Har ett litet badrum på knappt 2.5 m2 i en lägenhet.

Har vid en dålig rörgenomföring i golvet fått in fukt under tätskiktet. Två plattor vid direkt anslutning till skadan har lossnat. Om man knackar på några få klinkerplattor på golvet hör man ett ihåligt ljud. Om detta beror på fuktskadan eller var kasst från början vet jag ej.

Försäkringbolaget har dömt ut badrummet. Jag tänker förmodligen göra om det själv. Men... Hur mycket ska jag riva?

Tänkte knacka ned alla ytskikt, torka med byggfläkt, mäta fukthalt, spackla ojämnheter, nytt ytskikt. Eller behöver jag flytspackla om golvet? Hur vet jag om konstruktionen under flytspacklet är ok? Kan inte riktigt bryta upp taket på våningen under hos grannen ;) Vet inte ens vad det är för konstuktion. Hus från 1931, stambytt 1995.

Drar mig väldigt för att flytspackla om golvet då både fall och brunn är ok.

Hej,

Tråkigt med badrummet. Först vill jag bara be uppmärksamma dig på att du är skyldig att meddela styrelsen om misstanke om skada på konstruktion.

Nästa steg är höra med föreningen om de vet konstruktionen, annars har säkert kommunen ritningar.

Jag misstänker att det är någon form av betong/sten. Då bör det räcka att riva och torka ut med avfuktare. Har grannen under märkt något? Du borde lyssna med grannen! Hur mycket vatten har läkt?

Flytspacklet bör inte ha tagit skada om det mindre mängd vatten. Men tätskikt måste göras om, inte bara ytskikt.

/Jörgen

erikssonjorgen skrev:
Tråkigt med badrummet. Först vill jag bara be uppmärksamma dig på att du är skyldig att meddela styrelsen om misstanke om skada på konstruktion.
Givetvis har jag gjort det.

erikssonjorgen skrev:
Nästa steg är höra med föreningen om de vet konstruktionen, annars har säkert kommunen ritningar.
Föreningen vet inte. I resten av lägenheten är det furugolv på träbjälklag samt väggar av tegel/slaggplattor.

erikssonjorgen skrev:
Har grannen under märkt något? Du borde lyssna med grannen! Hur mycket vatten har läkt?
Hos grannen under syns inget. Det verkar inte vara så omfattande läckage men tillräckligt för att plattorna sakta men säkert lossnar.

erikssonjorgen skrev:
Flytspacklet bör inte ha tagit skada om det mindre mängd vatten. Men tätskikt måste göras om, inte bara ytskikt.
Givetvis, tänkte köra LIP system 17.

Fler åsikter? jon_h, ACME? :)

Om du är osäker på konstruktionen under så måste väl nästan försäkringsbolaget gå in och ta reda på det med nån besiktningsman?
Om dom ska kunna godkänna reparationen så borde det ligga i deras intresse menar jag.

P
Eftersom som konstruktionen ser ut som den gör i resten av lägenheten, så tror jag att du har träbjälklag även i badrummet. Hur man byggde upp det vid stambytet är däremot svårt att veta utan att ha sett det. Har man inga uppgifter på det i styrelsen?

Jag skulle föreslå att du river som du har tänkt, och dessutom knackar bort flytspacklet lokalt vid läckagestället för att kunna konstatera hur det ser ut längre ner i konstruktionen. Har det pågått en längre tid finns det risk för att det är muggigt i spånskiva/brädgolv/bjälklag.

När det gäller vattenskador kan man bara komma med gissningar. Fakta får man först efter att man har öppnat upp konstruktionen.

Har du blivit erbjuden en kontantreglering av försäkringsbolaget?
Om du är osäker så kan du säkert deala till det så att dom i alla fall tar dit en entreprenör som står för rivning, avfuktning och eventuell fungicidbehandling, och så får du sköta återställningen.

Höjdskillnaden mellan badrumsgolvet och intill liggande hallgolv är 6 cm. Furugolvet i hallen är i sin tur ca. 2 cm tjockt. Detta borde leda till att man har runt 8 cm från träbjälkarna till färdigt badrumsgolv. Kikar in i en nisch ser man att det ligger betongrester där. Om det visar sig att konstruktionen är träbjälklag - nån skiva - gjuten platta - flytspackel - tätskikt osv... Måste man då bila upp betongen för att kika på träbjälkarna. Fuktskadan ter sig trots allt så snällt att det inte syns våningen under utan endast märks på mitt ytskikt.

Jag har tackat ja till kontantersättning från mitt försäkringsbolag. Detta täcker dock endast ytskikten då jag bor i en brf. Rivning och avfuktning skall föreningen stå för enligt bostadsrättslagen. Dock är styrelsen totalt handlingsförlamade och vet inget om hur saker och ting ska göras osv...

Tanken var då att ta en viss summa pengar av föreningen som då ska täcka rivning, avfuktning mm. och sedan göra "deras" jobb också när man ändå är i farten. Frågan är hur mycket man vill ha för att göra detta?

Är inte alls sugen på att ta hit massa entreprenörer då det är enormt svårt att få tag på bra sådana i Stockholmstrakten utan att vänta ett par månader. Sedan är jag inte heller så värst sugen på att vara hemma från jobbet och visa vad som ska göras osv.

Vill ha mitt badrum klart snarast och då verkar det bäst att göra det själv.

• nisch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Dom mest omfattande skadorna är oftast dom som har stått och smådroppat en längre tid, eftersom dom inte brukar uppmärksammas innan det är för sent. "Chockskador" där vattnet sprutar brukar man å andra sidan åtgärda direkt och konstruktionen hinner vanligtvis inte ta åt sig så mycket av fukten.

Att det inte har visat sig i grannens tak kan bero på två saker;
1. Litet läckage som inte har tagit sig igenom allt material.
2. Mycket material i konstruktionen (t.ex. välisolerat bjälklag) som ska mättas innan det släpper ifrån sig fukten.

Innan jag gick till styrelsen med anspråk på pengar så hade jag sett till att få klartecken på att ta dit en fuktfirma, på deras bekostnad.
Dom får då borra sig ner i ditt golv och kolla hur pass blött det är och kan då lättare svara på hur mycket som måste rivas. Då vet du hur mycket jobb du ska ta betalt för från föreningen, och fuktfirman tar ansvar för att allt blir torrt och bra, så du har ryggen fri.

När det gäller val av fuktfirma så skulle jag rekommendera http://www.humidus.se/ny/Kod/Sid2.html.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.