13 043 läst ·
63 svar
13k läst
63 svar
Hur mycket pengar har jag i fickan efter försäljning?
Nej det är inte puckat någonstans. Jag bor i ett hus som jag redan kommer göra förlust på(200 000 som det ser ut nu). det är för litet och jag vill bli av med det. Dessutom bor jag inte i Nacka om det va mig du syftade på.Appendix skrev:
Det är en kris NU. Största krisen sen 30-talet.
Så att köpa nu i spekulation är rätt puckat., Tillochmed mycket puckat.
Jag tror att du antagligen på 1-3 års sikt får tillbaka inköpspriset och inte mer.
De som ska köpa en mindre lägenhet i Nacka är antagligen de grupper som kommer drabbas hårdast av arbetslöshet och ekonomisk osäkerhet.
Ska du köpa för att bo där själv. och kan tänka dig bo kvar där upp mot 6-7 år skulle jag dock slå till.
Jag är ingen drömsökare så som du iaf får det att låta som. 2 000 000 är vad som är minsta summan man får i mediokert skick (om man säljer idag mitt i krisen som du själv sa) . Ja tro det eller ej men priserna har inte dalat i det området jag ska köpa i iaf. 4mil utanför Stockholm.
Eller så säljer jag och får tillbaka pengarna men däremot om jag säljer huset i kristider står jag i skuld till bank efter försäljningen..
Tack och lov är inte du min ekonom..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Vi är inte mitt i krisen, vare sig när det gäller sjukdomen eller när det gäller ekonomin, utan bara i början. När priserna börjar falla kan det gå mycket fort.Z zillio skrev:
Att dömma av dina lite lätt() spydiga svar på typ alla svar så har du redan bestämt dig. Ganska naivt och typisk inställning till ett lgh eller husköp där man hela tiden intalar sig själv att just detta objekt är så dj**la bra och bara jag kommer få den till detta skitbra pris. Skärp dig och titta på fakta istället. Hela världen sitter hemma och rullar tummarna. Ställ inte frågor i forumet om du inte vill höra svaren......Z zillio skrev:
Renovera upp och omvärdera?
Jag tror inte banken kommer tillåta en omvärdering om det inte är en totalrenovering av allt. Och i dessa Coronatider så lär inte bomarknaden går bra kommande 12 mån.
Tänk på att rotavdrag inte är förenligt med avdrag för förbättringar i samband med framtida försäljning.
Jag tror inte banken kommer tillåta en omvärdering om det inte är en totalrenovering av allt. Och i dessa Coronatider så lär inte bomarknaden går bra kommande 12 mån.
Tänk på att rotavdrag inte är förenligt med avdrag för förbättringar i samband med framtida försäljning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 296 inlägg
Försäljningspris 2 000 000
minus
Köpeskilling 1 300 000
Renovering 300 000
Mäklararvode 60 000
Vinst före skatt: 340 tkr.
20 % avkastning på satsat kapital är ju inte fy skam, men försäljningspriset är förstås en fullständig gissning i ett läge där ekonomin riskerar att fullständigt barka åt helvete (även om jag iofs inte tror att det går så illa).
Som andra redan sagt: det här är inte en investering, det är knappt ens spekulation utan närmast spel och dobbel.
minus
Köpeskilling 1 300 000
Renovering 300 000
Mäklararvode 60 000
20 % avkastning på satsat kapital är ju inte fy skam, men försäljningspriset är förstås en fullständig gissning i ett läge där ekonomin riskerar att fullständigt barka åt helvete (även om jag iofs inte tror att det går så illa).
Som andra redan sagt: det här är inte en investering, det är knappt ens spekulation utan närmast spel och dobbel.
Fast det är ju inte riktigt så han ska räknaNötegårdsgubben skrev:
Försäljningspris 2 000 000
minus
Köpeskilling 1 300 000
Renovering 300 000
Mäklararvode 60 000
Renoveringskostnaden ville han baka in i lånet.
Alltså
Försäljning
2 000 000
Inköp
1 300 000
Renovering
300 000
Det ger en vinst på 700 000, där han kan dra av 360 000 pga renovering och mäklare
Alltså 340 000 som ska skattas
Skatt
75 000
Sen ska lånet på 1 405 000 betalas tillbaka vilket ger 595 000 kvar
595 000 minus skatten på 75 000 bli alltså 520 000 kvar