S
S Styrtekniker skrev:
Så ni tror på allvar att hantverkare har så lite prylar så möjligt bara för att åka till grossisten och handla/fika?
Nej. Det tror jag inte. Jag tror att dom har så lite prylar som möjligt i bilen eftersom det gör lagerkostnaden mindre och dom behöver inte ligga ute med lika mycket pengar för att ha saker på lager i bilen. Lager som dessutom emellanåt blir stulna vid bilinbrott.
Och om dom ska ha material för att täcka upp för att stort antal tänkbara jobb så blir det ett väldigt stort lager. Tänk bara kopplingar från en rördimension till en annan. Det blir ohyggligt många varianter på kopplingar osv. Så dom skulle behöva en rejält stor bil för att få plats med allt.

Skulle dom ha ett stort lager i bilen så blir det dåligt för bokföringen.
Plus att om en firma ska ha sina hantverkare att åka och handla saker på odebiterad tid så måste dom höja timpenningen mot kund för någonstans ska pengarna komma in som finansierar hantverkarens lön.

Dvs det finns flera faktorer som gör att dom flesta hantverkare inte har en massa material på lager i bilen.
Att det är fördelaktigt att hantverkaren handlar materialet på debiterad tid är bara en av faktorerna.
Enda undantaget som jag stött på är kyltekniker från värmepumpsfirman som har en garanti att dom ska ha värmepumpen igång igen inom ett visst antal timmar om den skulle bråka där det skulle innebära att dom inte kan uppfylla sitt åtagande om dom inte har grejor med sig.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S
Prissättning är en återkommande fråga i detta forum. Det är bara att fastslå att det inte finns något som heter ”skäligt pris” som kund kan hänvisa till. Vi har fri prissättning i Sverige.
I fall där kund endast betalar det denna anser vara skäligt, har leverantören rätt och möjlighet att kräva mellanskillnaden via Kronofogden. Leverantören behöver alltså inte stämma kunden.
Se mer från Konsumentverk:
https://www.konsumentverket.se/fragor-och-svar/2889066/webbpris-vs-butikspris/

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
S Stugägarna skrev:
Det är bara att fastslå att det inte finns något som heter ”skäligt pris” som kund kan hänvisa till. Vi har fri prissättning i Sverige.
Det finns definitivt något som heter ”skäligt pris” och fri prissättning gäller om man avtalat det innan. Annars är det definitivt inte fritt att ta ut vad man vill. Konsumenttjänstlagen är glasklar!

Konsumenttjänstlagens paragraf 36 om skäligt pris vid avtalstvister, reglerar priset för tjänster utifrån tjänstens art och omständigheter.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S Stugägarna skrev:
Prissättning är en återkommande fråga i detta forum. Det är bara att fastslå att det inte finns något som heter ”skäligt pris” som kund kan hänvisa till. Vi har fri prissättning i Sverige.
I fall där kund endast betalar det denna anser vara skäligt, har leverantören rätt och möjlighet att kräva mellanskillnaden via Kronofogden. Leverantören behöver alltså inte stämma kunden.
Se mer från Konsumentverk:
[länk]
Leverantören kan förstås kräva det via kronofogden, men om då kunden bestrider kravet? Vad händer då?

Länken, vad har den med tråden att göra? Ett företags webbpris/butikspris och skillnaden däremellan?

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
boped skrev:
Det kan du själv slå upp med hjälp utav RSK nr
varför skall en hantverkare lämna rabatt jag fattar inte det?
Om du beställer jobb ofta utav samma hantverkare så kan du säkert få rabatt men inte annars!
Artikel X kostar 100 kronor på alla rimliga ställen, men hos grossisten kostar den 1000 kr (listpris). Hantverkaren har rabatt hos grossisten så hantverkaren betalar någonstans i storleksordningen 80-120 kr.

Det är alltså helt orimligt att kunden ska få ta del av hantverkarens så-kallade rabatt, utan 1000 kr är rimligt?

• Gilla
  • Haha
Sara Mal och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut kan du göra det om du vet exakt vad som behövs men annars får du kanske välja och betala för expertisen så det blir rätt material och sen får du stå där utan garantier om något skulle läcka för du har köpt sakerna själv så inte rörmontören kan garantera funktionerna. ;)

Någon enstaka gång har jag råkat ut för att kunder vill köpa fläkten till ett badrum själv också för de har hittat den 300kr billigare i en nätbutik än vad elektrikern vill ha för den och jag själv tycker bara det är dumsnålt för det blir ganska mycket dyrare än 300kr om kunden om där är några fel med den så de måste ringa dit en elektriker och betala för demontering så de kan reklamera sin fläkt på nätet och sen ringa igen när de fått en ny som ska monteras upp... istället för att ringa ett samtal till mig och jag ber elektrikern ta en ny fläkt och köra dit och byta vilket då inte kostar något. ;)

Men det står var och en fritt att välja hur man vill göra. :)
Jag tror ingen här i tråden anser att hantverkare *inte* ska få ta skäliga påslag på artiklarna, både vinstmarginal och påslag för att hantera garantier och reparationer etc.

(Sedan kan folk givetvis vara dumsnåla också)

Det som sticker i ögonen är det bedrägliga systemet där hantverkare visar upp prislistor som inte har något med produkternas kostnad att göra och sedan ger en rabatt på det.

Absolut, det är summan på sista raden som är avgörande, men bruttoprislistorna finns *enbart* till för att ge byggbranschen möjlighet att gömma vinster och bedra kunder.
Det finns *inget* annat syfte med prislistor som *ingen* betalar från en leverantör.

• Gilla
Ulf Peter och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tror ingen här i tråden anser att hantverkare *inte* ska få ta skäliga påslag på artiklarna, både vinstmarginal och påslag för att hantera garantier och reparationer etc.
Jo jag! 😀 Jag har överhuvudtaget ingen åsikt om vilka påslag hantverkaren gör. Jag tycker däremot, liksom konsumenttjänstlagen, att hantverkaren ska sälja sina produkter till ett skäligt pris, om vi ej avtalat något annat. 😉

Har hantverkaren exempelvis ett orimligt dyrt inpris innebär det att han måste sälja prylen med förlust, alternativt omförhandla sitt dåliga avtal. Något påslag alls är inte acceptabelt i dessa fall.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 4 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Nej. Det tror jag inte. Jag tror att dom har så lite prylar som möjligt i bilen eftersom det gör lagerkostnaden mindre och dom behöver inte ligga ute med lika mycket pengar för att ha saker på lager i bilen. Lager som dessutom emellanåt blir stulna vid bilinbrott.
Och om dom ska ha material för att täcka upp för att stort antal tänkbara jobb så blir det ett väldigt stort lager. Tänk bara kopplingar från en rördimension till en annan. Det blir ohyggligt många varianter på kopplingar osv. Så dom skulle behöva en rejält stor bil för att få plats med allt.

Skulle dom ha ett stort lager i bilen så blir det dåligt för bokföringen.
Plus att om en firma ska ha sina hantverkare att åka och handla saker på odebiterad tid så måste dom höja timpenningen mot kund för någonstans ska pengarna komma in som finansierar hantverkarens lön.

Dvs det finns flera faktorer som gör att dom flesta hantverkare inte har en massa material på lager i bilen.
Att det är fördelaktigt att hantverkaren handlar materialet på debiterad tid är bara en av faktorerna.
Enda undantaget som jag stött på är kyltekniker från värmepumpsfirman som har en garanti att dom ska ha värmepumpen igång igen inom ett visst antal timmar om den skulle bråka där det skulle innebära att dom inte kan uppfylla sitt åtagande om dom inte har grejor med sig.
Har sett på mina kollegor. Det slutar alltid med att man har ett berg med prylar i bilen. Så ofta har man de vanligaste prylarna.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jo jag! 😀 Jag har överhuvudtaget ingen åsikt om vilka påslag hantverkaren gör. Jag tycker däremot, liksom konsumenttjänstlagen, att hantverkaren ska sälja sina produkter till ett skäligt pris, om vi ej avtalat något annat. 😉

Har hantverkaren exempelvis ett orimligt dyrt inpris innebär det att han måste sälja prylen med förlust, alternativt omförhandla sitt dåliga avtal. Något påslag alls är inte acceptabelt i dessa fall.
:D
Ja, men nu hoppade du över
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Absolut, det är summan på sista raden som är avgörande,
Hur hantverkaren gör för att få sitt påslag skiter jag i så länge det inte innebär att jag blir hälare och riskerar att bli av med grejerna. :)

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Farstatjej90
2masR skrev:
Är inga snyfthistorier. Jag kör med fin bil även läkaren kör fin bil. Och jag har inte sagt att Ahlsell priser är rätt jag handlar inte ens där och även om jag gjorde det skulle jag inte referera till det priset. Känner dock mig lite nedstämd nu när jag märker att du inte kan köra fin bil det är ju lite orättvist men samtidigt lite tråkigt att du inte satsa på bättre yrke så du slapp köra en rostig Renault. 🥲
Jag har inget direkt yrke, jag arbetar inte. 🤔

• Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
S Sara Mal skrev:
Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
I detta fall gäller det en VVS kille med egen liten firma.

Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.

Han bifogade underlag från Lundagrossisten, men vägrar ge oss någon rabatt.

Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Hade jag varit rörmokare så hade jag inte installerat något en kund köpt.
För det är installatören som har garantiansvaret. Och han har inte köpt in elementen men tvingas stå för arbete och byte och nytt element om ett går sönder.
Sen att rörmokaren har en rabatt som han förhandlat fram mot ordinarie prislista innebär inte det per automatik att du har förhandlat fram någon rabbat .
Går det till domstol så måste du styrka det.

• Gilla
Nekovh och 2 till
  • Laddar…
2
H Hasse2188 skrev:
Hade jag varit rörmokare så hade jag inte installerat något en kund köpt.
För det är installatören som har garantiansvaret. Och han har inte köpt in elementen men tvingas stå för arbete och byte och nytt element om ett går sönder.
Sen att rörmokaren har en rabatt som han förhandlat fram mot ordinarie prislista innebär inte det per automatik att du har förhandlat fram någon rabbat .
Går det till domstol så måste du styrka det.
Helt rätt det är därför jag inte utför dessa jobb gör minimalt med jobb till privatpersoner.

• Gilla
mrpurre och 2 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Helt rätt det är därför jag inte utför dessa jobb gör minimalt med jobb till privatpersoner.
Förståligt

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
H Hasse2188 skrev:
han förhandlat fram mot ordinarie prislista
Men sluta nu! Det där snacket kanske fungerade för 25 år sedan men idag vet precis alla att den "ordinarie prislista" är rena fantasisiffror som absolut ingen betalar!

Inte ens om du kliver in som oregistrerad strökund hos Ahlsell och handlar på ett "strökundsnummer" betalar du i närheten av någon "ordinarie prislista". Och det vet du antagligen väldigt väl.

• Gilla
hapazard och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men sluta nu! Det där snacket kanske fungerade för 25 år sedan men idag vet precis alla att den "ordinarie prislista" är rena fantasisiffror som absolut ingen betalar!

Inte ens om du kliver in som oregistrerad strökund hos Ahlsell och handlar på ett "strökundsnummer" betalar du i närheten av någon "ordinarie prislista". Och det vet du antagligen väldigt väl.
Ja självklart förhandlar man som företag bästa möjliga pris.
Och självklar tar man pris från ordinarie prislista om man inte i förväg kommit överens om annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.