13 043 läst ·
63 svar
13k läst
63 svar
Hur mycket pengar har jag i fickan efter försäljning?
har svårt att se att bopriserna skulle sjunka 50%.BirgitS skrev:
Verkar fortfarande som att priserna ligger oförändrat eller stigit något sen januari.
Skillnaden är stor nu jämfört med 90 talet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Idag rapporteras det i flera tidningar om att SEB:s boprisindikator har fallit till -20 från 47 i mars och det är den största förändringen på en enda månad som uppmätts sen boprisindikatorn påbörjades för 17 år sen.Hällvetet skrev:
https://sebgroup.com/sv/press/press...kator---hushallens-boprisforvantningar-rasar-
Vi kan väl säga så här, timingen för att köpa, renovera och sälja bostäder med vinst känns minst sagt tveksam.BirgitS skrev:
Han är även en av Sveriges envisaste domedagsprofeter och har förutspått bostadskrasch hur länge som helst. Det är vad han lever på.Appendix skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Men han kommer ju att få rätt någon gång...
Om du säger att det kommer att regna imorgon, varje dag under ett år. Så har du gissningvis rätt några gånger.
Om du säger att det kommer att regna imorgon, varje dag under ett år. Så har du gissningvis rätt några gånger.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Fast, om man tittar på han's statistik, så är det väl mer troligt att det inte kommer att bli någon nedgång nu heller. Han påstår att det blir en nedgång. Statistiskt så har han "alltid" fel.
Jo, men det är ju det som är så praktiskt, han lever på att förutse undergång. Och när väl solen slutar lysa kan han ju säga "haha, vad var det jag sa"? Under tiden så struntar han fullständigt hur fel han haft under alla dessa år. Är denna bloggare något att bry sig om? Jag tycker inte det.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag har läst hans blogg några gånger, men det var rätt många år sedan sist. Han brukar ha en del tänkvärda tankar. Men med bristande sammanhang.
Man skall komma ihåg att det har funnits påståenden om en prisbubbla i alla tider. När jag köpte min första bostadsrätt i Stockholm 1984 för 220 000. Så ansågs det vara ett fruktansvärt överpris, och jag var vettskrämd över att vara tvungen att belåna mig till en "konkursnivå". Samma lägenhet såldes senast för strax under 4 milj (tyvärr inte av mig...).
Man skall komma ihåg att det har funnits påståenden om en prisbubbla i alla tider. När jag köpte min första bostadsrätt i Stockholm 1984 för 220 000. Så ansågs det vara ett fruktansvärt överpris, och jag var vettskrämd över att vara tvungen att belåna mig till en "konkursnivå". Samma lägenhet såldes senast för strax under 4 milj (tyvärr inte av mig...).
Många här som tycker sig veta hur man ska räkna. Gå in på Skatteverkets hemsida och gör en beräkning av vinst/förlust.
https://skatteverket.se/privat/fast...jning.4.4a4d586616058d860bc5131.html#/!/start
Lägenheten får inte omvärderas de första fem åren, så privatlånet kan inte bakas in i bostadslånet. Men om syftet är i investeringssyfte saknar det betydelse. Ett lån är ett lån. Risken och räntekostnaden blir högre för privatlån, men påverkar inte vinsten på lägenheten.
https://skatteverket.se/privat/fast...jning.4.4a4d586616058d860bc5131.html#/!/start
Lägenheten får inte omvärderas de första fem åren, så privatlånet kan inte bakas in i bostadslånet. Men om syftet är i investeringssyfte saknar det betydelse. Ett lån är ett lån. Risken och räntekostnaden blir högre för privatlån, men påverkar inte vinsten på lägenheten.
Jag tycker du, TS, är väldigt naiv. Du räknar med vinst och uppgång som självklarheter. Så fungerar inte verkligheten. Hur gör du exempelvis så stor förlust på ditt nuvarande hus där marknaden har gått upp som en raket i stort sett varje år sedan 2001?
Försäljningspris 2000000
mäklararvode -60000
Inköpspris+renovering -1795000
Reavinst 145000
Skatt -31900
Pengar i handen 1908100
Betala bort lånet -1405000
Pengar kvar 503100
du har alltså kvar 503 100kr efter försäljning.
mäklararvode -60000
Inköpspris+renovering -1795000
Reavinst 145000
Skatt -31900
Pengar i handen 1908100
Betala bort lånet -1405000
Pengar kvar 503100
du har alltså kvar 503 100kr efter försäljning.
Slutpriset beror väl lite på områdesutvecklingen överlag. Här där vi bor är det relativt lätt att sälja en bostad, så länge det är helrenoverat. Och sett till tidigare kriser, där har kurvorna (k/t)(kr/m2) stagnerat för att sedan fortsätta uppåt direkt efter.K kalvisen skrev:
Så om det klickar på dessa faktorer så kör på. Dock så får man inte göra detta till en affärsverksamhet för då måste man skatta därefter.
De pratar om 5 år mellan omvärderingarna för att sänka sin belåningsgrad bl.a.
http://www.boupplysningen.se/bo/omvardering-av-bostad