Farstatjej90
Hej!
Jag har en äldre tuja-häck där jag skulle vilja mura upp en mur på kanske en halvmeter intill.
Det är väldigt besvärligt att gräva intill för alla rötter och jag är rädd om häcken också.
Jag tänker mig mura i vanligt rött tegel.

Jag vill ju inte att mureb ska sätta sig med tiden....
Kan man fuska med att gräva ur genom att armera?
Säg att jag kan gräva 10 cm ner, lägga en duk och sen gjuta en armerad platta (ovanpå jord då...) kommer det gå att mura på? Eller sätter det sig?
Detta med att gräva flera dm ner och ha olika lager av grus och sten och padda etc det fungerar inte utifrån förutsättningarna i det här fallet.

• Gilla
Gele
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hej!
Jag har en äldre tuja-häck där jag skulle vilja mura upp en mur på kanske en halvmeter intill.
Det är väldigt besvärligt att gräva intill för alla rötter och jag är rädd om häcken också.
Jag tänker mig mura i vanligt rött tegel.

Jag vill ju inte att mureb ska sätta sig med tiden....
Kan man fuska med att gräva ur genom att armera?
Säg att jag kan gräva 10 cm ner, lägga en duk och sen gjuta en armerad platta (ovanpå jord då...) kommer det gå att mura på? Eller sätter det sig?
Detta med att gräva flera dm ner och ha olika lager av grus och sten och padda etc det fungerar inte utifrån förutsättningarna i det här fallet.
Ingen lösning men inspiration... Jag har ett liknande problem men inte med tujor. Kommer ställa gabion-burar intill istället för att bygga/gjuta mur. som på bilden fast hälften så hög.

• Gabionburar fyllda med stenar står uppradade på en grusplan vid en byggarbetsplats, med containrar och en byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Även gabioner behöver någon form av fundament om de på sikt skall stå snyggt som tex som en mur.

Uppriktigt sagt tror jag det inte är lyckat att sätta mur el dyl så nära äldre (thuja)häck.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.