Appendix Appendix skrev:
Det är en kris NU. Största krisen sen 30-talet.

Så att köpa nu i spekulation är rätt puckat., Tillochmed mycket puckat.

Jag tror att du antagligen på 1-3 års sikt får tillbaka inköpspriset och inte mer.
De som ska köpa en mindre lägenhet i Nacka är antagligen de grupper som kommer drabbas hårdast av arbetslöshet och ekonomisk osäkerhet.

Ska du köpa för att bo där själv. och kan tänka dig bo kvar där upp mot 6-7 år skulle jag dock slå till.
Nej det är inte puckat någonstans. Jag bor i ett hus som jag redan kommer göra förlust på(200 000 som det ser ut nu). det är för litet och jag vill bli av med det. Dessutom bor jag inte i Nacka om det va mig du syftade på.

Jag är ingen drömsökare så som du iaf får det att låta som. 2 000 000 är vad som är minsta summan man får i mediokert skick (om man säljer idag mitt i krisen som du själv sa) . Ja tro det eller ej men priserna har inte dalat i det området jag ska köpa i iaf. 4mil utanför Stockholm.
Eller så säljer jag och får tillbaka pengarna men däremot om jag säljer huset i kristider står jag i skuld till bank efter försäljningen..

Tack och lov är inte du min ekonom..

BirgitS
Z zillio skrev:
Jag är ingen drömsökare så som du iaf får det att låta som. 2 000 000 är vad som är minsta summan man får i mediokert skick (om man säljer idag mitt i krisen som du själv sa) . Ja tro det eller ej men priserna har inte dalat i det området jag ska köpa i iaf. 4mil utanför Stockholm.
Vi är inte mitt i krisen, vare sig när det gäller sjukdomen eller när det gäller ekonomin, utan bara i början. När priserna börjar falla kan det gå mycket fort.

• Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi är inte mitt i krisen, vare sig när det gäller sjukdomen eller när det gäller ekonomin, utan bara i början. När priserna börjar falla kan det gå mycket fort.
Precis ännu en anledning att göra köpet. :sleep:

Ja, om du har en Lgh som är mer lättsåld än ett hus är det bra i en nedgående marknad samt om Lgh är mindre värd än huset tappar den mindre i pris såklart.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tyvärr var det ju bara två av alla personer som va läskunniga nog att förstå vad jag ville ha ut av tråden :crysmile::rofl:

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, om du har en Lgh som är mer lättsåld än ett hus är det bra i en nedgående marknad samt om Lgh är mindre värd än huset tappar den mindre i pris såklart.
exakt så vad är det korkade i det hela?

Inte jag som skrev något om korkad....

Z zillio skrev:
Tyvärr var det ju bara två av alla personer som va läskunniga nog att förstå vad jag ville ha ut av tråden :crysmile::rofl:
Att dömma av dina lite lätt() spydiga svar på typ alla svar så har du redan bestämt dig. Ganska naivt och typisk inställning till ett lgh eller husköp där man hela tiden intalar sig själv att just detta objekt är så dj**la bra och bara jag kommer få den till detta skitbra pris. Skärp dig och titta på fakta istället. Hela världen sitter hemma och rullar tummarna. Ställ inte frågor i forumet om du inte vill höra svaren......

• Gilla
Myzan87 och 1 till
  • Laddar…
Renovera upp och omvärdera?

Jag tror inte banken kommer tillåta en omvärdering om det inte är en totalrenovering av allt. Och i dessa Coronatider så lär inte bomarknaden går bra kommande 12 mån.

Tänk på att rotavdrag inte är förenligt med avdrag för förbättringar i samband med framtida försäljning.

Jag skulle inte sälja något med 200 000 i förlust för att sen låna nästan 1.5 miljoner när vi står inför den största lågkonjunkturen sedan 1930-talet. Men alla tänker vi ju olika.

• Gilla
Silly Bear och 1 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Ställ inte frågor i forumet om du inte vill höra svaren......
Men TS har ju inte ställt en enda fråga om huruvida hans plan är bra eller inte. Han ville bara ha hjälp att räkna.

Marojo Marojo skrev:
Men TS har ju inte ställt en enda fråga om huruvida hans plan är bra eller inte. Han ville bara ha hjälp att räkna.
Då får du nog läsa tråden igen..

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Försäljningspris 2 000 000
minus
Köpeskilling 1 300 000
Renovering 300 000
Mäklararvode 60 000

Vinst före skatt: 340 tkr.

20 % avkastning på satsat kapital är ju inte fy skam, men försäljningspriset är förstås en fullständig gissning i ett läge där ekonomin riskerar att fullständigt barka åt helvete (även om jag iofs inte tror att det går så illa).

Som andra redan sagt: det här är inte en investering, det är knappt ens spekulation utan närmast spel och dobbel.

N Nickesågen skrev:
Då får du nog läsa tråden igen..
Tror nog det är du som får läsa lite noggrannare. TS har till och med uttryckligen sagt att det INTE var en diskussion om marknaden och konjunkturen som var av intresse.

• Gilla
Marojo
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Försäljningspris 2 000 000
minus
Köpeskilling 1 300 000
Renovering 300 000
Mäklararvode 60 000

Vinst före skatt: 340 tkr.

20 % avkastning på satsat kapital är ju inte fy skam, men försäljningspriset är förstås en fullständig gissning i ett läge där ekonomin riskerar att fullständigt barka åt helvete (även om jag iofs inte tror att det går så illa).

Som andra redan sagt: det här är inte en investering, det är knappt ens spekulation utan närmast spel och dobbel.
Fast det är ju inte riktigt så han ska räkna
Renoveringskostnaden ville han baka in i lånet.
Alltså
Försäljning
2 000 000
Inköp
1 300 000
Renovering
300 000

Det ger en vinst på 700 000, där han kan dra av 360 000 pga renovering och mäklare
Alltså 340 000 som ska skattas
Skatt
75 000

Sen ska lånet på 1 405 000 betalas tillbaka vilket ger 595 000 kvar
595 000 minus skatten på 75 000 bli alltså 520 000 kvar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.