93 258 läst ·
911 svar
93k läst
911 svar
Hur mycket nytillkomna begränsningar på garageplats i samfällighet måste man acceptera?
Varför ifrågasätter du infon i inlägg #104? Är du medlem i samma förening?K Klacken skrev:Jaha, men sänka kostnaderna för föreningens medlemmar att t ex ladda bilen i garaget är olagligt? Att ett påstående från TS sida att installationen skulle skett utan stämmans medgivande är bara ett påstående från TS sida! Vad hände på stämmorna 2021,2022? TS verkar inte ens ha varit där! I en fastighet använd el, alltså kan alltså el ingå i en fastighets verksamhet
tommib skrev:
Ja, det är den korrekta åtgärden här. Precis som Claes skriver så är lösingen på problemet att upphöra med den olagliga verksamheten. Det gör man genom att avinstallera solcellerna och återställa garagen till ursprungsskick. Man försöker sälja solcellerna för att minimera den ekonomiska skadan och därefter täcker tidigare styrelse solidariskt upp för den del man inte kan återvinna genom försäljning så att föreningen hålls skadelös. Svårare än så är det inte.
Alla argument om kapitalförstöring är fåniga. Ja, det kommer kosta. Det måste det göra. Alternativet är extremt mycket värre.
Med reservation för att vi bara har ena sidan av historien här så ser det på den sidan ut som att styrelsen grovt misskött sitt uppdrag. Så grovt att jag tycker att det är motiverat med att de inte får ansvarsfrihet och att de faktiskt får stå för den här kostnaden själva. Det borde lära dem att inte leka med andras pengar. Ärligt talat tycker jag att de också borde hållas straffrättsligt ansvariga med tanke på hur grovt fel det är att gå emot ett explicit stämmobeslut.
Det är också lite lustigt hur Klacken (och delvis TS faktiskt) omedvetet demonstrerar varför TS inte ska gå in i någon argumentation om det är en bra investering eller inte. Det blir ett totalt irrelevant sidospår. Solcellerna ska bort, något annat alternativ finns inte. Annars öppnar man just för ifrågasättande av uttaxering framgent och att styrelsen inte lagligen kan bedriva verksamhet. All argumentation ska bemötas med "Jag hör vad du säger men solcellerna är inte förenliga med lagen och behöver avinstalleras". Det kan verka fånigt men det är kontentan av det hela.
Nej, jag ogillar kollektivt ägandeK Kane skrev:
Haha! Börjar starkt misstänka att det är någon från samfällighetsföreningen eller styrelsen eftersom han förde en traktor för snöröjning på tal - det var uppe som förslag för ett par år sedan men röstades ner. Av någon konstig anledning verkar inte den här personen förstå att man kan ladda ner stämmoprotokollen som visar vad som beslutats respektive röstats ner. Nåväl, jag vet att revisorn har skickat frågor till styrelsen om hur det blivit så att solceller köpts in trots att det inte framgår någonstans att stämman fattat beslut om det. Och det var inte ens jag som tog initiativet till att kontakta revisorn om det här.K Kane skrev:
Jesus.....
Redigerat:
Det ska ju sägas att köpa egen traktor har nog förts fram i varje vägförening. Det har hänt minst två gånger de senaste 19 åren i min vägförening.M mattie_river skrev:Haha! Börjar starkt misstänka att det är någon från samfällighetsföreningen eller styrelsen eftersom han förde en traktor för snöröjning på tal - det var uppe som förslag för ett par år sedan men röstades ner. Av någon konstig anledning verkar inte den här personen förstå att man kan ladda ner stämmoprotokollen som visar vad som beslutats respektive röstats ner. Hur efter får man vara när man sitter i styrelsen..?
Haha! Ok. Men traktor ihop med övriga bisarra vevandet från "klacken" som plötsligt ägnade ett väldigt intresse åt min tråd. 😎Claes Sörmland skrev:
Edit: Misstog mig det var en i solceller-halleluja-lägret.
Redigerat:
Nej på att det inte fanns någon realism i förslaget. De flesta inser att det är jättekul för den drivne att köra traktor de första tre gångerna men sen är det inte en framkomlig för väg vinterväghållningen. Den kan inte bygga på en persons tillfälliga intresse.K Klacken skrev:
En som super till på fredagen och vill få utlopp för sina personliga misslyckanden genom nätet?Claes Sörmland skrev:
Äh, bryr mig inte. Sådana människor som vill röva sig när problemet egentligen ligger hos dem träffar jag massor av genom jobbet.
F.ö. så misstänker jag starkt att det i så fall är samma delar av grannskapet som jag ändå inte har något som helst intresse av. 😄 Som märkligt nog sammanfaller med gruppen r*vhattar som utan laglig grund vill ta mina pengar.
Redigerat:
Ja, ja själv har jag eget dubbelgarage med plats för både växelriktare o batteri. Misslyckad? Nä inte speciellt, iaf inte i förhållande till en som inte personligen äger sitt boende , o inte ens får bestämma vad som händer i gararget😂😂😂😂M mattie_river skrev:En som super till på fredagen och vill få utlopp för sina personliga misslyckanden genom nätet?
Äh, bryr mig inte. Sådana människor som vill röva sig när problemet egentligen ligger hos dem träffar jag massor av genom jobbet.
F.ö. så misstänker jag starkt att det i så fall är samma delar av grannskapet som jag ändå inte har något som helst intresse av. 😄
Jag bor alltså inte i garaget och äger visst mitt boende. Iofs äger jag indirekt även garaget. Vem skulle annars äga det? Du har inte lyckats ha rätt om mycket du. Sen bor du ju där en herrgård kostar som uthus i Stockholmstrakten. Men personligen vill jag inte bo bredvid en grisfarm.K Klacken skrev:
Jag förutsätter att du inte har lån när du säger att du "äger" ditt boende🤔K Klacken skrev: