J
Jag gick in på banken och fyllde i formuläret, "hur mycket kan jag låna när jag köper bostad."

Med givna data om löner i hushållet samt antal bilar, kontantinsats med mera så landade det på:

Du kan köpa en bostad för 5.000.000kr.

Jag gjorde samma procedur i vintras innan räntan börjat stiga och då blev kalkylen.

Du kan köpa en bostad för 6.000.000kr.

På drygt ett halvår har alltså samma bank (Nordea) värderat ned familjens köpförmåga med 1.000.000kr.

Svårt att se hur detta inte ska komma att påverka bostadspriserna nedåt.

PS. Jag avser inte att köpa bostad, utan tittat på detta av rent intresse DS.

• Gilla
Kaptenen11 och 5 till
  • Laddar…
Det blir antagligen som vanligt. I attraktiva områden mattas prisökningen av, i mindre attraktiva områden blir det prissänkningar när köpkraften minskar.

Några större prisvariationer tror jag inte det blir innan många människor inte har råd att bo kvar pga ränte kostnaderna, förhoppningsvis slipper vi se ett sådant scenario.

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
K
MathiasS MathiasS skrev:
i mindre attraktiva områden blir det prissänkningar när köpkraften minskar.
Tror nästan dessa kommer hålla priset bäst, folk som velat köpa i "finare" område tittar istället på områden där dom har råd med dom nya förutsättningarnaoch håller priserna där på en jämnare nivå..

Finare + gräddhyllan tror jag är dom som tar störst stryk.

Som sagt bara vad jag tror. Men hoppas såklart att inget dramatiskt sker.

• Gilla
jimzezz och 2 till
  • Laddar…
S
Bankerna tillämpar ju en kalkylränta, de flesta banker har en fast ränta som de kommunicerar ut när de höjer. Just Nordea som du varit inne och testat snurran hos använder ingen fast ränta på samma sätt som de andra bankerna utan kör listränta på 5 årsräntan + 3%, men lägst 6%. 11:e maj höjde Nordea 5 åringen till 3,98% vilket gör att deras kalkylränta just nu är 6,98%. Vad jag sett i tidningarna är det bara Nordea (6,98) och LF (6,69%) som höjt kalkylräntan per dagens datum. De andra bankerna har fortfarande 6% vilket gör att de där 5mkr du kunde låna tidigare kan du säkert fortfarande låna, sålänge du inte väljer Nordea eller LF

• Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Ingen skillnad nu när jag kollade gentemot 3 månader sedan.

"Gräddhyllan" bor det väl inga på som lever på marginalen. De som köper där har råd.
Det som brukar hända vid prisfall på bomarknaden (bostadsrätter) är att det är som ringar på vattnet och faller först längst ut i de minst attraktiva områdena. Fallet når sällan längst in innan det vänder och går i omvänd riktning, dvs ökningen sker sist längst ut. Det brukar vara tryggt att äga bostadsrätt i Oskars församling (Östermalm).

Att "lånekraften" minskar för de som inte har riktigt höga inkomster är ju helt naturligt när räntan går upp, särskilt om inflationen gör detsamma och köpkraften hos vanligt folk minskar eftersom lönerna inte hänger med.

• Gilla
perror och 5 till
  • Laddar…
Avig JJohansson1 skrev:
Ingen skillnad nu när jag kollade gentemot 3 månader sedan.
Samma för mig, ingen skillnad nu jämför med ett år sedan så än så länge har det inte slagit igenom.

K KjellTimell skrev:
Tror nästan dessa kommer hålla priset bäst, folk som velat köpa i "finare" område tittar istället på områden där dom har råd med dom nya förutsättningarnaoch håller priserna där på en jämnare nivå..

Finare + gräddhyllan tror jag är dom som tar störst stryk.

Som sagt bara vad jag tror. Men hoppas såklart att inget dramatiskt sker.
Jag tänkte inte direkt på ytterligheterna när jag sa "attraktiva områden" utan bara villaförort storstad. Vad som händer med slotten på Djurgården låter jag vara osagt....:)

F
Vi kan tydligen låna 6.2 miljoner hos Nordea.
Vill minnas att vi kunde låna 6 miljoner förra året, men löneökningen har än så länge överskridit den beräknade ränteökningen.
Skulle dock aldrig våga låna så mycket i dagsläget...

imported_Benno imported_Benno skrev:
"Gräddhyllan" bor det väl inga på som lever på marginalen. De som köper där har råd.
Det som brukar hända vid prisfall på bomarknaden (bostadsrätter) är att det är som ringar på vattnet och faller först längst ut i de minst attraktiva områdena. Fallet når sällan längst in innan det vänder och går i omvänd riktning, dvs ökningen sker sist längst ut. Det brukar vara tryggt att äga bostadsrätt i Oskars församling (Östermalm).

Att "lånekraften" minskar för de som inte har riktigt höga inkomster är ju helt naturligt när räntan går upp, särskilt om inflationen gör detsamma och köpkraften hos vanligt folk minskar eftersom lönerna inte hänger med.
Håller helt med. Det finns alltid spekulanter till de mest attraktiva objekten. Ica-handlarna kommer ha råd även om deras vinst minskar från 25 till 20 miljoner om året.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi har bra inkomster kan låna väldigt mycket på grund av det. Men aldrig skulle jag låna så mycket jag får. Fattar inte självändamålet att maxbelåna. Vad är det för människor som gör det? Inser man vad för samhälle man skapar?

• Gilla
  • Haha
perror och 7 till
  • Laddar…
A
Nordeas vs LF

Tog mitt hus som måttstock.
Nordea beviljar 969 000
LF lånar ut upp till 1,8 miljoner.

Om jag ringer in får jag säkert mer. Så nordeas kalkyl är ett badkar salt =)

MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänkte inte direkt på ytterligheterna när jag sa "attraktiva områden" utan bara villaförort storstad. Vad som händer med slotten på Djurgården låter jag vara osagt....:)
Fick precis reklam från lokal mäklare, en inte speciellt märkvärdig villa nära oss på 157 kvm som gick för 12 Mkr. Upp 13,2% från utrop. Såldes 21/4. Inget speciellt fancy område heller, Saltsjö-Boo i Nacka.

• Haha
Janetgorgis
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Fick precis reklam från lokal mäklare, en inte speciellt märkvärdig villa nära oss på 157 kvm som gick för 12 Mkr. Upp 13,2% från utrop. Såldes 21/4. Inget speciellt fancy område heller, Saltsjö-Boo i Nacka.
Ja det är den typen av priser/område jag tänkte på, ungefär. Det är ungefär samma lika här lite söder om söder.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Kollade på skandias kalkylator, ingen skillnad mot i vintras så de verkar inte ha såpass dynamisk kalkylränta som Nordea. Frågan är om vi kommer upp i sådana räntehöjningar att fler bankers kalkylräntor justeras?
Kan finnas en viss marginal där iom att kalkylräntorna inte sänkts i motsvarande grad som räntorna de senaste 10-20 åren.

Med andra ord, man har inte fått låna så mycket som månadskostnaden med de superlåga räntorna skulle gett sken av att man skulle klara. Det syns ju också i statistiken i att hushållens ränteutgifter som andel av inkomsten är på rekordlåga nivåer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.