Jag har planer på att bygga en hus lite ensligt. Grejen är bara den att jag behöver ett garage/verkstad med diverse verktygsmaskiner som metallsvarv och CNC-fräs och det skulle inte förvåna mig om jag behöver 64A bara till verkstaden om inte mer. Antar att man inte normalt drar så grova kablar till privata fastigheter men finns det någon övre gräns för hur mycket man får dra till tomt som ägs privat?

Antar att en grövre kabel kostar mer men det kan jag leva med.

Jag skulle oroa mig mer om du får bedriva tung verksamhet på en tomt för bostad.

Elanslutningen blir nog inte billig, du kanske får egen transformator på grund av långa avstånd.

Protte

Mikael_L
Man kan väl säga att standard är att det dras för en max 25A servis till vanliga bostadshus. Det lär nog vara relativt sällan som leverantören sätter gränsen lägre. Men där det är befintlig lite äldre infrastruktur kan ju dessa transformatorer och ledningsnätet ha nått nära sitt kapacitetstak och elleverantören försöker begränsa effekter i nyanslutningar för att slippa uppgradera allt.

Hur chansen är att få mer än 25A är nog mycket svårt att sia om. Är närmaste trafo rejält överdimensionerad så möter det kanske inget motstånd alls, de blir bara glada att det blir lönsammare.
Finns det befintliga ledningar är dessa dock troligen underdimensionerade för mer än 25A.

Du måste nog helt enkelt kolla med nätägaren där, be om en offert typ.

Thorped skrev:
Jag har planer på att bygga en hus lite ensligt. Grejen är bara den att jag behöver ett garage/verkstad med diverse verktygsmaskiner som metallsvarv och CNC-fräs och det skulle inte förvåna mig om jag behöver 64A bara till verkstaden om inte mer. Antar att man inte normalt drar så grova kablar till privata fastigheter men finns det någon övre gräns för hur mycket man får dra till tomt som ägs privat?

Antar att en grövre kabel kostar mer men det kan jag leva med.
Hur stora maskiner ska du köra? Jag har 3-fas / 16A till verkstan som innehåller:
* spånfläkt
* kompressor
* svarv x2
* pelarborr
* bandsåg
* fräs
* rikthyvel
* planhyvel
* cirkelsåg

Men då är det inte mer än 2 personer som jobbar där, och bara på deltid.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Man kan väl säga att standard är att det dras för en max 25A servis till vanliga bostadshus. Det lär nog vara relativt sällan som leverantören sätter gränsen lägre. Men där det är befintlig lite äldre infrastruktur kan ju dessa transformatorer och ledningsnätet ha nått nära sitt kapacitetstak och elleverantören försöker begränsa effekter i nyanslutningar för att slippa uppgradera allt.

Hur chansen är att få mer än 25A är nog mycket svårt att sia om. Är närmaste trafo rejält överdimensionerad så möter det kanske inget motstånd alls, de blir bara glada att det blir lönsammare.
Finns det befintliga ledningar är dessa dock troligen underdimensionerade för mer än 25A.

Du måste nog helt enkelt kolla med nätägaren där, be om en offert typ.
Det finns ingen begränsning i hur mycket el man kan få hem. Bara man betalar så kan man i praktiken ha en egen tranformatorstation..

I Göteborg har man upp till 63A som normal elinstallation i småhus för 1-2 familjer med eluppvärmning. I dag kan det även finnas elbilsägare som önskar 63A för att kunna snabbladda,

Annars är det vanligt med 25A i nyare villor vilket normalt räcker till värmepump och normala elförbrukare..

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hos mitt elnät bolag (Södra Hallands Kraft) får man välja
Säkringsabonnemang – för hushåll, mindre butiker och småindustrier

Säkringsabonnemang gäller för anslutningar i nätet upp till 100 A säkring. Detta abonnemang omfattar de flesta hushåll, mindre butiker och småindustrier. För vanliga hushåll gäller säkringsabonnemang upp till och med 25 A.
Själv ligger jag lågt med min kap/ger-såg och klarar mig med 16 A :)

Ser att Vattenfall tar ut runt 15 000:- mer i fast årlig avgift för 63A jämfört med 20A.

mlkjhr skrev:
Ser att Vattenfall tar ut runt 15 000:- mer i fast årlig avgift för 63A jämfört med 20A.
Nätavgifterna varierar kraftigt. Göteborg är rätt billiga på upp till 63A.

Sen kostnaderna för att få större säkring beror ju väldigt mycket på hur mycket arbete som måste läggas ner i t.ex. kablar. I vissa villaområden på 70-talet så byggdes de för uppvärmning med direktel och elmatningen till området dimensionerades också för det, men sen har man gått över till annan typ av uppvärmning med värmepump etc, och då kan det finnas gott om marginaler för att ansluta mer effekt. I det läget kan installationskostnaden bli relativt låg. I andra områden med klena kablar osv så kan det bli dyrt.

christoffer09 skrev:
Hur stora maskiner ska du köra? Jag har 3-fas / 16A till verkstan som innehåller:
* spånfläkt
* kompressor
* svarv x2
* pelarborr
* bandsåg
* fräs
* rikthyvel
* planhyvel
* cirkelsåg

Men då är det inte mer än 2 personer som jobbar där, och bara på deltid.
Min fräs är visserligen inte byggd än men bara spindeln är beräknad till 9-12kW Med servon och all elektronik inkopplad räknar jag med att den behöver ca 20-25kW vid full belastning. Sen vill jag gärna köra svarven/svetsen/kompressorn samtidigt som fräsen dessutom är det inte säkert det stannar vid en fräs, kanske vill ha två eller en plasma/vattenskärare också.

Tror inte jag behöver mer än 64A till verkstaden men jag hade hoppats på att kunna dra 80-100A till fastigheten.

Tomten ligger i "närheten" av Alingsås.

Hittade en sida igår som man bara skrev vilken adress man var intresserad av och fick upp vilket de aktuella kraftbolaget var men den sidan finner jag inte idag, någon som vet?

Redigerat:
Tillägg

100 A mätarsäkring kostar här 2190 kr/mån.
Till det kommer elöverföringsavgift 15,00 öre/kWh

Priser inklusive 25% moms.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.