Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur mycket kan du låna?

1. R
    Medlem · 5 400 inlägg
    På båda =)

2. AntiPrimax
    Medlem · 3 inlägg

AntiPrimax

Medlem
    Vi får låna knappa 4 miljoner av Handelsbanken om vi räknar in inkomster + bostadens säljvärde och det som blir kvar efter nuvarande lån är avbetalade. Tomter ute hos oss som förra året såldes för knappa 900 tkr säljs just nu för 2 milj. Vår plan, innan dessa tomter släpptes och vi fick veta vad de nu vill ha för dem (de gamla och nya tomterna ligger på samma åker), så hade vi tänkt bygga nyckelfärdig villa. Det sket sig såklart =) Vet inte hur man ska ha råd med tomt + nyckelfärdigt på det man har "råd" och får låna just nu.

3. M
    Medlem · Göteborg · 225 inlägg

MrZero

Medlem
    Nästan alla jag känner som lagt sin tid på att skaffa barn är nervösa över hur dom ska klara betala räntan närmaste åren. Många ofta väldigt belånade.

Nästan alla jag känner som inte skaffat barn (ofta pga att dom inte vill födda barn till en galen och överbefolkad värld enligt egna ord) har mindre än 50% i lån och känner 0 oro.

En spaning.

4. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 600 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Väldigt udda ”spaning”

5. M
    Medlem · Göteborg · 225 inlägg

MrZero

Medlem
    Tack

6. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 600 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    jag tror dock inte den är representativ utan högst anekdotisk. I sig är det inget konstigt att ett singelhushåll håller igen på svångremmen och prioriterat ner behov pga ett singelhushåll är mer känsligt. Men samtidigt så har barnfamiljer en familj att försörja och tänka på så de flesta familjer jag känner har en plan B, C, D och E.

7. R
    Medlem · 5 400 inlägg
    Har inte dina kompisar med barn sparat något alls ? Även om man har ett stort lån som deras 1-2 löner ska klara utan problem bör de ju ha någon peng på ett nollräntekonto för sin oro.

8. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 628 inlägg

Appendix

Husägare
    Det som förvånar mig mest är hur många vänner och bekanta som levt för dagen. Media skriver ju gärna om alla de där som inte lever alls för att lägga pengarna på hög…

Men det är mycket vanligare med de som trots höga löner bränner allt och lånar max de kan på huset så de kan använda pengarna rill konsumtion, resor och renoveringar.
    Oklart vilka som har det trevligast. Men rätt säkert vilka som får det jobbigast om ekonomin vänder ner.

Men ja… de med barn verkar ha störst press att vara som alla andra och ha en fasad utåt, resa, renovera, ha pool, osv.
    Vi som valt att inte ha barn har ju omgivningen redan dömt ut så vi får dock leva som vi vill :crysmile:

Redigerat 21 maj 10:41
  9. Appendix

Appendix

Husägare
    För att vara on topic. Hur mycket jag får låna har följt 4,5 ggr bruttoinkomsten rätt exakt. Hos de flesta banker. Man såg lite skillnad när SBAB ändrade sin kalkylränta men i övrigt tycker jag det varit väldigt stabilt senaste åren.
    Det var när amorteringskravet infördes som mitt låneutrymme sjönk med 1,5 miljon på en månad.

10. R
    Medlem · 5 400 inlägg
    Haha alltså, vi har ett barn, villa, bil och så har jag väl ett blancolån nu pga att jag inte ville betala 100% av en installation av min laddbox. Vill betala klart när allt är installerat.
    Men ändå, vissa månader om året lägger jag undan 10 000 riksdaler, vissa 3000. Sambon lika mycket, och vi är inga höginkomstare.
    Men vi är väl så förbannat tråkiga :D Bara det att vissa månader så tex ägnar jag mig åt min hobby mer (cykel) och när svampsäsong är igång så är jag nästan ute varje kväll och plockar. Jag hinner inte göra av med pengarna :)
    Sen unnar man sig ju lite på semestern och sånt. Även vintern.

Förstår inte hur man kan göra av med 2 löner rakt av bara. Och då exkluderar jag såklart alla som äter lunch för 200 kr om dagen.
    :D
    Om räntan blir högre när bindningstiden går ut så får de ju va så, inte behöver vi ju riskera något för det.

11. J
    Husägare · Saltsjö-Boo · 1 437 inlägg

jocke31

Husägare
    Lite märkligt ändå att så många verkligen vill maxa sina lån. Det känns inte som någon speciellt smart strategi i tider med skenande inflation och stigande räntor. Bara för att man Kan låna X antal miljoner så betyder det inte att man Bör låna så mycket.

Gissar att det beror på att många helt enkelt inte har erfarenhet av en mer normal räntesituation pga att vi har haft ett så märkligt läge med mer eller mindre nollräntor, galet stigande bostadspriser och hyperlåg inflation.

Nu är köpfesten över. Och många kommer tvingas downsizea både sitt boende och sin konsumtion.

• Laddar…
  12. Appendix

Appendix

Husägare
    Tråkigt kommer vara det nya inneordet :rofl:

Skämt åsido. Det gäller väl hitta en bra mix. Inte leva över sina tillgångar. Inte bränna varenda kronaoch inte heller låta bli att leva ett gott liv.
    Så ser mitt liv ut med. Ibland åker inget in på sparkontot. Ibland 50% av disponibla inkomsten

• Laddar…
  13. J
    Medlem · 61 inlägg

Janetgorgis

Medlem
    Tror att det är väldigt onyanserad. Vi har ”lagt tid” på att skaffa barn. 5 st. Vi har mindre än 50% i belåningsgrad. Plus att vi har +800K i olika fonder/aktier. Beror ju var du köper, hur prisutvecklingen ser ut och hur du lever i övrigt. Problemet är ju inte ensamt belåningsgrad utan att människor inte har en större summa sparad som de kan plocka ut relativt snabbt.

14. R
    Medlem · 5 400 inlägg
    Det har helt enkelt blivit en trend.
    Om du inte lägger 6-7 lök på mat, minst en utlandsresa, minst märkeskläder och dricka sprit var och varannan helg så är du tråkig.
    Och du är minsann ingen bra förälder har jag hört om du inte köper och gör saker som är svindyra.

Det finns massor av saker som är roliga och gratis =) Så man kan spara på bra om man bara ger sig fan på det.

15. A
    Husägare · Kalmar Län · 15 765 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Har blivit mera livsåskådning än hur mycket man kan låna.
    På livsåskådning blir svaret det klassiska "hur långt är ett snöre";)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.