. Lätt sätt att avgöra om det är möjligt med parabol.
Ok, tack för tips. Kanske får bli en app till htcn då, fast först ska jag grovkolla med ett avancerat hjälpmedel jag hittade på Kjell.com http://www.kjell.com/fragakjell/parabolinstallation/pdf/elevationsmatare.pdf
Smart med enkla verktyg.
Tänkte först inte på att jag kan montera på Norra gavelspetsen, det spelar ju inte mig någon roll vilken gavel jag monterar på eftersom nedledningen till huset sitter mitt i huset så det blir samma kabellängd.
Smart med enkla verktyg.
Tänkte först inte på att jag kan montera på Norra gavelspetsen, det spelar ju inte mig någon roll vilken gavel jag monterar på eftersom nedledningen till huset sitter mitt i huset så det blir samma kabellängd.
Produkter som diskuteras: "Smart verktyg"
Smarta verktyg
Ta hjälp av de här smarta verktygen i ditt nästa byggprojekt. Några av produkterna i den här samlingen är framtagna av medlemmar i vårt forum.
Läs mer
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Annars kan man gå ut och göra en s.k "tysk hälsning", helst när det är mörkt....
Gör en sådan från platsen du ska sätta parabolen. Syftar du då över trädlinjen är det inga problem. C:a 25 grader över horisonten ligger satelliten.
Tack för blandade tips...;-)
Verkar som att jag har 50/50 att att få till en vettig position. Måste ha tag i en kompass med normala grader, här i huset finns bara 400 och 600 graders kompasser!
Verkar som att man kan ladda ner på android market med 24 h. öppet köp typ. Kanske får bli det, för jag ser inte nyttan av att äga en app för att hitta satelliter
Verkar som att jag har 50/50 att att få till en vettig position. Måste ha tag i en kompass med normala grader, här i huset finns bara 400 och 600 graders kompasser!
Verkar som att man kan ladda ner på android market med 24 h. öppet köp typ. Kanske får bli det, för jag ser inte nyttan av att äga en app för att hitta satelliter
Medlem
· Östergötland
· 36 inlägg
På http://www.dishpointer.com/ finns också ett bra verktyg där du kan placera ut en parabolantenn på Google Maps, välja satellit och se både i vilken vinkel antennen ska riktas och hur hög "markfrigång" du har på olika avstånd. Så länge Google har bra högupplösta bilder inom ditt område kan det fungera bra.
24 grader är rätt mycket, så bortre änden av huset borde nog funka. Gradskiva och lod så vet du om det funkar.
Sedan beror det på vad det är för träd. Skymd sikt är ett problem, men lövträd är generellt sett värre på sommaren än vad barrträd är, medan barrträd är sämre på vintern, speciellt om det är snö på dem.
Sedan beror det på vad det är för träd. Skymd sikt är ett problem, men lövträd är generellt sett värre på sommaren än vad barrträd är, medan barrträd är sämre på vintern, speciellt om det är snö på dem.
Dishpointer är klockrent.
Använde den själv för att planera montaget.
När jag sedan skruvade upp parabolen riktade jag den grovt efter den syftlinje som jag fick från Dishpointer.
Gick in, startade kanalsökningen och helt ok signalstyrka.
Har inte ens brytt mig om att gå ut och finjustera den.
Använde den själv för att planera montaget.
När jag sedan skruvade upp parabolen riktade jag den grovt efter den syftlinje som jag fick från Dishpointer.
Gick in, startade kanalsökningen och helt ok signalstyrka.
Har inte ens brytt mig om att gå ut och finjustera den.
Kul grej. Verkar som att den bekräftar min känsla av 50/50. Förhoppningsvis så går det gå bra om jag väljer en placering i Norra gaveln.Jonas Kvarnstrom skrev:
Det är mest granar som kan skymma. Finns dock en del luckor så jag hoppas att riktning och luckor sammanfaller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden