44 826 läst · 435 svar
45k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Bor i villa och kör fin bil.... är du seriös?Farstatjej90 skrev:
Ja det är just det att det blir för krångligt för många företag och inte driver det vidare.S StefanCalmar skrev:Det finns en mycket bra anledning till att låta hantverkaren stämma dig istället för att gå till ARN - det är skitjobbigt!
ARN kan man pula ihop på en halvtimme medan stämning och inlagor till rätten, följt av förhandling och till sist eventuell rättegång formligen äter tid. Tiden bara försvinner och håller man det som småmål får hantverkaren betalt för en timmes juridisk rådgivning. Minns inte beloppet för juridisk rådgivning som man kan få betala åt motparten men det är typ 1250 kr eller så, och ska dessutom styrkas med faktura. Det fungerar inte med brorsan som rådgivare och kräva ersättning utan det där kan man vara hård med.
Vill man "ge igen" för dåligt bemötande är det ett lysande tillvägagångssätt för alla hobbyrättshaverister. Och det bästa av allt är att det är hantverkaren som måste göra ALLT pappersarbetet, betala in pengarna för stämning (900 kr om jag minns rätt) osv osv osv.
Dessutom tar det minst ett halvår, kanske 2-3 år. Och allt man riskerar förlora är stämningskostnaden (ca 900 kr) och en timmes juridisk rådgivning (ca 1250 kr). Kan säkert åka på ränta också, men det brukar nästan alltid strykas om man kommer överens i sista sekund istället för att gå till dom. Och domaren har en skyldighet att arbeta för uppgörelse.
Det fungerar ju för mig och de flesta men det verkar bli en större skara medborgare som har rätt usel moral och sätter det i system för att slippa betala.
Det ska väldigt mycket till för att jag ska vägra betala fullt ut för en faktura om jag inte har ett bra underlag för det, typ avtal, godkänt en prislista och uppfyllt alla andra rekvisit som beställare.
Aldrig för att jag i efterhand upptäckt att det gick att få till lägre pris någon annanstans.
Det beror på priset. Hade nån fakturerat dig en miljon för en skruv hade du aldrig betalat. Nånstans mellan det och vad du själv kan köpa skruven för finns en gräns för dig när du inte längre betalar.B Björkskär skrev:Ja det är just det att det blir för krångligt för många företag och inte driver det vidare.
Det fungerar ju för mig och de flesta men det verkar bli en större skara medborgare som har rätt usel moral och sätter det i system för att slippa betala.
Det ska väldigt mycket till för att jag ska vägra betala fullt ut för en faktura om jag inte har ett bra underlag för det, typ avtal, godkänt en prislista och uppfyllt alla andra rekvisit som beställare.
Aldrig för att jag i efterhand upptäckt att det gick att få till lägre pris någon annanstans.
Var gränsen går är säkert väldigt olika....🤔

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 351 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 351 inlägg
Du verkar säker? Det är inte jag. De fall jag har sett har slutat med förlikning där ingen avslöjar förlikningen.2 2masR skrev:
Får en elektriker ta 100' för ett vanligt tvåvägsuttag för att kunden inte frågade eller bryter det mot konsumentköplagen?
10'?
Var går gränsen?
Vem har pratat om barn..Farstatjej90 skrev:
Såklart barnen går först, sen frugan, villa och sist bilen. 😀
Nja. Nu vet jag inte riktigt om jag håller med dig.Alfredo skrev:
Låter rimligt men då är det ju utpriset man är intresserad av. Vad säljaren har betalat kvittar väl?
Pragmatisk möjligen men ganska otäck. Jag som kund drabbas ju om min säljare har taskiga inköpare och säljaren drabbas om denne har duktiga inköpare. Säljaren ökar ju sin vinst ju sämre inpriser denne har med den modellen. Alla incitament för säljaren att köpa in billigt försvinner ju...
Hantverkare har inte som huvudnäring att sälja delar. Dom har som huvudnäring att installera delarna.
Delarna är deras ingångsmaterial.
'Det gäller oavsett om dom kör med principen inköpspris + 10% eller något sådant.
Och dom har ju allt att vinna på att vara duktiga i att förhandla ned sina inköpspriser eftersom det vid en fastprisoffert innebär en fördel eftersom deras materialkostnad då kan bli lägre.
I fallet med arbeten som dom gör på löpande räkning så blir det en fördel i form av nöjda under som därmed kommer att rekommendera hantverkaren till sina vänner och bekanta.
Jag personligen skulle i alla fall reagera på det sättet.
Men å andra sidan så har jag hittills inte köpt in något på löpande räkning där det varit frågan om några större mängder material.
En av sakerna jag köpt in på löpande räkning var när jag tog in en VVS firma för att byta blandare i kök och badrum samt byta några avstängningsventiler. Men där hade jag redan köpt in blandarna så det enda material som dom skulle köpa in var nya avstängningsventiler och dom vet jag ungefär vad dom kostar så hade dom försökt att ta mer betalt än vad som var rimligt så hade det blivit liv.
Men eftersom det är en seriös firma så tog dom ungefär vad jag uppfattar som sitt inköpspris plus procentsats på någonstans 10-20%.
Så gör seriösa hantverkare.
sen hade jag förvisso en elektriker här som bytte ut alla vägguttag och brytare och drog fram jord överallt (ojordat och uttag från 60 talet är inte toppen direkt)
Men där hade dom gett mig ett exakt pris på hur mycket dom skulle debitera mig för vägguttagen och strömbrytarna och det priset var lägre än jag kunde hitta dom för någonstans själv. Med andra ord visste jag exakt på förhand vad jag skulle bli debiterad för uttag och brytare. Däremot visste jag ju inte hur lång tid det skulle ta då det är omöjligt att veta hur tighta böjar dom lagt på elrören eller om det var stopp någonstans.
Det kan du glömma, våra såkallade "hantverkare" har inte kunden i fokus. Är man i inte vaken blir man blåst, snarare en regel än undantag.S Sara Mal skrev:
Inpriser? Jag syftar på vad hantverkaren faktiskt betalat.Alfredo skrev:
nja, konsumenttjänstlagen syftar på själva tjänsterna, inte materialet. Men tycker att det kan vara intressant vad en jurist (ARN) tycker om det visar sig att en hantverkare fakturerar 50% mer för material än han faktiskt har betalat. Att han har rabatt som han inte är skyldig att dela med konsumenten om det framgår av avtalet är rimligt, men hur stor får den vara? Och framgår det inte av avtalet kan jag inte se att han har rätt att fakturera mer än han betalat. Men det är något jurister för ta ställning till.2 2masR skrev: