Hej!

Vi ska konvertera ett garage i sutterängplan till tv-rum/gästrum nu i vår. Med ytterst begränsad erfarenhet av liknande byggprojekt, men en del vilja och mod, så tänkte jag ta på mig hela detta själv.

Första stoppet blir då att ta bort befintlig garageport och mura igen med lecablock, det är det jag har landat i iom att övriga sutterängplanet är i leca och puts. Det ska också in ett fönster här. Första frågan först: Väggen kommer ligga mot hälften asfalt och hälften betong, då den hamnar i inne/ute skarven. Räcker det med att jämna till kanten med bruk och börja lägga eller skulle ni rekommendera någon extra typ av förankring i marken?

(Jag antar att dörrlisten som sitter i backen ska bort först

MVH Filip

• Närbild på del av garagegolv med möte mellan asfalt och betong, en dörröppning och en del av en gul högtryckstvätt syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrtröskel mot en betong- och asfaltsyta, med viss smuts och en vit vägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Vit garageport med två dörrar, omgiven av fasadlampor och krukväxter på en putsad vägg.
    Skapa konto
Du behöver ta bort asfalten först. Sen gräver du ner till underkant betongplatta och sätter en form och gjuter så dina block står helt på betong. Murar du på hälften asfalt, hälften betong får du en skarv mitt under väggen som med tiden rör sig.

Jag vet hur jag skulle gjort med armering men vill inte ge några direkta råd då detta inte är mitt område. Men du får säkert bättre råd av någon kunnig här på forumet.

• Gilla
Ruztan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.