Så här ser det ut på min kroatiska elmätare och i proppskåpen. Kan någon avgöra om min elkapacitet räcker för en bastu på 3.6kw? Tusen tack!
Ingen av bilderna du postat ger någon som helst användbar information för att kunna svara på din fråga.Z Zagreb2018 skrev:
Känns som vi får backa tillbaks och ta lite grundläggande ellära.
Effekt = Ström * Spänning
Effekt mäts i enheten watt med förkortningen W
Ström mäts i enheten ampere med förkortningen A
Spänning mäts i enheten vold med förkortningen V
Ditt hus eller lägenhet matas med via en servisledning. Den servisledningen har tre stycken "huvudsäkringar". Det är de säkringarna som begränsar hur mycket ström du kan förbruka. Har du t.e. 16A huvudsäkringar och ett 3-fassystem så har du 3 * 230 * 16 = 11040 watt (11kW) . Om ditt bastuaggregat då går på alla tre faser och är på 3,6kW kan du alltså med god marginal använda det med 16A huvudsäkringar.
Om ditt bastuaggregat däremot går på 1-fas så belastar den bara en av säkringarna och där har 230 * 16 = 3680 watt (3,6kW). Vilket är på marginalen.
Sen får du även tänka på att bastun inte är det enda som drar ström så beroende på vad du har för andra förbrukare kan de troligtvis inte användas samtidigt.
16A är den minsta förekommande huvudsäkring för villor. Det brukar gå att säkra upp till maximalt 25A med en enkel anmälan och mot en högre avgift. För att höja till 32-63 ampere krävs oftast nu servisledning och nytt eller ombyggt mätarskåp.
I lägenheter förekommer ofta lägre servissäkringar, t.ex. 10A. Det är även där det kan förekomma att man har 1-fasabonnemang.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Enligt trådstart gäller detta Kroatien. Är det samma sak där som i Sverige?O Oldfart skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Första cirkelsåg (vad behöver jag egentligen?)
Verktyg & Maskiner -
Behöver jag en kontaktor mellan Shelly Pro 4PM och element för att öka
El -
Behöver jag ta bort den gamla begränsningskabeln för robotgräsklippare
Robotgräsklippare -
Vad för fel? Säkring elpatron behöver återställas flera ggr/vecka
Värme allmänt -
Vad behöver man tänka för att byta ut den gamla elcentral till en modern?
El