Hej.

Efter mycket vändande och funderande mellan olika gersågar lackade jag ur helt och hållet när det inte fanns det jag ville ha hemma och det var flera veckors leveranstid på festool. SÅ för att kunna göra något alls köpte jag en serva billigast möjligt. Men det tog bara ett snitt att inse klassskillnaden mot den dewalt 707an jag har testat. Dewaltens kapytor blev silkeslena och släta. Servasågens snittytor har såglinjer och ränder som påminner om när man handsågat i en lite ojämn gerlåda. Vad beror det på? Sågen spinner på fint och bladet går spikrakt, kan det vara så att klingan inte är lika bra som dewalts? Är det lönt att gå och köpa en bra klinga(kanske dewalts) och sätta dit eller är det bara ett meningslöst experiment?

Hej Olorin

Svaret är kanske olika tandning, positiv i ena fallet och negativ i andra.

per

Sorry, det fattade jag ingenting av Pernitta. I enklare ord. Tror du jag får bättre snittyta om jag skaffa en dewaltklinga till servasågen? Nä, nu ser jag felet jag har läst fel spec 707an snurrar 6700 varv och Servan 5000. Det kanske är spinhastigheten.

M
Finns så extremt många faktorer som spelar in på vad som gör ett fint snitt, men själv tvekar jag inte en sekund på att "kvalitets" klingorna håller bättre å ger finare snitt än Biltema/Jula/Classes varianter.

Det som pernitta menar i enkla ord är lutningen på tänderna på klingan.. finns ju inte bara en klinga till alla material så den klingan du testat kanske inte alls är samma "typ" som den som sitter på servan.

Antal tänder,lutning på tänderna, värme avledning, tjocklek på klingan osv osv.. finns väldigt många faktorer på en sådan simpel sak som en klinga :D

Hej Olorin!

Clac Ohlson har klingor på sidan 196. Varför inte prova nr 30-5197? 216/30 mm. Negativ tandning och 48 tänder. Skärbredd 3 mm.

Alla experiment är är värdefulla! Och låt höra hur det avlöper.

per

Till finkapning med min DW708 använder jag dws egna klingor Series 60 80 tänders.
De ger ett kanonsnitt. Kostar ca 500:- + moms, men varar länge. Till regelkapning använder jag deras Series 40 med 36 tänder. Snabbare snitt, men betydligt mindre fin yta.

går att lämna in dem för omslipning... viktig del då de är dyrt med bra klingor

Efter mycket funderande fram och tillbaka så bytte jag såg istället för klinga. Nu blev det Metabo KGS303. Det var som vanligt rätt beslut att satsa på Metabo. Fick en suverän skruvdragare på köpet(frågan är dock om jag ska behålla den eftersom jag redan har en ännu bättre lithiumdragare), klinglaser och en bra 60 tandad klinga. Eftersom jag bedömmer att den här kapar precis lika snygga snitt som dewalt 707an gjorde med 48 tänder så verkar det lite som att högre rotation kontra fler tänder går på ett ut om det är bra klinga. Undrar om dewalts klingor funkar med metabo, skulle vara spännande att se hur de snitten blir.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.