8 990 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Hur mycket per kvadratmeter mark?
Sida 1 av 2
Hej! Jag har fått förfrågan om att sälja av lite angränsande mark till en boendes tomt, och jag undrar hur mycket man tar för varje kvadratmeter i Uppsala kommun? Detta är ute på landet och vad själva fastighetsregleringen kostar har jag koll på, så det är just själva marken jag vill veta hur mycket man ska ta för.
Mvh
Stefan
Mvh
Stefan
Hur långt är ett snöre?
Vad är markytan värd för dig?
Att en granne tog 32 kr/kvm är ju helt värdelöst om marken för dig är värd 6420 kr/kvm.
Vill man lägga sig på något generellt får man väl antingen höra med någon mäklare i trakten vad tomtmark är värd i närheten, eller kolla med till exempel booli vad tomtmark gått på i närheten.
Vad är markytan värd för dig?
Att en granne tog 32 kr/kvm är ju helt värdelöst om marken för dig är värd 6420 kr/kvm.
Vill man lägga sig på något generellt får man väl antingen höra med någon mäklare i trakten vad tomtmark är värd i närheten, eller kolla med till exempel booli vad tomtmark gått på i närheten.
Vad är det för typ av mark? Skog? Betesmark kan ju vara svårt att få bygglov på.S Steffe80 skrev:Hej! Jag har fått förfrågan om att sälja av lite angränsande mark till en boendes tomt, och jag undrar hur mycket man tar för varje kvadratmeter i Uppsala kommun? Detta är ute på landet och vad själva fastighetsregleringen kostar har jag koll på, så det är just själva marken jag vill veta hur mycket man ska ta för.
Mvh
Stefan
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Det är ju lätt att man stirrar in sig på vad en tomt kostar, och så¨felar man med antalet kvm.
Men det ger fel värde. Den största delen av värdet på en tomt ligger i rätten att bygga där. Så några 100 kvm extra har ett myclket lägre värde.
Jag tror man kommer mer rätt om man kontrollerar vad värdet är för nuvarande användning, skogsbruk, odlingsbar mark eller vad det kan vara. Och så lägger på lite på det.
Men det ger fel värde. Den största delen av värdet på en tomt ligger i rätten att bygga där. Så några 100 kvm extra har ett myclket lägre värde.
Jag tror man kommer mer rätt om man kontrollerar vad värdet är för nuvarande användning, skogsbruk, odlingsbar mark eller vad det kan vara. Och så lägger på lite på det.
Det är svårt med marknadsvärde också för vad är en remsa mark längs en tomt värd på marknaden? Typ inget.
Värdet är ju bara för just den grannen som det gäller. Så värdet beror väl på vad det ska användas till.... Värdet är ju det som din granne som mest kan tänka sig betala.
Värdet är ju bara för just den grannen som det gäller. Så värdet beror väl på vad det ska användas till.... Värdet är ju det som din granne som mest kan tänka sig betala.
Det Handlar om ca 1300kvm så det är ju en mindre tomt, men det är ingen bra "försäljnings tomt" så då kan dom få köpa den. Jag har inte så bra underlag då det är mest är slyskog, så det är inget produktiv åt något håll varken skogsbruk, odling eller betesmark.H hempularen skrev:Det är ju lätt att man stirrar in sig på vad en tomt kostar, och så¨felar man med antalet kvm.
Jo men det är ju problemet, som köpare vill man ju betala så lite som möjligt och som säljare vill man ha så mycket som möjligt ju 😂Farstatjej90 skrev:
Han vill bygga ett garage där. Jag får ge han ett pris så får vi börja förhandla.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 293 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 293 inlägg
Med de uppgifterna skulle jag säga runt 25-50 tkr. Men det finns många ”om och men” som både kan höja och sänka priset.S Steffe80 skrev:
Främsta argumentet för dig att få mer betalt är att räkna på hur mycket grannens tomt ökar i värde. Är den tex liten idag så gör ju 1300 kvm extra mycket. Är den redan stor, ja då kanske det är mer praktiska nyttor än ekonomiska att utöka.
Nu vet vi ju inte var detta är i landet och priserna där, men själv skulle jag knappast släppa ifrån mej en så stor markbit för under en miljon, ärligt talat skulle jag fundera rejält innan jag släppte den för 1,5 miljoner också.Ossian K Olsson skrev:
En så stor markbit skulle jag kunna stycka av och sälja som en tomt och då skulle värdet lätt överstiga en miljon till och med här "på landet" ute hos mej, men nåt som är viktigare är ju att jag kan aldrig få tillbaka denna marken, vill jag senare bygga något i närhet till mitt hus så kommer jag inte kunna köpa mark, den marken jag ju redan har nu.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 293 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 293 inlägg
Det står Uppsala i inlägget och med TS beskrivning så antog jag ju då att marken inte ligger i de centrala delarna och att försöka att stycka av till att göra tomt för att bygga hus på är något annat. Skulle det vara så lätt att stycka av 1300 kvadrat mark och sälja för 1,5 miljoner kan jag lova dig att det hade funnits 10000-tals tomter på Booli.GlennB skrev:
Nu vet vi ju inte var detta är i landet och priserna där, men själv skulle jag knappast släppa ifrån mej en så stor markbit för under en miljon, ärligt talat skulle jag fundera rejält innan jag släppte den för 1,5 miljoner också.
En så stor markbit skulle jag kunna stycka av och sälja som en tomt och då skulle värdet lätt överstiga en miljon till och med här "på landet" ute hos mej, men nåt som är viktigare är ju att jag kan aldrig få tillbaka denna marken, vill jag senare bygga något i närhet till mitt hus så kommer jag inte kunna köpa mark, den marken jag ju redan har nu.
Ja det är ett mycket bättre sätt att tänka. Hur mycket grannens tomt ökar i värde. Kan ju vara mycket mer än 50 000 kr. Beror ju på värdet och storleken på tomten.Ossian K Olsson skrev:
Med de uppgifterna skulle jag säga runt 25-50 tkr. Men det finns många ”om och men” som både kan höja och sänka priset.
Främsta argumentet för dig att få mer betalt är att räkna på hur mycket grannens tomt ökar i värde. Är den tex liten idag så gör ju 1300 kvm extra mycket. Är den redan stor, ja då kanske det är mer praktiska nyttor än ekonomiska att utöka.
Jag hade aldrig sålt 1300 kvm för 50 000 kr.
Jag kan köpa den för 50 000 kr. Sen ringer jag TS granne. 😉
Bästa svaret
Jag hjälpte en polare som är jurist med en likande situation. Han och några i området ville köpa mark runt husen för att få plats med gäststugor, växthus etc. Bonden som ägde slyskogen behövde den inte men skulle köpa solpaneler. Priset blev 20:-/kvm (år 2019) och alla var nöjda men viktigast av allt: affären blev av! Vad marken är värd, vad den skulle kunnat kosta, om köparen ev. kan tjäna i framtiden är bara spekulationer som inte spelar roll. Möts på ett pris där båda gör en bra affär så kan ni ha mer nytta av varandra i framtiden. Polaren har t.ex. hjälpt bonden med juridiska frågor som annars skulle kostat några tusenlappar att svara på.
I lite samma sits, men intresserad av att köpa en bit utan granne. Är kuperad skog och ingen byggbar mark alls, men vi ser den och de gör inte han på andra sidan berget. Men min fråga är. Vad kostar fastighetsregleringen?S Steffe80 skrev:Hej! Jag har fått förfrågan om att sälja av lite angränsande mark till en boendes tomt, och jag undrar hur mycket man tar för varje kvadratmeter i Uppsala kommun? Detta är ute på landet och vad själva fastighetsregleringen kostar har jag koll på, så det är just själva marken jag vill veta hur mycket man ska ta för.
Mvh
Stefan