Ber om ursäkt om den här frågan varit uppe tidigare.

Jag skulle till att montera kulventiler (ballofixer) till vattnet i badrummet och slogs av det trånga hålet som kulventilen har :o. Jag har 15mm kopparrör som jag mäter till 12mm innermått men kulventilen jag ska montera har bara ca 10mm hål. Jag är lite nyfiken på hur mycket det begränsar? Någon som vet? Det kanske inte spelar så stor roll på den korta sträcka det rör sig om i mitt badrum (max 3 meter) men ändå. Känns onödigt att dra 15mm rör om man ändå begränsar flödet med en trång ventil i början. Det hela kanske mest är teoretiskt men jag blev lite nyfiken hur man räknar på det hela?

Hej

Hej ungefär så här mycket påverakr den:

tryckfall=0,5*(1-A1/A2)*vattendensitet*v*v

För att slippa problemet kan du sätt ain en kulventil, inte balufix utan sån med handtag, den har ingen areaförminskning.

/Zeb

Zeb skrev:
Hej

tryckfall=0,5*(1-A1/A2)*vattendensitet*v*v

/Zeb
Tack, lite nya frågor dycker dock upp för att kunna använda formeln i praktiken!
Är A1 och A2 areorna på rör resp ventil eller tvärtom? Vad står v för, är det hastigheten på vattnet? Hur får man fram den? Är inte hastigheten relaterad till vattentrycket? Vattendensiteten borde man väl kunna sätta till 1, eller?

Om jag nu räknar ut tryckfallet som en ventil ger vill jag veta hur mycket flödet påverkas, dvs hur många liter per minut skillnaden är att ha en kulventil jämfört med att inte ha den. Någon som kan formeln för att räkna ut flödet om man har trycket (eller hastigheten, hur man nu får fram den) och arean på ventilen? Måste man ta hänsyn till längden på rören?

Frågan jag vill besvara är om tiden det tar att fylla ett badkar kommer att vara märkbar mellan att ha kulventiler jämfört med att inte ha det.

Badkaret ansluter du säkert med flexslag och den är om jag inte missminner mig 9,5mm invändigt ändå..... iaf den vanliga slangen från Beulco som alla verkar använda och sälja.

Jo, visst finns det andra saker än kulventiler som stryper mer eller mindre, t.ex anslutningsslangar och blandare (eller duschslangen :)). Jag undrar dock lite grann över meningen av att använda t.ex. 15mm rör och kopplingar i hela badrummet om ändå en kulventil stryper såpass mycket att t.ex. 10mm rör ger samma flöde. Smalare rör är ju både billigare och enklare att jobba med. Men eftersom tillverkarna av kulventiler har gjort det på det sättet kanske det inte påverkar så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.