23 606 läst ·
21 svar
24k läst
21 svar
Hur mycket energi från 1 m3 ved?
Min jötul f145 från 2017 har en verkningsgrad på 77% enligt certifikat. och det är säkert under optimala förhållanden i ett labb. Så 65-70% skulle jag nog tro är mer realistiskt...
För att komma upp i 77% verkningsgrad krävs nog exakt luftmängd, drag , ved, och vedens fuktinnehåll....
En äldre kamin behöver inte vara sämre men är troligen inte heller bättre...
För att komma upp i 77% verkningsgrad krävs nog exakt luftmängd, drag , ved, och vedens fuktinnehåll....
En äldre kamin behöver inte vara sämre men är troligen inte heller bättre...
Om du bara visste....Nissens skrev:
Jag har fått förfrågan om att sälja torr ved i januari.... I början på januari....
För min del så har jag nog ved för 5 år framåt...
Folk tänker inte så långt framåt nu för tiden... Och färsk ved är billigare än torr...
Men jag ska berätta de till nästa som hör av sig och vill köpa torr ved i januari
Jag skaffar alltid färsk ved på våren som får ligga och torka fram till vintern. Att köpa torr i januari är rätt optimistiskt.A Alexn72 skrev:Om du bara visste....
Jag har fått förfrågan om att sälja torr ved i januari.... I början på januari....
För min del så har jag nog ved för 5 år framåt...
Folk tänker inte så långt framåt nu för tiden... Och färsk ved är billigare än torr...
Men jag ska berätta de till nästa som hör av sig och vill köpa torr ved i januari![]()
Klicka här för att svara