Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur mycket makadam till växthusmur?

1. M
    Medlem · Uppsala · 15 inlägg

Marie S

Medlem
    Hej!

Jag ska anlägga en 60 cm hög lecablocksmur till ett 21 kvm metallväxthus inom kort och har en del frågor, har aldrig murat förut. Tacksam för hjälp!

1. Vad ska jag ta som frostfritt djup? Bor i norra Uppland och mikroklimatet på platsen motsvarar nog växtzon 5. Blandjord, inte så lerigt. Räcker det att ta ca 80-90 cm djup om man har tillräckligt mycket makadam på sidorna och under? Muren skulle därmed totalt bli ca 140-150 cm, synlig del 60 cm. Tänker att betongsula och makadam hamnar lägre än t.ex. 80-90 cm djup.

2 Hur mycket makadam behöver jag beställa på ett ungefär? Alltså: Hur många cm makadam behöver det vara på utsidan mur, insida mur respektive under muren? Och hur tjockt lager makadam behövs under markstensgolvet inne i växthuset? Tänkte nog lägga ut sättsand och marksten i vår, men lägger ut makadamen i år.

3. Hur länge behöver vanligtvis en lecablocksmur härda/brinna innan man kan fortsätta med att skyffla tillbaka makadamen mot grunden?

4. Och hur länge vänta med att montera växthuset på muren?

5. Hur bred och hög behöver betongsulan vara under lecablocksmuren? Läst om höjder på 15-20 cm. Inte hittat något om hur mycket bredare sulan borde vara jämfört med muren.

6. Några tips på vilken typ av lecablock som är smidigast/mest prisvärt i detta fall?

7. Hur mycket plats på utsidan av muren behöver man gräva gropen för att det praktiskt att anlägga muren? Räcker ca en meter?

8. Något annat jag borde tänka på eftersom det är en grund till ett växthus? Tänkte t.ex. förbereda för indrag av vatten och el. Blir 6 ventiler i grunden.

9. Skulle ni även lägga ner dräneringsrör och på vilket djup? Kommer slutta ner lite svagt mot växthuset från norr och väster.

Tänkte börja med materialinköp under kommande vecka.

/Marie

• Laddar…
  2. michfris
    Renoveringsnovis · 566 inlägg

michfris

Renoveringsnovis
    Hej,
    Jag ville inte läsa utan att svara, men jag skickar en länk från Classicum.

https://classicum.se/kunskap-rad/grundlaggning-for-mur/

jag är själv i valet och kvalet mellan leca block eller gjuta helt i betong.
    Fördelen med betong är att det kan ackumulera rejält med värme från solen, som avges under kvällen/natten.

Väger för och nackdelar varje dag, har inte fattat beslut i frågan. Vi dränerar denna vecka så vi förbereder ich gräver ut inför grundmurat nästa år.
    Lycka till!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.