3 748 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Hur mycket ska jag höja brunnen?
Jag skulle behöva lite vägledning..
Jag håller på att renovera badrummet, och efter allt rivande är det nu dags att bygga litegrann... Rörmokaren som hjälper mig med arbetet har dragit om avlopp och skruvat fast brunnen i bjälklagret och jag har avslutat spånskiveläggningen och skulle påbörja gipsningen.
I min enfald så trodde jag att brunnen som var ditsatt kunde ställas i höjdled men den snikne rörisen har givetvis köpt den billigaste varianten av brunnar (Purus Oden) så nu måste jag köpa till förhöjningssatser.
Nu till frågan... Vilken höjd ska jag köpa?
Nu är brunnen i nivå med golvspånet, och jag ska ha golvgips, därefter ska jag flytspackla in en värmekabel och sedan blir det klinkers på spacklet.
Purus har ilägg som höjer 13, 25 eller 35-100mm
Jag hade varit väldigt tacksam för hjälp vilken höjd jag ska ha, jag försökte få lite hjälp från rörfirman, men den hjälpen var tyvärr inte mycket att hänga i julgranen...
Jag håller på att renovera badrummet, och efter allt rivande är det nu dags att bygga litegrann... Rörmokaren som hjälper mig med arbetet har dragit om avlopp och skruvat fast brunnen i bjälklagret och jag har avslutat spånskiveläggningen och skulle påbörja gipsningen.
I min enfald så trodde jag att brunnen som var ditsatt kunde ställas i höjdled men den snikne rörisen har givetvis köpt den billigaste varianten av brunnar (Purus Oden) så nu måste jag köpa till förhöjningssatser.
Nu till frågan... Vilken höjd ska jag köpa?
Nu är brunnen i nivå med golvspånet, och jag ska ha golvgips, därefter ska jag flytspackla in en värmekabel och sedan blir det klinkers på spacklet.
Purus har ilägg som höjer 13, 25 eller 35-100mm
Jag hade varit väldigt tacksam för hjälp vilken höjd jag ska ha, jag försökte få lite hjälp från rörfirman, men den hjälpen var tyvärr inte mycket att hänga i julgranen...
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Hej!
Behöver du lägga golvgips? Kolla i Jon_h:s klistrade info!
Om du ska ha det så behöver ju brunnen höjas kanske 13+7 mm.
Behöver du lägga golvgips? Kolla i Jon_h:s klistrade info!
Om du ska ha det så behöver ju brunnen höjas kanske 13+7 mm.
Jag begriper inte varför nästan alla som ställer grundläggande frågor om badrumsrenovering på det här forumet har bestämt sig för att lägga golvgips. Vem är det som rekommenderar den fullständigt onödiga och kostsamma metoden?
Zuper, du behöver absolut inte lägga golvgips, spackla på spånskivan direkt efter primning och eventuellt stålnät. Sätt i en 13 mm förhöjningsring i brunnen.
Zuper, du behöver absolut inte lägga golvgips, spackla på spånskivan direkt efter primning och eventuellt stålnät. Sätt i en 13 mm förhöjningsring i brunnen.
Att man fortfarande envisas med golvgips är nog ett tecken på den fantastiska tröghet som branschen belackas med 
När nu snickrarna tagit till sig att gips fungerar så lär det ta ett decennium till de lär om. Dessvärre envisas dessutom flertalet plattsättningsfirmor med samma idéer.
När nu snickrarna tagit till sig att gips fungerar så lär det ta ett decennium till de lär om. Dessvärre envisas dessutom flertalet plattsättningsfirmor med samma idéer.
Jag tror att det handlar om osäkerhet, i mitt fall är det så.. Jag vill gärna ha både livrem och hängslen.. Tänk om.. så att säga.jon_h skrev:Jag begriper inte varför nästan alla som ställer grundläggande frågor om badrumsrenovering på det här forumet har bestämt sig för att lägga golvgips. Vem är det som rekommenderar den fullständigt onödiga och kostsamma metoden?
Nu är det som så att vi redan börjat klistra fast gips i hälften av badrummet, den del där brunnen finns är givetvis inte gipsad.
Följdfrågan blir ju då given:
Kan jag skippa gipsen i halva badrummet? Jag får ju en kant, men påverkar den kanten när jag spacklar ovanpå? Eller måste jag stå mitt kast och gipsa hela vägen?
Det är inte både hängslen och livrem, även om det kanske kan kännas så.
Men i vilket fall, du kan flytspackla resten om du vill. Men slingan hamnar ju ovanpå gipset nu, istället för direkt på spånet som du kunde gjort. Eventuellt får du då spackla upp resten av golvet först, lägga slinga och sedan spackla in alltihop. Eller så kanske du kan lägga slinga direkt på spån och gips, om det är så att det som ligger på gipsen blir inspacklat i tillräcklig tjocklek om du spacklar allt på en gång. Beror lite på hur det ser ut och hur nära brunnen gipsen ligger.
Fast har du redan kört halva och har materialet hemma så är det ju bara att köra på med gips tycker jag.
Men i vilket fall, du kan flytspackla resten om du vill. Men slingan hamnar ju ovanpå gipset nu, istället för direkt på spånet som du kunde gjort. Eventuellt får du då spackla upp resten av golvet först, lägga slinga och sedan spackla in alltihop. Eller så kanske du kan lägga slinga direkt på spån och gips, om det är så att det som ligger på gipsen blir inspacklat i tillräcklig tjocklek om du spacklar allt på en gång. Beror lite på hur det ser ut och hur nära brunnen gipsen ligger.
Fast har du redan kört halva och har materialet hemma så är det ju bara att köra på med gips tycker jag.
Fan, diplomatiska svar är bara jobbiga, mycket bättre med korta och koncisajon_h skrev:Det är inte både hängslen och livrem, även om det kanske kan kännas så.
Som jag skrev i första inlägget så är ju ett problem hur jag ska göra med brunnshöjningen om jag ska lägga gips, spackel och kakel - det känns som om det blir för snålt med 13mm höjningsring och blir det inte en jävla massa spacklande om jag höjer brunnen 25 mm? Eller gör jag någon tankevurpa på vägen?
Om det underlättar kan jag givetvis fota golvet och lägga upp en bild så kan ni som är lite mer erfarna ge råd på hur ni hade fortsatt.
Mvh
//Daniel
Ska du ha golvgips plus spackel så får du köra med förhöjningsringen på 25 mm. Du behöver ju ändå spackla en viss tjocklek för slingans skull, så de ca 10 mm som blir kvar mellan gipset och brunnen är ganska lagom.
Klicka här för att svara