7 564 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Hur mycket kabel ska man låta sticka ut ur dosan?
Inkopplingen i centralen är det ytterst sällan nått problem med oavsett vem som dragit tråden, det är kopplingarna ute i dosorna om ibland kan bli lite knepig.
Så att koppla allt utom centralen är bara ännu ett tecken på att den som kopplar inte riktigt förstår vad det handlar om.
Så att koppla allt utom centralen är bara ännu ett tecken på att den som kopplar inte riktigt förstår vad det handlar om.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Hur menar du "knepig?" Menar du att det kan bli rent logiskt rörigt att hålla reda på vilken som går var och skall kopplas med vilken? (Kan inte säga att jag håller med till mer än 20% eller så) Eller menar du att det går att misslyckas rent hantverksmässigt med både torix, u-båt och wago (den sista är väl iofs svår att misslyckas med, men jag har aldrig använt den så jag vet inte). Eftersom elektrikerna i mitt hus inte klarat av det alla gånger så håller jag med till större grad där.elmont skrev:
Precis. Räds inte centralen. Anser du att du kan vrida ihop en torix 100 ggr av 100 så är det inte mycket farligare att lyfta locket av centralen.elmont skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag skulle nog tro att han menar att det blir jobbigt att koppla och tar en stund. Att komma till en kopplingsdosa som är helt full med olika trådar och inte ha en aning om funktionen kan inte vara det roligaste.lars_stefan_axelsson skrev:Hur menar du "knepig?" Menar du att det kan bli rent logiskt rörigt att hålla reda på vilken som går var och skall kopplas med vilken? (Kan inte säga att jag håller med till mer än 20% eller så) Eller menar du att det går att misslyckas rent hantverksmässigt med både torix, u-båt och wago (den sista är väl iofs svår att misslyckas med, men jag har aldrig använt den så jag vet inte). Eftersom elektrikerna i mitt hus inte klarat av det alla gånger så håller jag med till större grad där.
Det var en bekant som frågade mig hur man kunde se hur allt skulle kopplas i en dosa full med trådar... jag sa att bara den som dragit kunde veta det bara rakt av.
//Patrik
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Nej, det håller jag med om. När man som jag dessutom bara hittar hälften av dosorna och har en 4-5 olika färgstandarder så blir det bara roligare...Patrik_Hed skrev:
Jo, det går att misslyckas med Wago, jag lånade ut en ask till grannen, men fick rycka in när han inte fick till det, han hade då avisolerat för lite och bara lyckats få änden på en FK att just precis greppa i klämman, och när han stoppade tillbaks allt i dosan så lossnade den utan att han märkte något. Det blev till att se över alla kopplingar han hade gjort och samtliga trådar var väldigt kort avisolerade.lars_stefan_axelsson skrev:Hur menar du "knepig?" Menar du att det kan bli rent logiskt rörigt att hålla reda på vilken som går var och skall kopplas med vilken? (Kan inte säga att jag håller med till mer än 20% eller så) Eller menar du att det går att misslyckas rent hantverksmässigt med både torix, u-båt och wago (den sista är väl iofs svår att misslyckas med, men jag har aldrig använt den så jag vet inte). Eftersom elektrikerna i mitt hus inte klarat av det alla gånger så håller jag med till större grad där.
Precis. Räds inte centralen. Anser du att du kan vrida ihop en torix 100 ggr av 100 så är det inte mycket farligare att lyfta locket av centralen.![]()
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Ja det förstås, det är ju en klassiker vid alla "klämkopplingar" (och är väl därför som elsäkerhetsverket rekommenderar att man använder uttag mm med skruvanslutningar när man skall byta själv) och inte särskilt ovanlig. Jag trodde nog att wago var lite mer immun mot det felet eftersom man har bättre koll på den skalade ledaren (kan tom se den) i de jag har sett, men tydligen inte.snaggletooth skrev:Jo, det går att misslyckas med Wago, jag lånade ut en ask till grannen, men fick rycka in när han inte fick till det, han hade då avisolerat för lite och bara lyckats få änden på en FK att just precis greppa i klämman, och när han stoppade tillbaks allt i dosan så lossnade den utan att han märkte något. Det blev till att se över alla kopplingar han hade gjort och samtliga trådar var väldigt kort avisolerade.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jao, men jag tänkte väl snarare på elektriker som inte har all tid i världen.lars_stefan_axelsson skrev:Nej, det håller jag med om. När man som jag dessutom bara hittar hälften av dosorna och har en 4-5 olika färgstandarder så blir det bara roligare...Men att säga att det bereder några egentliga *svårigheter*, speciellt som man som hemmapulare har "oändligt" med tid på sig, tycker jag är att gå för långt. En vanlig, gammaldags villainstallation är ju inte särskilt komplicerad och det finns begränsningar i hur krångligt eller avancerat det kan bli.
Fy skjutton, något "kallsvettig" han måste varit.lars_stefan_axelsson skrev:Det är ju inte som att stå framför ett styrskåp som är 2x5m med folk som skriker pga av produktionsbortfall som kostar 1milj i kvarten. Eller den gången en kollega borrade av en styrkabel med 50 par och *två* färger... Tur i oturen så var det i slutet på dagen och innan det infördes nattskift så vi hade hela natten på oss, men där kan man snacka om att inte ha det "roligt"![]()
Jag jobbade på en kulturbyggnad i Gävle där någon hade borrat av den infällda matningen till en dosa och som därefter dessutom satt fast. Jag fick dra en ny matning (EKLK) från dosan (ovan undertak) till en kabelstege och ner till centralen. Tänkte koppla ihop dosan som var där, men den såg verkligen inte rolig ut. Var proppfull av trådar så jag struntade i det och lät den elektriker som dragit i trådarna koppla den.
Så här i efterhand tänker man att det kanske hade varit lärorikt att få koppla den ändå.
//Patrik
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Det är ju en konst i sig att dra tråd, drar man bra så kan man kanske koppla färg mot färg och dra tändtrådar och mellantrådar förbi kopplingsdosor. Byter man färg på tändtrådar då kan det bli lite besvärligt att koppla i efterhand.
Protte
Protte
Är det bara vanliga VU det handlar om och färgstandarden stämmer (vilket den borde om det är nydragna trådar) så kan det ju knappast vara så knepigt. Kan ju vara värre att fundera ut hur allt ska hänga ihop i kopplings- eller takdosor då.
Sen förstår jag inte hur folk kan misslyckas med Wago och andra klämkopplingar. Det står ju faktiskt klart och tydligt på grejerna hur mycket man ska skala.
Sen förstår jag inte hur folk kan misslyckas med Wago och andra klämkopplingar. Det står ju faktiskt klart och tydligt på grejerna hur mycket man ska skala.
Funderingarna kan komma när man har kopplingsdosor/takdosor med ett antal olika tändningar som går vidare och nån kors. En svårighet för mig innebär att jag för att vara helt säker måste mäta att just den tråden går till den brytaren och till den lampan. Och jag måste vara helt säker på att den som utfört trådragningen inte "förenklat" och skippat nått rör och dragit trådarna nån annan väg och sparat in 15 % rör/tråd. Det är rätt vanligt att man gör om och har någon annan dragit rör o tråd är det inte så solklart alla gånger. Och orsaken är bla. det jag tidigare skrev om dåliga handlingar/ritningar.
Om sedan färgerna är slut och en hel villahall med trapp-kors-dubbeltrapp, ytterlyse och nån lampa till är hopsnott med bara vit som tändfärg så blir det lätt trassligt om man kommer efteråt och ska göra nåt...
Jo, jag är väl personligen av den åsikten att ska man ändå dra trådarna så kan man ju lika gärna koppla. Alternativet är ju annars att elektrikern som ska koppla får berätta exakt vilken tråd som ska gå vart, men då känns det som att det nästan tar lika lång tid som om han bara får göra det..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Vad man kan göra är att hjälpa elektrikern att bära trådpaket knyta på och hjälpa till att matapå. Det är ett elände när man drar en bit och så blir det en kink i rummet bredvid.
Protte
Protte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Precis, man skall ju aldrig underskatta tidsbesparingen och sinnesfriden man får med kompetent och påpasslig handräckning. Något jag försöker inskärpa i min fru, med hittills rent motsatt resultat måste jag erkänna.