3 642 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Hur mycket används snickerimaskiner?
Lämplig maskinpark bestäms förstås av vilka produkter som planerar tillverkas.R Robbanersson skrev:... Min känsla är att det är för mycket maskiner, (flödet i verkstaden blir ganska dåligt) som egentligen man kan ersättas med bra överhandsfräsar och mallar/jiggar. ...
Det finns heller inte något riktigt arbetsbord/yta att vara på, en större justersåg hade varit bra ....
Vad tycker Ni andra som verkstäder?
Min erfarenhet av snickeri var i ett famlijeföretag med farbröder och en maskinpark ungefär som ovan (men bara en zink-fräs).
Dock fanns även en stor press (klarade stora skivor), en smidig (men rejäl) justersåg samt en justersåg med stor delad bordsyta (ca 2+ m2 gjutjärn) som ofta användes som "arbetsbord" så skivor inte sågades. Otroligt stabild bord för att bygga upp dörrar med mera.
Detta var sent 70-tal samt tidigt 80-tal i Norrbotten (Allt utom den stora justersågen finns kvar i en gammal byggnad ute i en avlägsen by i Tornedalen).
Vi tillverkade allt mellan himmel och jord, allt ifrån fönster, dörrar ooh trappor (99% kundspecifika mått) och olika inredningsdetaljer. Som 18-åring+ kom för min del alla maskiner till användning inom ett par år.
Jag tillverkade ofta ganska krävande saker, såsom utsirade balkongdörrar till gamalt slott (besökt av kungen), saloon-dörrar (i klassisk stil), vikportar till bilverkstad med integrerad persondörr (försäkringsjobb efter inbrott medelst bil som körde rakt igenom de gamla portarna av trä...) och strax innan snickeriet lades ner och flyttades designade och tillverkade jag köksluckor i gammal allmogestil till komplett kök där jag för hand slipade motstående frässtål för profilfräsningen (med ögonmått ...). Fogarna mellan stående och liggande dörrramar blev faktiskt "vattentäta" trots ögonmått för slipningen av S-formade frässtål. Those were the days.
Poängen igen: Vad kommer tillverkas i snickeriet? Man kan i princip inte ha för mycket maskiner, om de bara är i skick samt om det finns plats för dem.
Om du inte har någon cnc så behöver du nog alla maskiner som du räknade upp i första inlägget. Allt går med en lite fräs och handverktyg... Men du kommer aldrig att tjäna några pengar på det då tiden det tar med små maskiner är för lång.R Robbanersson skrev:
En bredbands puts gör grovjobbet på en sänggavel på 2 minuter medans det tar en timme med en excenterslip.
Platsbyggda möbler går att snickra ihop med en borrmaskin och lite skruv, men du kommer inte att få speciellt många kunder på det viset. Kvalitet i dina projekt säljer in ditt bästa projekt.
Jag arbetade några år som cnc/finsnickare i ett litet snickeri... Mest med kök, trappor och platsbyggt... och av alla handhållna verktyg så var det egentligen bara tre som brukades frekvent. Skruvdragare vid montage. Excenterslip vid förbereuför lack och handöverfräs för avrundning och avfasning. Vissa handverktyg var förbjudna då dom mest ställer till det (bland annat sticksåg)
Bästa maskinen för skivmaterial är justersåg så finns det ingen sådan så behövs det nog, den betalar sig själv rätt fort. Stora serier och trappor gör man helst med cncstöd. Cnc sparade säkert 60-70 timmar på varje trappa... Men den kostar ju en slant att köpa och hålla i drift.
Klicka här för att svara