3 460 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
Hur mycket får man göra själv?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skall man vara en extrem paragrafryttade så kan man tolka det som om man inte ens får dra tomrör i väggen. Nu är inte alla elektriker lika extrema. Min anser att sunt förnuft får råda och han litar på att jag kan dra rör och liknande. (Arbetar till vardags med lite mer avancerade saker än så) Skulle man följa vissas varningar angående vad man får göra enligt lagen så kan jag tillägga att det är strikt förbjudet att hjälpa faster Agda med rollatorn = medicintekniska lagstiftningen. Det finns många exempel på vad man inte får göra vid en hårdtolkning av lagen. vad som sedan är rätt eller fel avgör rättssystemet. Hur många amatörer har blivit dömda för att de dragit tomrör i väggen? Jag själv gör det jag tror mig kunna och överlåter resten åt de som kan mer som min behöriga elektriker (fast jag bryr mig inte om behörigheten)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Om man aldrig sett hur rör dras heller så kan det vara extra svårt att dra rör (inte för att jag säger att TS aldrig sett hur det ser ut).
Jag minns själv i skolan den första övningen med installationskabel, EKK. Man hade ju aldrig lagt märke till hur en elinstallation såg ut tidigare så övningen var ju mer eller mindre omöjlig att utföra utan lärares hjälp.
//Patrik
Jag minns själv i skolan den första övningen med installationskabel, EKK. Man hade ju aldrig lagt märke till hur en elinstallation såg ut tidigare så övningen var ju mer eller mindre omöjlig att utföra utan lärares hjälp.
//Patrik
Eftertanke ..
Mina första projekt i ungdomen var renoveringar .. (liksom mina nuvarande) .. Jag tyckte att det är väl bara att göra likadant som det redan ser ut .. fast dit jag vill ha dosorna ..
klart att, är man helt novis och det handlar om ett nybygge .. fast då har man väl inte ens kommit te att ställa frågan ..
I varje fall .. en normal-händig kan fixa det här . bara han/hon vet hur det ska se ut ..
Mina första projekt i ungdomen var renoveringar .. (liksom mina nuvarande) .. Jag tyckte att det är väl bara att göra likadant som det redan ser ut .. fast dit jag vill ha dosorna ..
klart att, är man helt novis och det handlar om ett nybygge .. fast då har man väl inte ens kommit te att ställa frågan ..
I varje fall .. en normal-händig kan fixa det här . bara han/hon vet hur det ska se ut ..
Patrik H. Visst kan det vara knepigt att dra rör, Men om man inte lyckas så måste man ju söka hjälp. Hitta tips på nätet, i litteraturen eller fråga någon. Om man håller på att dra en massa elrör så förutsätter jag att man är relativt kunnig och händig liksom om man snickrar sina egna takstolar eller annat som kan vara riskabelt. Jag skulle aldrig ha råd att anlita en elektriker till alla eljobb jag har. Trots allt måste jag ju jobba minst 8 timmar för att betala en timmes elektriker.
Coffsson, prata med den elektriker du tänker anlita. Skulle det vara mig och kommer med en "färdig" anläggning som jag bara behöver koppla så är risken överhängande att jag tackar nej. Men frågar du först och jag får ge dig lite anvisningar och att jag tror att du fattar vad du håller på med, så kanske du kan dra dina rör och att jag blundar lite.
Trams eller inte, det finns hempulare som är lika bra som vilken behörig elmoj som helst likväl som det finns folk som inte ser skillnad på ett VP16 och en konsertflygel men som lika f-n ger sig på't, och regelverket måste anpassas efter den okunnigaste/klantigaste/mest korkade (välj själv) hempularen.
Frågan var väl vad han FÅR göra? Oväsentligt då att "vem som helst kan väl dra rör" osv.. Skillnad på KAN och FÅ 
Rör för svagströmsinstallationer (TV, Tele, Data, ljudanläggning osv) får du däremot göra utan att bryta mot någon lag!
Rör för svagströmsinstallationer (TV, Tele, Data, ljudanläggning osv) får du däremot göra utan att bryta mot någon lag!
Intressant, då gäller det bara att hitta en elektriker som drar starkström i svagströmsrören.Rrrrr skrev:
varför krångla till det? vill man vara rebell och snål så gör man allt själv (fackmannamässigt förstås)
men vill man hålla sig inom lagen så tar man kontakt med elektrikern och begär offert och erbjuder samtidigt sin hjälp, då kan det hända att han går med på det (ganska vanligt bland egenföretagare)
men vill man hålla sig inom lagen så tar man kontakt med elektrikern och begär offert och erbjuder samtidigt sin hjälp, då kan det hända att han går med på det (ganska vanligt bland egenföretagare)