28 205 läst ·
67 svar
28k läst
67 svar
Hur mycket kan man pressa en robot?
En erfarenhet från min 220AC är att den gärna klipper samma ytor och lämnar andra ytor oklippta, även där det är ganska slätt. Orsaken till detta är att den går in i fyrkantklippning när det blir lite tjockare gräs och då fortsätter den att klippa just där. Detta leder då till att när den är i överkant till vad den klarar av så kommer den att köra fyrkantklippning en stor del av tiden, även där det inte behövs, och det innebär att den inte hinner med hela gräsmattan.
Min gräsmatta som hade lite längre gräs innan den började klippas i våras tog närmare tre veckor innan den hade hunnits igenom ordentligt och jag har egentligen marginal på klipptiden på min gräsmatta.
Kan man leva med att gräset är olika långt på olika delar av gräsmattan så kommer den att hinna klippa allt i sinom tid, men räkna inte med att det ser ut som en golfgreen. Rekommendationen brukar vara att man skall ha dubbelt så kraftig klippare som ytan är stor för att den skall hinna mad bra.
Min gräsmatta som hade lite längre gräs innan den började klippas i våras tog närmare tre veckor innan den hade hunnits igenom ordentligt och jag har egentligen marginal på klipptiden på min gräsmatta.
Kan man leva med att gräset är olika långt på olika delar av gräsmattan så kommer den att hinna klippa allt i sinom tid, men räkna inte med att det ser ut som en golfgreen. Rekommendationen brukar vara att man skall ha dubbelt så kraftig klippare som ytan är stor för att den skall hinna mad bra.
Säker på det? Jag sökte på "fotbollsplan 450x" och jag hittar bara information om att de som har sådana använder två stycken. Då har man ca 30% överkapacitet och kan teoretiskt använda planen 8 timmar per dag.legion skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Det kommer nog funka hjälpligt på den stora ytan med en stor Automower. En 440 kan nog klara den ytan
Där jag bor har de den äldre stora HQn på planerna, tror den heter 265 eller nåt liknande. Om de har en eller två på varje plan blev jag osäker på nu?R RoAd skrev:
Jag har ungefär liknande situation, men runt 4000 kvm kanske. Jag har länge funderat på en robotklippare men det skulle bli för dyrt med en som klarar det bra. En bra åkare så röjer man ned det där ganska fort så det är min taktik. Dock gick den sönder nyss så jag gick med klipparn igår, tog 3 timmar.. 
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
S johd01 skrev:Jag har ungefär liknande situation, men runt 4000 kvm kanske. Jag har länge funderat på en robotklippare men det skulle bli för dyrt med en som klarar det bra. En bra åkare så röjer man ned det där ganska fort så det är min taktik. Dock gick den sönder nyss så jag gick med klipparn igår, tog 3 timmar..![]()
Problemet är att jag har det dubbla att ”roa” mig med. Men nu har jag en 430x som tar ungefär 3000m2 närmast huset som är besvärligast/viktigast och också jobbigast med åkklipparen.