48 880 läst ·
174 svar
49k läst
174 svar
Hur mycket bör man tjäna för att ha råd att bygga hus?
Mycket synpunkter och tips från allt mellan himmel och jord har det blivit i den här tråden 
Vi har bestämt oss för att satsa i alla fall! Vi har nu fått lånelöfte från banken och ska skriva på kontrakt för en tomt idag! Känns läskigt såklart men jätteroligt! Det kan så klart gå åt skogen men då får vi väl sälja eller hyra ut eller nåt. Vi har räknat noga på det och anser att vi har råd.
Förhoppningsvis kommer vi också få mer för lägenheten än vi trott!
Vi har bestämt oss för att satsa i alla fall! Vi har nu fått lånelöfte från banken och ska skriva på kontrakt för en tomt idag! Känns läskigt såklart men jätteroligt! Det kan så klart gå åt skogen men då får vi väl sälja eller hyra ut eller nåt. Vi har räknat noga på det och anser att vi har råd.
Förhoppningsvis kommer vi också få mer för lägenheten än vi trott!
Jag kan bara säga som en annan redan skrivit i tråden...
"Har inte ni råd att bygga, vem har det då?"
Om det kraschar för er så kommer ni vara i gott sällskap av tiotusentals andra svenska familjer, men det kanske inte lät så trösterikt ...
Jag tror det går bra, lycka till med bygget och ert nya hus.
Läs omkring här på forumet angående historier om när det går tokigt i bygget.
Så ni lär er alla knepen.
* Välj egen KA, och byt ifall han inte verkar jobba tillräckligt bra för er.
*Håll inne pengar
* Ifrågasätt på ett tidigt stadium om nåt verkar tokigt
osv osv
De flesta byggen löper nog på rätt bra, men kan ni lite mer riskerar ni mindre.
"Har inte ni råd att bygga, vem har det då?"
Om det kraschar för er så kommer ni vara i gott sällskap av tiotusentals andra svenska familjer, men det kanske inte lät så trösterikt ...
Jag tror det går bra, lycka till med bygget och ert nya hus.
Läs omkring här på forumet angående historier om när det går tokigt i bygget.
Så ni lär er alla knepen.
* Välj egen KA, och byt ifall han inte verkar jobba tillräckligt bra för er.
*Håll inne pengar
* Ifrågasätt på ett tidigt stadium om nåt verkar tokigt
osv osv
De flesta byggen löper nog på rätt bra, men kan ni lite mer riskerar ni mindre.
Redigerat:
Naturligtvis behöver man ha snabbt tillgängligt kapital någonstans, exempelvis, precis som jag skrev, på ett bankkonto.-MH- skrev:
De flesta fondförvaltare, i synnerhet de som jobbar på storbankerna och större fondinstitut är inte i närheten lika intresserade av att fonderna går bra som de vore om det gällde deras egna pengar, då de själva inte tjänar särskilt mycket på att göra ett bra jobb. Det avspeglas ju också i att många aktiefonder bara går marginellt bättre än index, varför många av dessa fonder ofta är en ren förlustaffär, då de kostar mer än en indexfond.-MH- skrev:Nu är vi lite OT, men att spara i fpnder/aktier eller liknande är förenad med risk. Visst brukar man får höra att "på lång sikt" är aktier alltid bäst. Vad ingen säger är att det kan vara väldigt lång sikt, kanske en 50 år eller så. Och det är inte så smart om man behöbver dem "redan" om 20 år. Att prata om snittförräntningen på 15 år är ju inte så intressant, om man behvöer köpa en ny panna när börsen är ner 10% sedan start.
Om man är intresserad eller kunnig brukar inte spela så stor roll. Fonder sköts av personer som är både intresserade (hoppas vi), kunniga (nåja) och lägger betydligt mer än några timmar i veckan. Och det hjälper inte särskilt mycket.
Jag har också aktiefonder, men bara för mina pensionspengar som jag ändå inte kan röra på ett bra tag. Sätta buffert i fonder? Nej du, så riskvillig är inte jag.![]()
Dock tycker jag fortfarande att en investering i värdepapper är det rätta att göra, men då väljer jag bort fonderna och sköter jobbet själv och kan konstatera att det hittills har givit betydligt bättre resultat än att ha pengarna på ett räntekonto. Och att det ska behöva handla om 50 år tycker jag är ganska mycket nonsens, det går oftast att tjäna pengar på börsen oavsett hur dåliga tiderna är, åtminstone jämfört med ett räntekonto, som i regel har väldigt dålig ränta i dåliga tider. Tänk på att banken räknar med att tjäna pengar på din inlåning, vilket faktiskt betyder just att det alltid finns möjlighet att tjäna mer än inlåningsräntan, annars skulle banken inte erbjuda någon ränta alls.
Det är alltid någon som det går bra för. Det svåra är att i förväg avgöra vem det blir.BobbyEwing skrev:
Det går lika bra att förlora på börsen också, det svåra är att veta i förväg vilket det blir.
Men alltid är de någon som tror att de senaste årens resultat beror på skicklighet och kunskap, och inte på tur (som kan vända).
Grattis till den nya fastigheten "Gris"!
Mitt tips är att kontakta kanske 3-4 husbyggare och se hur pass någon utav dem kan rita något som passar er.
En del är riktigt seriösa och lägger ner mycket tid på sina kunder innan kunden bestämt sig för vilket hus de vill ha och VEM som skall få bygga det.
Mina erfarenheter utav tre husbyggare var att de alla var hjälpsamma och hittade bra lösningar för oss.
Samtliga hus hade vid en första anblick en hög standard,men alla har vi olika krav på hur vi vill att våra hus skall se ut.
Det är svårt att hålla all info isär och inte alltid vet man precis vad man vill ha.
På nätet kan man oftast få en bra bild utav vilket hus man vill ha och finns det inget som passar kan man ta lite ideer ifrån olika hus och tala om dem för byggaren!
- Många husbyggare lockar med lägre priser men har en allt för låg standard som blir dyr att höja.
- Utgå inte efter att hus med "hög standard" verkligen innehåller det som ni vill ha,..utan ta reda på exakt vad denna standard innebär och vad förändringar kostar i ett tidigt skede.
- De byggare som vi var i kontakt med hade samma förfarande med att först lägga ner mycket tid på oss och ge ett gott intryck,..för att sedan bli betydligt mer stressade för att man skall binda sig i "steg 1"
- Tänk på att allt extra kostar mycket pengar medan allt som ni tar bort är försumbart...
( förvinner omärkt i kalkylen )
- Försök att verkligen ha högt ställda krav på huset så långt som möjligt vad gäller hur husets uppvärmning m.m fungerar så att driftkostnaderna hålls nere.
Även en högre kvalite på dörrar,fönster,kök och badrum är att rekomendera eftersom att detta är dyrt att ersätta om det håller för låg kvalite,men kostar försumbart mindre i det totala hela.
Även trivseln är ju viktig som detta ger och kan vara skillnaden mellan en stor besvikelse och att uppnå sin dröm.
Den tiden ni lägger ner under tiden som ni väljer hus är oerhört viktig för hur ni skall trivas sedan.
Det blir jobbigt efter ett tag men är väl värt det.
Man vill ju slippa obehag efter att kontraktet är skrivet.
Slutcitat:
- Alla byggarna lämnade likvärdiga offerter. ( på liknande hus )
- Rätt värmesystem för hustypen utelämnades hos samtliga ( ett tillägg på 80.000kr )
- Fel info om vad som ingick i "hög standard" gavs utav två husbyggare.
- Samtliga "nyckelfärdiga" hus visade sig att de INTE var det och ingen kunde specifiera
vad som faktiskt kostade vad bland de tillägg eller borttag som gjorts.
- Alla hävdade att vi egentligen fick förra årets priser och att det skulle bli svårt att få igenom
vår givna offert...om det lyckades "sparade" vi 8 % av totalsumman.
Skall tilläggas att vi inte valt ett standard hus och att många förändringar skulle göras,vilket bäddade för missförstånd.
Ju mer "varma i kläderna" vi blev, ju mer info fick vi vilket var nödvändigt för att förstå omfattningen.
Byggaren lämnar inte mer info än vad köparen begär.
Mitt tips är att kontakta kanske 3-4 husbyggare och se hur pass någon utav dem kan rita något som passar er.
En del är riktigt seriösa och lägger ner mycket tid på sina kunder innan kunden bestämt sig för vilket hus de vill ha och VEM som skall få bygga det.
Mina erfarenheter utav tre husbyggare var att de alla var hjälpsamma och hittade bra lösningar för oss.
Samtliga hus hade vid en första anblick en hög standard,men alla har vi olika krav på hur vi vill att våra hus skall se ut.
Det är svårt att hålla all info isär och inte alltid vet man precis vad man vill ha.
På nätet kan man oftast få en bra bild utav vilket hus man vill ha och finns det inget som passar kan man ta lite ideer ifrån olika hus och tala om dem för byggaren!
- Många husbyggare lockar med lägre priser men har en allt för låg standard som blir dyr att höja.
- Utgå inte efter att hus med "hög standard" verkligen innehåller det som ni vill ha,..utan ta reda på exakt vad denna standard innebär och vad förändringar kostar i ett tidigt skede.
- De byggare som vi var i kontakt med hade samma förfarande med att först lägga ner mycket tid på oss och ge ett gott intryck,..för att sedan bli betydligt mer stressade för att man skall binda sig i "steg 1"
- Tänk på att allt extra kostar mycket pengar medan allt som ni tar bort är försumbart...
( förvinner omärkt i kalkylen )
- Försök att verkligen ha högt ställda krav på huset så långt som möjligt vad gäller hur husets uppvärmning m.m fungerar så att driftkostnaderna hålls nere.
Även en högre kvalite på dörrar,fönster,kök och badrum är att rekomendera eftersom att detta är dyrt att ersätta om det håller för låg kvalite,men kostar försumbart mindre i det totala hela.
Även trivseln är ju viktig som detta ger och kan vara skillnaden mellan en stor besvikelse och att uppnå sin dröm.
Den tiden ni lägger ner under tiden som ni väljer hus är oerhört viktig för hur ni skall trivas sedan.
Det blir jobbigt efter ett tag men är väl värt det.
Man vill ju slippa obehag efter att kontraktet är skrivet.
Slutcitat:
- Alla byggarna lämnade likvärdiga offerter. ( på liknande hus )
- Rätt värmesystem för hustypen utelämnades hos samtliga ( ett tillägg på 80.000kr )
- Fel info om vad som ingick i "hög standard" gavs utav två husbyggare.
- Samtliga "nyckelfärdiga" hus visade sig att de INTE var det och ingen kunde specifiera
vad som faktiskt kostade vad bland de tillägg eller borttag som gjorts.
- Alla hävdade att vi egentligen fick förra årets priser och att det skulle bli svårt att få igenom
vår givna offert...om det lyckades "sparade" vi 8 % av totalsumman.
Skall tilläggas att vi inte valt ett standard hus och att många förändringar skulle göras,vilket bäddade för missförstånd.
Ju mer "varma i kläderna" vi blev, ju mer info fick vi vilket var nödvändigt för att förstå omfattningen.
Byggaren lämnar inte mer info än vad köparen begär.
Hej Nu har ni tagit första steget och se upp med husleverantörer eftersom dom leker kunniga på arkitektur...
Mitt råd är att kontakta en arkitekt som kan hjälpa er bedöma innehållet i husleverantörernas leveranser om ni väljer en sådan?
Det är också viktigt att tänka på att det hus ni väljer ska finnas länge och därför ska utformas för hela er tid i huset samt för nästa köpare...
Arkitekt kan också till skillnad från andra placera hus och yttre planering så att ni inte får huset där det är lättast att släppa av det utan där det ger er mest glädje.
Val av byggmetod kan ge er helt olika driftsekonomi se tex EPS som ger fantastiskt välisolerat hus med en massa kvalité utan fuktproblem.
Hur fick ni tag på tomten och vad var det som gjorde att ni föll för just den tomten?
Mitt råd är att kontakta en arkitekt som kan hjälpa er bedöma innehållet i husleverantörernas leveranser om ni väljer en sådan?
Det är också viktigt att tänka på att det hus ni väljer ska finnas länge och därför ska utformas för hela er tid i huset samt för nästa köpare...
Arkitekt kan också till skillnad från andra placera hus och yttre planering så att ni inte får huset där det är lättast att släppa av det utan där det ger er mest glädje.
Val av byggmetod kan ge er helt olika driftsekonomi se tex EPS som ger fantastiskt välisolerat hus med en massa kvalité utan fuktproblem.
Hur fick ni tag på tomten och vad var det som gjorde att ni föll för just den tomten?
Välj också ett hus som passar tomten! T.ex. inte en stort enplanshus på en sluttningstomt. Också viktigt att huset orienteras rätt, så att ni får ljusinsläpp, uteplatser, insyn och utsikt där ni vill ha det på tomten. Inte så bra om de bästa fönsterlägena på huset riktas rätt mot grannens vägg t.ex.
Ja, det är en riktigt djungel med alla hustillverkare som alla tycker att ju deras hus är så överlägsna konkurrenterna. Man vet inte vad man ska tro.. Ska man gå på magkänsla, utseende, energieffektivitet, referenser från forumet..? Helst allt men de säger emot varandra hela tiden.
"Byggarätt", vi hittade tomten genom att vi var och kollade på andra tomter i området och fick tips av grannar som vi pratade med av en slump. Anledningen till att vi föll för den var att den ligger lite högt på en återvändsgata, har lite sjöutsikt och är stor (1500 kvadrat).
"Byggarätt", vi hittade tomten genom att vi var och kollade på andra tomter i området och fick tips av grannar som vi pratade med av en slump. Anledningen till att vi föll för den var att den ligger lite högt på en återvändsgata, har lite sjöutsikt och är stor (1500 kvadrat).
Nu har du missat något väsentligt i ditt resonemang: Kanske hela området var en åker när vi flyttade hit! Det VAR det! Vi var nästan först, sedan tog det 26 år så blev det "Fina kvarteret" av det, vilket vi egentligen tycker om. Vem skall acceptera vad? Nu råkar våra grannar vara helt underbara människor med avseende på många mänskliga och sociala aspekter! Vår fina grä..., ursäkta, mossmatta stör ingen, och våra 30-metersgranar vajar vacker i vinden. Här finns perfekt grannsämja, gransus och månsken...Whynot skrev:
Lite OTMatwe skrev:Bottenlån = 4mkr (Amorteringsfritt)
Ränta = 6% (med höjd för höjning till 8%)
Drift = 2000:-
Kostnad, nytt boende
Ränta +20 000
Amortering +0
Drift/avgift/hyra +2 000
Månadsutgift =22 000
Skattereduktion, bostad -5 700
Boendekostnad inkl amorteringar =16 300
Boendekostnad exkl amorteringar =16 300
Boendekostnad efter eventuell räntehöjning =21 567
Kvar att leva på
Inkomster före skatt +61 000
Skatt på kapital och inkomster -17 469
Skatt på uppskov -0
Fastighetsavgift -0
Skattereduktion +5 700
Disponibel inkomst =49 231
Utgift för nytt boende -22 000
Kvar att leva på =27 231
Kvar att leva på efter eventuell räntehöjning (2%) =21 965
Överskott/underskott =27 231
Tänkte på en sak i kalkylen, om man har värden på "skatt på uppskov" och "Fastighetsavgift" ska de dras av ifrån "disponibel inkomst" eller läggas på "Utgift för nytt boende"?
Tacksam för svar
Hej igen
Ok Ni har valt tomten mycket med känslor och tillfället...
Det arkitekt kan hjälpa en med är att få en speaking partner som just kan hjälpa en med valet kring husfabrikanter etc..eller vad huspaketet innehåller eller inte och vilka tillval som kostar mer än dom smakar etc..
Det är så lätt att tro att man kan klara köksplaneringen i cadprogrammet och förvaringsutrymmena passar väl bra på vinden???Nej professionell hjälp krävs ju också för att utnyttja tomten på ett vettigt sätt.
Arkitekten kan också hjälpa er med att bedömma vilka tokigheter er fastighet kan bli utsatt för ifrån grannar etc..sådant sparar miljoner...
Ok Ni har valt tomten mycket med känslor och tillfället...
Det arkitekt kan hjälpa en med är att få en speaking partner som just kan hjälpa en med valet kring husfabrikanter etc..eller vad huspaketet innehåller eller inte och vilka tillval som kostar mer än dom smakar etc..
Det är så lätt att tro att man kan klara köksplaneringen i cadprogrammet och förvaringsutrymmena passar väl bra på vinden???Nej professionell hjälp krävs ju också för att utnyttja tomten på ett vettigt sätt.
Arkitekten kan också hjälpa er med att bedömma vilka tokigheter er fastighet kan bli utsatt för ifrån grannar etc..sådant sparar miljoner...
Drlomo: Det är inte så att du missade anledningen till att jag skrev så ?
Har du sedan läst nästkommande svar då jag skrev att trädgården kostar vad man vill att den skall kosta ?
Om du nu själv efter 26 år tycker att du vill höja nivån på din trädgård så gör det!
Trivs du själv med din "mossmatta" och grannarna inte har några synpunkter så låter du den vara som den är.
Man kan inte alltid ( eller snarare aldrig )dra slutsatser som passar alla.
Har själv en trädgård som numera liknar en åker eftersom att vi inte har kunnat bestämma
oss för hur den skulle se ut efter att jordvärmen ställt till det!
Men då bor vi också lite utanför byn så att det inte spelar så stor roll,men hade vi haft pedanta "trädgårdsgrannar" så måste jag erkänna att vi nog hade skyndat oss lite mer.
Sedan är nog mer den övriga ordningen på tomten av större intresse för grannarna än en gräsmatta som liknar en Golfgreen ?

Har du sedan läst nästkommande svar då jag skrev att trädgården kostar vad man vill att den skall kosta ?
Om du nu själv efter 26 år tycker att du vill höja nivån på din trädgård så gör det!
Trivs du själv med din "mossmatta" och grannarna inte har några synpunkter så låter du den vara som den är.
Man kan inte alltid ( eller snarare aldrig )dra slutsatser som passar alla.
Har själv en trädgård som numera liknar en åker eftersom att vi inte har kunnat bestämma
oss för hur den skulle se ut efter att jordvärmen ställt till det!
Men då bor vi också lite utanför byn så att det inte spelar så stor roll,men hade vi haft pedanta "trädgårdsgrannar" så måste jag erkänna att vi nog hade skyndat oss lite mer.
Sedan är nog mer den övriga ordningen på tomten av större intresse för grannarna än en gräsmatta som liknar en Golfgreen ?
Vi har nu också kontrakt på hus! Vi kommer göra en del själva för att spara in lite, tex målning och golvläggning. Mycket jobb så klart men man sparar in så mycket så att vi känner att det är värt det och roligare att lägga de pengarna på andra tillval. Garaget tänkte vi också göra själva och även altanen.
Någon annan som gjort dessa saker själv och har nåt tips?
Någon annan som gjort dessa saker själv och har nåt tips?
I altan-uteplats forumet och garage-friggebod forumet hittar du en massa trådar om sånt som folk byggt själva, läs igenom några först, så har du fått jättemycket tips och inspiration.
Sen startar du en egen tråd när du ska börja bygga, så kan du få tips under byggets gång, och ställa egna frågot i tråden också.
Jag kan ge en del tips, men jag måste ha något mer specifikt att gå på först.
Sen startar du en egen tråd när du ska börja bygga, så kan du få tips under byggets gång, och ställa egna frågot i tråden också.
Jag kan ge en del tips, men jag måste ha något mer specifikt att gå på först.