Efter att ha testat lite igår trilla myntet ner va du menarde jivanoff.

Det som händer nu är att vattnet cirkulerar hela tiden, tills tempen i tanken kommer under 60degC som är gränsvärdet för att cirkpumpen ska slå till. I praktiken innebär ju det att man hela tiden blandar vattnet till 60 grader i shunten med varmt vatten från toppen av tanken.....

Det är ju sjukt korkad styrning på en ny (dyr) pryl.... MAn kan ju ändra manuellt som du säger men det känns ju lite meckigt att behöva göra varje gång, speciellt om någon annan familjemedlem ska sköta det.

Men... alternativet är ju inte helt självklart ändå...

Om man tex eldar på och värmer upp tanken till 80degC, och låter sedan elden dö ut (det är glöd på morgonen så det lär ju ta några timmar) så kommer ju tanktemperaturen börja dala pga att man tar ut värme. Att då säga att kaminen ska sluta ladda vid tex 78gradC kan ju vara fel. Det kan ju då fortfarande ligga en rejäl glödbädd kvar som småbrinner lite. Stänger man då av så stiger tempen i kaminen igen och cirkpumpen kommer slå av och på X antal gånger tills kaminen är helt dö.

Alternativt om man sätter avstängningstempen för lågt så kommer man åter få problemet att tanken kyls till denna temp...

Går väll att få en känsla för vad man ska sätta gränsvärdet men....

Redigerat:
Vedpannorna har väl en tempgivare på rökgaserna för att slå på/av laddpumpen.
Kanske går att modda in en sån på skorstensmuffen i kaminen och sätta den på 80-100c.

Tempgivare i rökgasen låter ju som en bra ide! vetti hur det ska gå till iof...

men.. borde det inte sitta en backventil på laddningen till tanken så inget vatten kan gå bakvägen från toppen???????

Jag har ingen laddomat, bara en cirkulationspump med en termostat. Men jag funderar på att bygga nåt eget med t.ex. Arduino för att få automatiks på styrning av cirkulationspumpen.. För min del gör det ju inget om cirkulationspumpen slår till och från om det ligger en glödbädd som värmer. Det är så jag gör idag när jag manuellt ställer termostaten idag, på typ 75-80 grader... blir det varmare så går pumpen igång, svalnar kamin så stannar den... iofs så har jag fördelen att om jag ska nå över 80 grader så får jag elda utav helsike på slutet så risken är liten att det ska överhetta p.g.a. glödbädd.

Kanske inte gör något att den slår av och på... tänkte att det slet på pumpen eller nått?

Asså kanske inte har helt koll på hur det funkar men det sitter ju en 60grad blandventil som blandar i vatten från returen/toppen på tanken med vatten från botten av tanken för att hålla en temp över 60 grader.

När tempen i botten blir över 60 grader så antar jag att denna vetil stänger allt vatten som kommer från returen/toppen?

Om nu så är fallet så innebär ju det att så länge som styrningen tror att kaminen är varmare än tanken så tar den vatten från botten, skickar det genom kaminen som KYLER vattnet (efter man slutat elda) och skickar in det kylda vattnet i toppen.... SÅ för att detektera om detta sker borde man ju kunna mäta tempen på utsidan av rören till och från kaminen. om temperaturen minskar genom kaminen så stänger man av cirkpumpen. Hur den stänga av mojengen ska funka rent praktiskt vetti.....

Rätt eller fel?

Vilken skillnad!!! det va -12 inatt och i morse när jag kom ner va tanken på 50detC och elpatronen hade inte gått in nån gång

Innan så va tanken och nere på 40gradC och patronen hade dragit 10kWh vid 0 gradigt utomhus...

Det lite En sak som dock oroar mig något dock är att Kaminen på morgonen va 50deg (6h efter att elden brunnit ut fast glöd kvar i några timmar gissar ja). 50deg råkar även va tempen i toppen på tanken... så... risken är ju att det vandrar varmvatten till kaminen som sitter högre än acctanken. VVS nissarna verkar ju inte ha tänkt på detta... Man ska väll dra röret som ett U för att förhindra detta.....Hur mycket värme kan tänkas läcka denna väg??

Blir ju helkass om man inte eldar på ett tag och låter elpatronen värma vattnet... eller på sommaren när solpanelerna värmer vattnet och man inte vill ha värme i huset...

Ja, det är ju lite knepigt. Hos mig, där toppen på tanken är högre än kaminen så var kaminen nere på rumstemperatur ( i min gillestuga i källaren så är det en 18-19 grader ) men tanken var uppe i 60 grader imorse... då slutade jag elda vid 22 tiden. Kanske nån form av backventil skulle göra susen?
För min del så har jag märkt att kaminen sjunker fort i värme när elden dör ut, efter ett par timmar bara så är det nästan rumstemp. Glödbädd eller inte, skulle tro att glödvärmen försvinner ganska så rätt ut i skorstenen.

Redigerat:
Ja då lär det ju va tanken som värmer kaminen.....

Gör en liten värmespärr så självcirkulationen hindras och styr pumpen fördelaktigt bara med rökgastempen. Vill man göra det lite mer utvecklat lägger man rökgas och kaminvattetermostaterna parallellt.

Berätta gärna hur man ska konstruera en värmespärr?

Fysiken säger att värme vill uppåt. Har du då ett rör från acctanken som direkt efter uttaget är böjt uppåt så kommer värme läcka uppåt. Om du istället böjer röret nedåt och gör en U-sväng så hindrar du effektivt värmeläckage och därmed självcirkulation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.