Vi har krypgrund och funderar på att konvertera till betongplatta. Ca 90 m2. Jag är nyfiken på UNGEFÄR vad det handlar om för kostnad? Någon som gjort? Erfarenheter? Jag tänker själva ”basen” utan nya golv mm….
 
Funderar över vad som händer när 20m3 betong skall torka i några veckor under huset
 
S sepani skrev:
Vi har krypgrund och funderar på att konvertera till betongplatta. Ca 90 m2. Jag är nyfiken på UNGEFÄR vad det handlar om för kostnad? Någon som gjort? Erfarenheter? Jag tänker själva ”basen” utan nya golv mm….
Har ni torpargrund
 
Ja det är torpargrund. Men man gjuter väl inte betong i ”allt” utan packar först makadamen? Men det blir säkert 20 m3 i alla fall. Men så är det ju med en ”vanlig” platta oxo?
 
H Håbbe01 skrev:
Funderar över vad som händer när 20m3 betong skall torka i några veckor under huset
Det är väl samma som en ”vanlig” platta? Man kan såklart inte bo i huset under tiden…
 
Har 50m2 krypgrund ca 400mm hög som vi ska renovera, tätat och sätta in avfuktare i för ca 200 000kr. Frågade flera entrepenörer om att gjuta igen var ett alternativ och alla sa nej pga torktid/fukt i huset. Dålig idé att gjuta in alla rör dessutom. Sen skulle det även bli mycket dyrare.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Har 50m2 krypgrund ca 400mm hög som vi ska renovera, tätat och sätta in avfuktare i för ca 200 000kr. Frågade flera entrepenörer om att gjuta igen var ett alternativ och alla sa nej pga torktid/fukt i huset. Dålig idé att gjuta in alla rör dessutom. Sen skulle det även bli mycket dyrare.
Torktiden är inte så kritisk i vårt fall då vi inte bor i huset permanent. Däremot är kanske fukten ett problem? Men det går ju att lösa med avfuktare? Vi har en ok krypgrund idag med en Corroventa system som fungerar bra men drar ju oxo en hel del energi.
 
S sepani skrev:
Ja det är torpargrund. Men man gjuter väl inte betong i ”allt” utan packar först makadamen? Men det blir säkert 20 m3 i alla fall. Men så är det ju med en ”vanlig” platta oxo?
S sepani skrev:
Vi har krypgrund och funderar på att konvertera till betongplatta. Ca 90 m2. Jag är nyfiken på UNGEFÄR vad det handlar om för kostnad? Någon som gjort? Erfarenheter? Jag tänker själva ”basen” utan nya golv mm….
Finns en isolering för mark alternativt åldersbeständig plast läggas ut. Kombinera med en avfuktare delar av sommaren
 
björnuf björnuf skrev:
Finns en isolering för mark alternativt åldersbeständig plast läggas ut. Kombinera med en avfuktare delar av sommaren
Ja, det kan vara bra. Men om problemet är att det stiger vatten 2-3 dm så känns det inte som en permanent lösning. Vi har jättebra avfuktare plus plast så det handlar mer om uppgradering 😳
 
S sepani skrev:
Ja, det kan vara bra. Men om problemet är att det stiger vatten 2-3 dm så känns det inte som en permanent lösning. Vi har jättebra avfuktare plus plast så det handlar mer om uppgradering 😳
Är det en vattenåder eller kanske räcker med dränering
 
björnuf björnuf skrev:
Är det en vattenåder eller kanske räcker med dränering
Tveksamt, det är nära vatten och jag tror det beror på det...
 
Finns det någon som faktiskt har gjort en konvertering och har en aning om vad det kostar…..
 
S sepani skrev:
Finns det någon som faktiskt har gjort en konvertering och har en aning om vad det kostar…..
Om det är stigande vatten som kommer in så kommer inte en betongplatta lösa det. Du behöver först lösa dränering på något sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Om det är stigande vatten som kommer in så kommer inte en betongplatta lösa det. Du behöver först lösa dränering på något sätt.
Absolut. Sen kommer ju makadam 30 cm i sig att vara rejält kapillärbrytande. Men det måste såklart kombineras med dränering runt huset. Att dränera under den blivande ”bottenplattan” känns lite överkurs, det gör man ju inte vid nybyggnation heller…?
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.