46 202 läst · 435 svar
46k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Ja, och konsumenttjänstlagen säger att hantverkaren ska ” med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen”. Tycker fortfarande att det skulle vara intressant att få det prövat i ARN eller i domstol hur mycket hantverkaren kan lägga på sitt inköpspris för att det fortfarande ska vara uppfyllt. Men det är en fråga som nog går lite längre än det TS frågade om.Alfredo skrev:
Oändligt mycket kan vara OK. Det väsentliga är att utpriset ska vara skäligt. Även om inpriset skulle vara noll får hantverkaren sälja till ett skäligt pris och då är påslaget i procent oändligt.S Simsgrodan skrev:
Lagstiftningen behandlar inte påslag utan enbart att priset ska vara skäligt.
Det är i praktiken det jag skrev.Alfredo skrev:
Vilka rabatter hantverkaren har, det har inte kunden med att göra. Det är mellan hantverkaren och grossisten. Du får sedan ett pris av hantverkaren, ett pris som du accepterar eller inte. Är du inte nöjd så kolla med en annan hantverkare.S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
I detta fall gäller det en VVS kille med egen liten firma.
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Han bifogade underlag från Lundagrossisten, men vägrar ge oss någon rabatt.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Är inga snyfthistorier. Jag kör med fin bil även läkaren kör fin bil. Och jag har inte sagt att Ahlsell priser är rätt jag handlar inte ens där och även om jag gjorde det skulle jag inte referera till det priset. Känner dock mig lite nedstämd nu när jag märker att du inte kan köra fin bil det är ju lite orättvist men samtidigt lite tråkigt att du inte satsa på bättre yrke så du slapp köra en rostig Renault. 🥲Farstatjej90 skrev:
Kollade två artiklar mot en annan grossist efter rabatt , 20 resp 40 procent påslag..
Renhårigt 👌Tomtom79 skrev:
En liten demonstration i hur Ahlsells system fungerar. Några artiklar ur ovanstående. Jag skapar en kundoffert.
Först visar jag mitt pris.
[bild]
Sen lägger jag till en marginal på 15% för att jag lägger lite tid på att beställa grejorna.
[bild]
400:- tar jag således för att hantera inköpet. Det kostar ju ändå en liten slant för mina minuter att knappa in, beställa, hantera fakturan osv.
Men jag är inte helt nöjd så jag tar bort marginalen, väljer bruttopris istället men lägger till en fin rabatt på 30% för kunden.
[bild]
Nu lutar jag mig tillbaka och hoppas att kunden är gladare för att ha fått 30% rabatt istället för att jag lägger på 15% i marginal...
Allt gör jag direkt i Ahlsells webshop och kan få ut en PDF som jag skickar till kund direkt. Detta, inkl att söka upp varorna, göra offert och skriva inlägget tog mindre än 5 minuter
Så... En leverantör har slutat med det, så det är inte sant för branschen längre?2 2masR skrev:
Jodå, det förekommer fortfarande hos i stort sett alla de stora byggbolagen.
Jag har byggt fakturasystem för branschföretag och varit tvungen att bygga regelverk för att hantera de där bitarna.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 222 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 222 inlägg
Vad spelar det dig för roll hur mkt rabatt han har? Även om hans rabatt var 99% och hans inpris landar på t.ex 50kr, och han säljer det till dig för 900kr, så är det fullständigt irrelevant för dig. Det som är relevant är vad du kunde fått för pris på annat håll.S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Spontant känner jag att anlita en VVS:are främst handlar om en TJÄNST. Därmed borde jag, rent krasst, kunna köpa in det material som rörmokaren önskar (till virket pris som helst och hos den leverantör jag väljer) och sedan betala VVS:aren arbetskostnaden för utfört arbete, eller?S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
Blir ju enormt svårt för en konsument att jämföra olika firmor om huvudförtjänsten för t.ex. en VVS-firma grundas i vilket pris de lyckas förhandla fram hos en leverantör. Då är ju helt plötsligt VVS:are, eltekniker, snickare mfl. huvudsak inte längre att leverera en tjänst utan deras största förtjänst ligger i att vara återförsäljare …? Eller tänker jag helt fel? Oavsett så verkar det helt galet med mitt tankesätt.
PS. Självklart förstår jag att man kan föredra att jobba med produkter från ett visst märke som man är van etc.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 222 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 222 inlägg
Det är inte så det fungerar. hantverkares affärsmodell bygger ofta på vinst ifrån sålt material, du må inte gilla det, men det är så det fungerar. Vinsten från timmarna räcker ofta inte till att finansiera verksamheten, borde den göra det? Ja, det kan jag tycka, men att höja timpriserna (som är det enda kunderna jämför, är självmord om inte branschen följer med).Helena Lillarve skrev:
Spontant känner jag att anlita en VVS:are främst handlar om en TJÄNST. Därmed borde jag, rent krasst, kunna köpa in det material som rörmokaren önskar (till virket pris som helst och hos den leverantör jag väljer) och sedan betala VVS:aren arbetskostnaden för utfört arbete, eller?
Blir ju enormt svårt för en konsument att jämföra olika firmor om huvudförtjänsten för t.ex. en VVS-firma grundas i vilket pris de lyckas förhandla fram hos en leverantör. Då är ju helt plötsligt VVS:are, eltekniker, snickare mfl. huvudsak inte längre att leverera en tjänst utan deras största förtjänst ligger i att vara återförsäljare …? Eller tänker jag helt fel? Oavsett så verkar det helt galet med mitt tankesätt.
PS. Självklart förstår jag att man kan föredra att jobba med produkter från ett visst märke som man är van etc.
En kollega starta nyss eget som solcellsmontör. Han sålde precis en anläggning där han lade 16 timmar och fakturerade 10500 för det, men sen gjorde han 25 000 i vinst på materialet.
Alltså fick han 25 000 helt utan ansträngning (nästan) på att sälja material, men det krävdes 16 timmars arbete för att tjäna de 10500.
Och nej, innan någon riddare hoppar på mig om att 25 000 i vinst på materialet krävs för att ekonomin ska gå ihop, nej givetvis inte. Det här var ett väldigt bra fall för honom. Däremot är 10500 för 16 timmar åt helvete för lite istället. Så materialvinsten behövs, men inte nödvändigtvis sådär mkt.
Redigerat:
Ok, misstänkte detta. Tråkigt för konsumenten men antar att det bara är att ”gilla läget” eller att själv utbilda sig till t.ex. rörmokare. Dock kommer jag aldrig tycka att det är ”fair play”, jag betalar gärna en rimlig timpeng till en hantverkare för väl utfört arbete, men vill inte att förtjänsten ska mörkas med fantasipåslag för material. Idag är det ju dessutom ganska enkelt att kolla upp priser etc. Känns inte seriöst och sätter tyvärr en oförtjänt dålig stämpel på branschen.S SueCia skrev:Det är inte så det fungerar. hantverkares affärsmodell bygger ofta på vinst ifrån sålt material, du må inte gilla det, men det är så det fungerar. Vinsten från timmarna räcker ofta inte till att finansiera verksamheten, borde den göra det? Ja, det kan jag tycka, men att höja timpriserna (som är det enda kunderna jämför, är självmord om inte branschen följer med).
En kollega starta nyss eget som solcellsmontör. Han sålde precis en anläggning där han lade 16 timmar och fakturerade 10500 för det, men sen gjorde han 25 000 i vinst på materialet.
Alltså fick han 25 000 helt utan ansträngning (nästan) på att sälja material, men det krävdes 16 timmars arbete för att tjäna de 10500.
Och nej, innan någon riddare hoppar på mig om att 25 000 i vinst på materialet krävs för att ekonomin ska gå ihop, nej givetvis inte. Det här var ett väldigt bra fall för honom. Däremot är 10500 för 16 timmar åt helvete för lite istället. Så materialvinsten behövs, men inte nödvändigtvis sådär mkt.