18 947 läst ·
20 svar
19k läst
20 svar
Hur mycket ballast krävs för solceller på låglutande tak
AndersNabb,
fiffigt system du tänkt ihop. Skullle det inte ha gått att fästa de svarta glid-in-skenorna direkt i markstenarna? Då skulle man slippa ett skenlager. Det kostar ju bra mycket med alu-skenor.
När man lägger tyngd på taket i form av alu-skenor, betongmarkstenar och solcellspaneler, då ska man förmodligen kolla hållfastheten på takkonstruktionen. Visserligen kan snölast väga mycket mer vid svårt snöande, men du är det ju svår snölast plus det du lagt på taket. Dessutom vindlast och alla dessa laster samtidigt ska takkonstruktionen hålla för.
fiffigt system du tänkt ihop. Skullle det inte ha gått att fästa de svarta glid-in-skenorna direkt i markstenarna? Då skulle man slippa ett skenlager. Det kostar ju bra mycket med alu-skenor.
När man lägger tyngd på taket i form av alu-skenor, betongmarkstenar och solcellspaneler, då ska man förmodligen kolla hållfastheten på takkonstruktionen. Visserligen kan snölast väga mycket mer vid svårt snöande, men du är det ju svår snölast plus det du lagt på taket. Dessutom vindlast och alla dessa laster samtidigt ska takkonstruktionen hålla för.
Hej Anders, vart hittade du de där glid-in-skenorna för solpanelerna? Jag hade tänkt en liknande installation som du, men har inte hittat den typen av skena någonstans. Tack på förhand!A AndersNabb skrev:Hittills har inte mina paneler flyttat sig ens en millimeter. Då har det ändå varit ett antal stormar på de fyra år som jag har haft dem. Bla en storm som knäckte stolparna på mitt plank så att det lutade synbart. Det föll inte eftersom det sitter fast i två byggnader. Med det sagt så vet jag ju inte med säkerhet vad som skulle kunna hända vid ännu hårdare vindar.
Panelerna ligger knappt 2 dm ovanför taket. Jag bor i Blekinge ca 6 km från havet.
Hej!
Jag vill minnas att de köptes från Triomtegruppen i Knivsta som jag tror köpte från Alutrade i Växjö. Detta var för snart sex år sedan så jag vet inte om de fortfarande säljs.
https://www.alutrade.se/
Lycka till!
Jag vill minnas att de köptes från Triomtegruppen i Knivsta som jag tror köpte från Alutrade i Växjö. Detta var för snart sex år sedan så jag vet inte om de fortfarande säljs.
https://www.alutrade.se/
Lycka till!
Nu har jag efter många om och men lyckats få tag på dem 😄 Har du koll på vad slide-in-skenan har för mått?A AndersNabb skrev:
Du bör ha PM.
Anders
Anders
Klicka här för att svara