Jag testar lite olika lösningar för att ta mig från en Vatette väggbricka cc-40 med rätt byggmått mot en handdukstork.

Det närmsta jag har kommit hittills är:(inspirerad av https://www.byggahus.se/forum/threads/ansluta-handduksvaermare.246239/ )

Vatette skruvdel 15->G15, rak 1947100
MMA 1/2" övergång, rsk 4819304

Hur mycket gänga krävs mellan skruvdelen och övergången? Det är enda stället jag kan "stjäla" lite byggmått då handdukstorken ej går att justera.

Vinkeladapter för röranslutning ligger på en ljus träyta, komponenter för handdukstorksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggmonterad Vatette väggbricka kopplad till rör som leder till handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Lin tätar tidigt, redan efter ett eller två varv är det tätt (om man har haft lite mottryck i akutfall = man blir blöt!) Men jag har aldrig provtryckt någon sådan gängning med så få varv tätade med lin, så jag kan inte svara på det korrekt.

Hur många varv tror du att du kommer att få till?

Krilleman
Lin tätar tidigt, redan efter ett eller två varv är det tätt (om man har haft lite mottryck i akutfall = man blir blöt!) Men jag har aldrig provtryckt någon sådan gängning med så få varv igängade, så jag kan inte svara på det korrekt.

Krilleman Krilleman skrev:
Lin tätar tidigt, redan efter ett eller två varv är det tätt (om man har haft lite mottryck i akutfall = man blir blöt!) Men jag har aldrig provtryckt någon sådan gängning med så få varv igängade, så jag kan inte svara på det korrekt.
Jag tycker nog att det som mest rör sig om 1.5 varv eller liknande :/

Hur nära en koppling brukar man kunna ha 90-graders böj på ett 15mm förkromat kopparrör? Tänker om det kan vara ett bättre alternativ än vinkelkopplingen.

Ett alternativ är väl att använda en täckbricka och en vanlig vinkelkoppling, men jag vill gärna undvika synlig pex-slang.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.