K KungAnka skrev:
Eller så köper man torr ved ;) Ska man bara ha några m3 är det inte speciellt mycket dyrare, i alla fall inte där jag bor.
I dessa tider skulle inte jag våga lita på att tillgången är god på torr ved. Men tillgång och efterfrågan;)

Min jötul f145 från 2017 har en verkningsgrad på 77% enligt certifikat. och det är säkert under optimala förhållanden i ett labb. Så 65-70% skulle jag nog tro är mer realistiskt...

För att komma upp i 77% verkningsgrad krävs nog exakt luftmängd, drag , ved, och vedens fuktinnehåll....

En äldre kamin behöver inte vara sämre men är troligen inte heller bättre...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nissens
A Alexn72 skrev:
Ett annat tips som du kanske redan vet är att nu beställs helst veden för vintern 2023. Så den kan ligga och torka ordentligt
Som du kanske redan vet så har regeln varit i ”alla tider” att veden skall vara klyvd innan midsommar för att vara lagom torr till kommande vinter.

Nissens Nissens skrev:
Som du kanske vet så har regeln varit i ”alla tider” att veden skall vara klyvd innan midsommar för att vara lagom torr till kommande vinter.
Om du bara visste....
Jag har fått förfrågan om att sälja torr ved i januari.... I början på januari....
För min del så har jag nog ved för 5 år framåt...
Folk tänker inte så långt framåt nu för tiden... Och färsk ved är billigare än torr...
Men jag ska berätta de till nästa som hör av sig och vill köpa torr ved i januari ;)

Nissens
A Alexn72 skrev:
Om du bara visste....
Jag har fått förfrågan om att sälja torr ved i januari.... I början på januari....
För min del så har jag nog ved för 5 år framåt...
Folk tänker inte så långt framåt nu för tiden... Och färsk ved är billigare än torr...
Men jag ska berätta de till nästa som hör av sig och vill köpa torr ved i januari ;)
Jag skaffar alltid färsk ved på våren som får ligga och torka fram till vintern. Att köpa torr i januari är rätt optimistiskt. :)

Nissens Nissens skrev:
Som du kanske redan vet så har regeln varit i ”alla tider” att veden skall vara klyvd innan midsommar för att vara lagom torr till kommande vinter.
I mina trakter är vi av vana och god tradition mer noga, veden ska vara kapad och kluven innan påsk, annars går 'dymeln' i den.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
I mina trakter är vi av vana och god tradition mer noga, veden ska vara kapad och kluven innan påsk, annars går 'dymeln' i den.
Kan bero på vilka breddgrader man är på. :)

• Gilla
Robin Kjellström och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.