2 776 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
hur mycke blir lånet.
jag har lite frågor till er som kan det här med lån.
jag och min sambo vill bygga nytt hus men dom kostar ju något.
vi har en inkomst på ca 22 00 i månaden med barnbidrag.
jag är arbetslös men sjukskriven är hemma med minsta barnet.
vi hade täckt att låna 2.2 miljoner till vårat hus.
vad blir månadskostnaden för huset med alla räntor
ja vi kan högst betala 8000 i månaden för huset
vi betalar i dag en hyra på 5700 + ett lån på 3000 som jag räknar in som hyra och vi klara oss ganska bra på det.
tacksam för alla svar
jag och min sambo vill bygga nytt hus men dom kostar ju något.
vi har en inkomst på ca 22 00 i månaden med barnbidrag.
jag är arbetslös men sjukskriven är hemma med minsta barnet.
vi hade täckt att låna 2.2 miljoner till vårat hus.
vad blir månadskostnaden för huset med alla räntor
ja vi kan högst betala 8000 i månaden för huset
vi betalar i dag en hyra på 5700 + ett lån på 3000 som jag räknar in som hyra och vi klara oss ganska bra på det.
tacksam för alla svar
Bara banken kan ge råd som går att planera efter men tummen-pekfingret ger ~7500 plus amortering, som beror mycket från fall till fall. Detta gäller för de nu "halvlåga" räntorna så en höjning på bara någon tiondels procentenhet, vilket man *alltid* måste räkna med, sänker kalkylen på en gång även om ni får lånet amorteringsfritt i början. Sedan får man tillbaka ~30% av ränteutgiften på skatten men se det som en trevlig bonus och inte något att ta med i kalkylen. Tycker jag i alla fall.
Så, jag tycker det ser knivigt ut med det lånet tyvärr. Minsta ändring så faller det.
Så, jag tycker det ser knivigt ut med det lånet tyvärr. Minsta ändring så faller det.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Sedan måste man ju räkna med lite driftskostnader också. Är inte riktigt uppdaterad på hur mycket man bör räkna med på ett modernet energisnålt (har själv ett gammalt elslukande hus, ligger på totalt ca 4500/mån i drift). hus, men ca 2000/månad borde väl träffa någorlunda rätt.
Klicka här för att svara