Så här ser det ut på min kroatiska elmätare och i proppskåpen. Kan någon avgöra om min elkapacitet räcker för en bastu på 3.6kw? Tusen tack!

• En kroatisk elmätare med avläsningar på 8198 kWh och 2719 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kroatiskt proppskåp med flera automatsäkringar och en elmätare, frågeställningen gäller elkapacitet för bastu på 3.6kW.
    Skapa konto
  • Bild på ett elskåp med flera strömbrytare, inklusive fyra märkta B16 och en B10, med frågan om kapaciteten räcker för en bastu på 3.6kW.
    Skapa konto
Synd att bilden inte förstoras när man klickar på den. Står det inte på fakturan vilket elabonnemang du har? 3,6 kW tycker jag spontant borde fungera men man kanske inte kan ta el till något annat just då.

O
Z Zagreb2018 skrev:
Så här ser det ut på min kroatiska elmätare och i proppskåpen. Kan någon avgöra om min elkapacitet räcker för en bastu på 3.6kw? Tusen tack!
Ingen av bilderna du postat ger någon som helst användbar information för att kunna svara på din fråga.

Känns som vi får backa tillbaks och ta lite grundläggande ellära.

Effekt = Ström * Spänning

Effekt mäts i enheten watt med förkortningen W
Ström mäts i enheten ampere med förkortningen A
Spänning mäts i enheten vold med förkortningen V

Ditt hus eller lägenhet matas med via en servisledning. Den servisledningen har tre stycken "huvudsäkringar". Det är de säkringarna som begränsar hur mycket ström du kan förbruka. Har du t.e. 16A huvudsäkringar och ett 3-fassystem så har du 3 * 230 * 16 = 11040 watt (11kW) . Om ditt bastuaggregat då går på alla tre faser och är på 3,6kW kan du alltså med god marginal använda det med 16A huvudsäkringar.

Om ditt bastuaggregat däremot går på 1-fas så belastar den bara en av säkringarna och där har 230 * 16 = 3680 watt (3,6kW). Vilket är på marginalen.

Sen får du även tänka på att bastun inte är det enda som drar ström så beroende på vad du har för andra förbrukare kan de troligtvis inte användas samtidigt.

16A är den minsta förekommande huvudsäkring för villor. Det brukar gå att säkra upp till maximalt 25A med en enkel anmälan och mot en högre avgift. För att höja till 32-63 ampere krävs oftast nu servisledning och nytt eller ombyggt mätarskåp.

I lägenheter förekommer ofta lägre servissäkringar, t.ex. 10A. Det är även där det kan förekomma att man har 1-fasabonnemang.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fairlane
O Oldfart skrev:
16A är den minsta förekommande huvudsäkring för villor. Det brukar gå att säkra upp till maximalt 25A med en enkel anmälan och mot en högre avgift. För att höja till 32-63 ampere krävs oftast nu servisledning och nytt eller ombyggt mätarskåp.
Enligt trådstart gäller detta Kroatien. Är det samma sak där som i Sverige?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.