813 läst ·
7 svar
813 läst
7 svar
Hur mycket blir 25 kg cement att slamma med?
Jag ska slamma 9 kvadratmeter lättklinker ( leca) och undrar om någon kan säga mig hur många 25 kg säckar jag behöver? Helt nybörjare och försöker läsa mig till på olika sidor men det står mest att det ska vara som välling, inte hur mycket en säck täcker. Någon som vet? Tacksam för alla svar!
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Dett beror ju på hur tjockt du lägger på
Du får kring 10 l bruk från en säck på 25 kg. Om du slammar 2,5 mm i snitt (detta är tjockt!) så går det åt kring 2,5 L per kvadratmeter. D v s du får ut 4 kvadratmeter slamning från en säck. Så kring två säckar går åt för dina 9 kvadratmeter. Jag tror jag har räknat i högsta laget så kanske får bara 1,5 säck åt i verkligheten.
Tack å tack igen👍☺️Claes Sörmland skrev:
Du får kring 10 l bruk från en säck på 25 kg. Om du slammar 2,5 mm i snitt (detta är tjockt!) så går det åt kring 2,5 L per kvadratmeter. D v s du får ut 4 kvadratmeter slamning från en säck. Så kring två säckar går åt för dina 9 kvadratmeter. Jag tror jag har räknat i högsta laget så kanske får bara 1,5 säck åt i verkligheten.
Det är nog klokt. Särskilt nu på våren när det är så torrt.M MaggisP skrev:
Och om du ska slamma lecablock för senare målning har jag nog räknat för lågt vad gäller förbrukningen. Fyra säckar bruk är mitt nya bud så tar det inte slut mitt i arbetet.
Klicka här för att svara