När våra kära 1%Advokater låst in sig i sitt mindset och hittat en krigslysten TS så är de omöjliga att få dem ur sina spår...

Man får hoppas att samfälligheten kan jobba igenom sina problem och komma till rätta med sina utmaningar utan alltför stor skada psykiskt och ekonomiskt.

Det är synd på flera nivåer när det prblem eldas på..

/ATW

Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
När våra kära 1%Advokater låst in sig i sitt mindset och hittat en krigslysten TS så är de omöjliga att få dem ur sina spår...

Man får hoppas att samfälligheten kan jobba igenom sina problem och komma till rätta med sina utmaningar utan alltför stor skada psykiskt och ekonomiskt.

Det är synd på flera nivåer när det prblem eldas på..

/ATW
Vad är ditt förslag att samfällighetsföreningen ska göra nu när styrelsen drog iväg och installerade solceller?

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Och ditt förslag på det är alltså att man ska göra det utan att känna till sina rättigheter?

Sancta simplicitas.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och ditt förslag på det är alltså att man ska göra det utan att känns till sina rättigheter?

Sancta simplicitas.
Okunniga medlemmar är svaga medlemmar så från styrelsens perspektiv är det naturligtvis utmärkt om man håller medlemmarna okunniga och i tron att frågan är så juridiskt komplicerad att endast en lantmäteriförrättning kan lösa den. Men det blir ju svårare och svårare att styra allmogen på detta sätt när den numera har en massa universitetsutbildning och kan skaffa sin kunskap. Det var enklare förr när de flesta tillhörde arbetarklassen som stod med mössan i hand och höll käften inför överhögheten.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gör ett nytt försök med läsningen så ska du nog fatta!

Nej du har fel. Jag anser mig inte veta bättre än lantmäteriförrättare. Jag vet säkert bättre än någon lantmäteriförrättare i någon fråga och sämre än någon annan i en annan fråga.

Det du för fram har ingen relevans för tråden. Tråden handlar inte om vad lantmäteriförrättare vet eller inte i relation till vad jag vet. Frågan gäller hur TS kan hantera de olagligheter som har begåtts av styrelsen genom att installera solceller utan stöd i anläggningsbeslutet. Det är inte ens en fråga för Lantmäteriet eftersom myndigheten inte har ett tillsynsuppdrag gällande samfällighetsföreningar.

Du har fel, jag är inte så låst i någon bestämd uppfattning utan anpassar mig efter vad som framkommer i form av t ex lagtext, domar, LMs handbok AL, propositionstext, doktrin och ett och annat examensarbete från våra universitet. Inte heller har jag jämfört kunnande kring samfällighetsjuridik i detta forum med vad lantmätare/lantmäterimyndighet besitter. Så även där har du fel. Och det är OT.
Claes skriver: "Jag tror du underskattar vår samlade kunskap här på forumet om samfällighetslagen och anläggningslagen. Den ligger långt över vad en diskussion med slumpvis medarbetare på ett kommunalt lantmäteri kan ge."

Du säger här att kunskapen på ett amatörforum för husbygge gällande lagen om förvaltning av samfälligheter och anläggningslagen ligger "långt över" vad en diskussion med en förrättare på säg Göteborgs, Malmös ellet Stockholms kommunala lantmäterimyndighet besitter. Varför sådan hybris? Tror du att du att 20.000 inlägg på ett amatörforum är att jämföra med 20 års arbetserfarenhet eller hur tänker du?

Du behöver inte försöka vinkla bort det vi diskuterat och låtsas radera diskussionen. Du har hävdat att samfälligheten inte får ansöka om en omprövning av sitt anläggningsbeslut gällande en solcellsanläggning som råkar vara inköpt och driftad. Du har sedan efter mycket om och men, medget att samfälligheten får det, för att sedan åter ändra dig och nu argumentera för, jag vet inte vad, men iaf göra oss andra medvetna om att du trots allt vet mer än en lantmäterimyndighet! 👏

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Den samlade kunskapen här är förstås inte bara den @Claes Sörmland besitter. Även det du säger när du säger emot honom räknas, @bygges, liksom inspel från många därtill. En diskussion som pågår här ger därtill tid att såväl ta fram som granska källor och exempel.

Tro det eller ej, men det lär man inte få av ett gratissamtal till Lantmäteriet.

• Gilla
andthe och 8 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den samlade kunskapen här är förstås inte bara den @Claes Sörmland besitter. Även det du säger när du säger emot honom räknas, @bygges, liksom inspel från många därtill. En diskussion som pågår här ger därtill tid att såväl ta fram som granska källor och exempel.

Tro det eller ej, men det lär man inte få av ett gratissamtal till Lantmäteriet.
Claes står för ca 50% av inläggen de senaste sidorna. Han är väldigt bestämd i att framföra sin åsikt. Jag ser som sagt ingen som helst samlad kunskap i ämnet på detta amatörforum utan mest trams och teoretiska resonemang.

Ett samtal med en erfaren lantmäteriförrättare är oerhört mycket mer givande än detta, varför jag rekommenderat Claes att lyfta telefonen på måndag.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Claes står för ca 50% av inläggen de senaste sidorna. Han är väldigt bestämd i att framföra sin åsikt.
Att du och han tuppfäktats är uppenbart och till glädje för få andra, det håller jag med om. Men ni har varit två som uppehållit er vid samma petitess.

Om man dock tror att den saken är den enda TS fått belyst i den här tråden har man dock fel. Och uppenbarligen har diskussionerna varit bra nog för TS då han upprepade gånger återkommit.

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
B
Du överskattar storligen den kunskapsöverföring som ett telefonsamtal kan ge.

Varför tror du förresten att en slumpvis medarbetare som svarar i telefon på en kommunal lantmäterienhet har 20 års arbetslivserfarenhet av förrättningsarbete? Det är inte min utgångspunkt att en medarbetare i kundservice som svarar har den bakgrunden. Lantmäteriet kämpar dessutom precis som de flesta organisationer med att hitta kompetent och motiverad personal. Det syns tyvärr i den snabbt sjunkande effektiviteten. Man har försökt att lösa det med mentorer och att börja jobba i grupp/team istället för att lantmätarna jobbar enskilt - den traditionella lösningen.

Du underskattar forumets samlade kunskap, troligtvis är forumet ett gott komplement till den du slumpvis får prata i telefon med på en kundservicelinje.

Nej det är du som gång på gång hittar på saker kring vad jag tycker eller tror. Jag har fullständigt tolkningsföreträde avseende vad jag menar - vad du tror att jag menar betyder inget. Precis som att du har tolkningsföreträde avseende vad du tycker eller tror.
Varför håller du på såhär, vad är det som driver dig att förvränga det andra skriver i denna tråd? Varför tror du att att man ringer receptionisten på den kommunala lantmäterimyndigheten och driftar sina frågor med? Självklart har man ett samtal med en förrättare som kan ämnet i fråga? Är det svårt för dig att göra dig hörd i det verkliga livet eller vad handlar det om?

Nej jag underskattar inte ett amatörforum, det finns inget att underskatta. Det är en plats för Pelle och Lisa att ventilera sina frågor på ett enkelt sätt precis som jag själv gör i en del andra spörsmål jag har sämre koll på. Jag förutsätter inte att svaren jag får är bättre än svaren från en fackman som kan ämnet och har lång erfarenhet.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Eccepecce och 3 till
  • Laddar…
tommib
B bygges skrev:
Självklart har man ett samtal med en förrättare som kan ämnet i fråga?
Du tänker att detta är gratis? Har du egen erfarenhet av att man kan ringa upp lantmäteriet och fråga detaljerade frågor på detta sätt?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag följer dig inte helt här ska erkännas.

Men jag tror att lagstiftaren med ändrade förhållanden menar just konkreta ändrade sådana. T ex att gemensamhetsanläggningen för VA blir inaktuell när området får kommunalt VA. Men det står då samfällighetsföreningen fritt att göra det bästa av situationen, kanske avveckla avloppsdelen av gemensamhetsanläggningen och behålla vattenledningarna som sommarvatten till folks trädgårdar.

Eller att ingen vill se på TV via antenn längre så att anläggningen kan tas i bruk för kabel-TV istället o s v.

Jag har liksom du svårt att tro att tingsrätt eller hovrätt ska sitta och känna in vad regeringen har för dagsaktuella samhällsvisioner och betrakta det som en del av det acceptabla ändamålet med en gemensamhetsanläggning. Blir liksom enormt märkligt om samfälligheternas alls ska fundera på hur vi ska få ned invandringsvolymerna genom sin förvaltning av gemensamhetsanläggningarna för att ta ett aktuellt och provocerande spetsigt exempel.
Jag håller med helt om detta, dvs att lagstiftaren sannolikt inte avsett några ändrade förhållanden i fråga om ny teknikutveckling utan snarare just att kommunalt VA (eller vägar) anläggs. Hela lagstiftningen kretsar kring den typen av frågor, inte energiproduktionsanläggningar. Jag anser också att den läsningen stöds av texten i propositionen från 1973, specifikt "om ändrade förhållanden inträder så att detta ändamål blir inaktuellt". Detta sa du också i #546 om jag tolkar dig rätt.

redarn redarn skrev:
Här menar jag att de svenska rättstraditionerna om praktiskhet och till viss del demokrati också har tillämpning.
redarn redarn skrev:
Jag kan inte riktigt se en svensk tingsrätt eller HD komma fram till
redarn redarn skrev:
"samfällighetens styrelse agerade enligt demokratiskt beslut och hjälpte praktiskt myndigheten att utföra sin uppgift i linje med riksdagens styrning av samhället men då det blev en teoretisk mindre ekonomisk skada för minoriteten av medlemmar som motsatte sig initiativet var det ändå olagligt"
Det här gör mig osäker på vad du menar. Är din avsikt att förmedla åsikten att domstol inte skulle döma ut anläggningen som olaglig för att den ligger i linje med det aktuella politiska klimatet? Det vore för mig ett skräckscenario, att domstolen konstaterar att "detta borde varit olagligt, men det var ju praktiskt och i linje med nuvarande politiska klimat så vi låter det passera". Jag vill absolut inte lägga ord i munnen på dig men jag försöker förstå om det är detta du menar.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B
tommib tommib skrev:
Du tänker att detta är gratis? Har du egen erfarenhet av att man kan ringa upp lantmäteriet och fråga detaljerade frågor på detta sätt?
Ja, flera samtal med förrättare bl.a. just gällande verksamhet/aktivitet som drivits utan att det inkluderats i anläggningsbeslut. Även mailkontakt. Det är en kommunal verksamhet, kommunen är till för medborgarna.

tommib
B bygges skrev:
Håller helt med dig, problemet här är att Claes argumenterar som att det är ett definitivt faktum att solcellsanläggning inte angår gemensamhetsanläggning.
Det får nog anses som ett definitivt faktum ja. Du medgav det själv när du konstaterade att det var ostridigt att man brutit mot 18§ SFL.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B
tommib tommib skrev:
Det får nog anses som ett definitivt faktum ja. Du medgav det själv när du konstaterade att det var ostridigt att man brutit mot 18§ SFL.
Du blandar nog ihop 18 § lagen om förvaltning av samfälligheter och 18 § anläggningslagen.

tommib
B bygges skrev:
Ja, flera samtal med förrättare bl.a. just gällande verksamhet/aktivitet som drivits utan att det inkluderats i anläggningsbeslut. Även mailkontakt. Det är en kommunal verksamhet, kommunen är till för medborgarna.
Intressant. De ska bära sina egna kostnader är min uppfattning. Vilken kommun gäller detta? Det är för övrigt inte alla kommuner som har egna lantmäterier, många är hänvisade till "Lantmäteriet", dvs den statliga myndigheten. De är ganska tydliga på sin sida att de inte hjälper till med denna typ av frågor.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.