Byggahus.se

Hur mycket kan man pressa en robot?

1. Biffen87
    Lösvirkesbyggare · Skåne · 149 inlägg

Biffen87

Lösvirkesbyggare
    Jodå skiter man i frukost lunch så :crysmile:

2. R
    Medlem · Skåne · 303 inlägg

Ropa

Medlem
    Sluta tjafsa om igelkottarna. Det är ju bara löjligt att tro att en robotklippare skulle kunna köra över dem. Med tanke på att min gräsmatta dagligen har nya högar av igelkottspillning så är det ju märkligt att jag aldrig hittar några lik... Visst kan de kanske störas lite av att bli puttade på ibland men tar skada gör de knappast.

3. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 646 inlägg

pacman42

Medlem
    Det händer att de blir påkörda, men det är ovanligt.

4. A
    Medlem · Stockholm · 8 inlägg

Anna Frances

Medlem
    • Laddar…
  5. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 650 inlägg

thomas33

Renoverare
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6736695

Alla robotgräsklippare är inte farliga för igelkottar

Publicerat tisdag 11 juli 2017 kl 17.39
    Robotgräsklippare kommer i olika storlekar och modeller där säkerhetsanordningarna kan skilja sig åt.

På en modell som återfinns hos Brunnby Maskin, där Magnus Dahlgren arbetar som säljare, sitter knivarna löst upphängda i en skruv så vid större motstånd än gräs ska den vika undan.

– Kåpan har ett säkerhetsavstånd på ungefär 10 centimeter. Så den ska knuffa undan igelkotten eftersom skalet ska vara på samma höjd som gräset för att kunna klippa, berättar han för P4 Västmanland.

– Jag har aldrig under min sex år hört att någon blivit skadad, förutom min trädgårdsslang som råkade bli överkörd. Det gäller att ta undan sakerna, säger säljare Magnus Dahlgren.

• Laddar…
  6. T
    Medlem · 40 inlägg

TobbeP

Medlem
    Jag har två tomter där robotklippare går dygnet runt oavsett väder, den ena fastigheten har vi haft i drygt tjugo år, den andra i tio.
    Vi har inte sett någon igelkott på någon av platserna någonsin, varken före eller efter vi skaffade robotklippare.

Hur välmenande det än är att säga åt folk att inte låta gräsklipparen gå på nätterna så känner jag att jag blir beskriven som en okänslig skitstövel av folk som "vet" att jag dödar värnlösa djur, och det är en aning tröttsamt i längden.

Populationen av igelkottar är helt enkelt inte densamma i Sverige, precis som att det inte är mördarsniglar i hela landet.

7. M
    Medlem · 122 inlägg
    Hade en harunge som blev påkörd här om dagen, mitt på dagen....Lite tragiskt, men jag vet in om de finns mycket man kan göra för att minimera det.

8. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 646 inlägg

pacman42

Medlem
    Hemma hos mig är det mest sniglar och de blir man ju inte så ledsen över.

Den får gärna ta sorkarna också, men de smiter undan så fort klipparen går igång för säsongen.

Fästingarna håller den borta också, trots att rådjuren går över tomten både dag och natt.

Igelkottar har jag aldrig sett där jag bor. Men då finns det gott om boskap och maskiner för jordbruket. Jag antar att det är orsaken.

Så, där jag bor är det inga problem att köra på natten också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.