Trätrappan till ytterdörren håller på att ruttna bort, och vi har bestämt oss för att vi vill ha en tegeltrappa istället, idag ligger det nämligen tegel på uteplatsen som trappan går ner till. Trappen kommer troligen bli två steg hög, och tänker mig att översta steget blir en knapp meter djupt och en dryg meter brett.
Vad är lättaste sättet att göra detta? Mura grund med leca och sen klä allt med tegel? Eller ska jag bygga det av färdiga betongblock? Eller ska man mura en ram av tegel och sen fylla med grus eller betong?
Hur ska jag tänka med förarbetet? Ta bort teglet antar jag, och förstår det som att de flesta verkar förorda att gjuta en platta att mura på, hur mycket behöver jag isåfall gräva ut? Men sen, kan man anta att personen tidigare redan grävt ut och lagt grus/sättsand som är ok att gjuta på eller hur djupt ska jag gräva?
Vad är lättaste sättet att göra detta? Mura grund med leca och sen klä allt med tegel? Eller ska jag bygga det av färdiga betongblock? Eller ska man mura en ram av tegel och sen fylla med grus eller betong?
Hur ska jag tänka med förarbetet? Ta bort teglet antar jag, och förstår det som att de flesta verkar förorda att gjuta en platta att mura på, hur mycket behöver jag isåfall gräva ut? Men sen, kan man anta att personen tidigare redan grävt ut och lagt grus/sättsand som är ok att gjuta på eller hur djupt ska jag gräva?
Hej, Jag hade murat en ram i marktegel ståendes på ett underlag av trög betong/jordfuktad och lagt fog mellan tegelstenarna i cementbruk direkt vid montering. Sedan skulle jag helt enkelt lagt i enkel nätarmering och gjutit ~ 5,5cm under överkant på de stående teglet som utgör form. Sedan monterat plansteget i tegel med typ ardex bruk på betongen och monterat en ram på samma sätt samt gjutit upp till en halv centimeter under översta planet och monterat också detta i ardex.
Jag har utgått från att stenarna är typ 8 x 20, tjocklek 5 cm.
Kontrollera marken under innan. Kanske är det bärlager under redan?
Jag har utgått från att stenarna är typ 8 x 20, tjocklek 5 cm.
Kontrollera marken under innan. Kanske är det bärlager under redan?
Klicka här för att svara