Vi har en måttbeställd och färdigsågad bänkskiva där diskhon inte är förlimmad utan ska limmas av oss. Här vill man ju inte köra ”learning by doing” utan det måste bli rätt såklart! IKEAs instruktioner är lite knapphändiga kan jag tycka. Har sökt på nätet men frågar nu även här.

En fackman jag pratade med blev konfunderad över att det ”bara” skulle limmas och inte fästas på annat sätt. Är det tillräckligt att bara limma underliggande diskho? Eller bör vi även fästa på annat vis? Och isåfall hur?

Har köpt en limfog som har bärighet 27kg/cm2
 
Limma underliggande, hur är det kanterna på hålet, det brukar vara spånskiva och den måste skyddas mot väta.
 
Ikaff Ikaff skrev:
Vi har en måttbeställd och färdigsågad bänkskiva där diskhon inte är förlimmad utan ska limmas av oss. Här vill man ju inte köra ”learning by doing” utan det måste bli rätt såklart! IKEAs instruktioner är lite knapphändiga kan jag tycka. Har sökt på nätet men frågar nu även här.

En fackman jag pratade med blev konfunderad över att det ”bara” skulle limmas och inte fästas på annat sätt. Är det tillräckligt att bara limma underliggande diskho? Eller bör vi även fästa på annat vis? Och isåfall hur?

Har köpt en limfog som har bärighet 27kg/cm2
Är skivan beställd med hålet för hon?
Här är en instruktion, https://www.jetstone.se/montering-installation-underlimmad-diskho/
 
Vi löste det men klurigt när IKEA bytt monteringsanvisning, inte kul att killgissa. Fuktspärr lagt och limmat med TEC 7 och så fanns det med fästen som kom med bänkskivan som vi missat fanns där! Så nu ligger den där sen ska! Tack för svar ni som svarat!
 
Ikaff Ikaff skrev:
Vi löste det men klurigt när IKEA bytt monteringsanvisning, inte kul att killgissa. Fuktspärr lagt och limmat med TEC 7 och så fanns det med fästen som kom med bänkskivan som vi missat fanns där! Så nu ligger den där sen ska! Tack för svar ni som svarat!
Hej, vi håller på att försöka få en underlimmad diskho i måttbeställd bänkskiva från IKEA men saknar instruktion. Vilka fästen var det ni använde? Tacksam för all hjälp.
 
Bumpar den här tråden då den verkar handla om ungefär en fråga jag har.

Jag har beställt en bänkskiva med underlimmad diskho från IKEA. Vid planeringen med handläggare från IKEA nämndes aldrig något om att jag själv skulle få lösa montering av diskhon, men nu när det börjar närma sig leverans ser jag att bänkskivan och diskhon kommer i olika sändningar. Vid kontakt med IKEA får jag nu höra att de ändrat rutin och att jag själv alltså ska montera diskhon.

Kan någon bekräfta om det här är den nya standarden eller om det blivit något missförstånd vid min beställning? Får man med det man behöver eller vad behöver jag själv fixa?
Jag är såklart orolig för läckage i skarven mellan bänkskiva och ho och jag utgår ifrån att IKEA kommer frånsäga sig ansvar om fuktskador uppstår för att jag misslyckats med monteringen.
 
K
B Bonzo2000 skrev:
Bumpar den här tråden då den verkar handla om ungefär en fråga jag har.

Jag har beställt en bänkskiva med underlimmad diskho från IKEA. Vid planeringen med handläggare från IKEA nämndes aldrig något om att jag själv skulle få lösa montering av diskhon, men nu när det börjar närma sig leverans ser jag att bänkskivan och diskhon kommer i olika sändningar. Vid kontakt med IKEA får jag nu höra att de ändrat rutin och att jag själv alltså ska montera diskhon.

Kan någon bekräfta om det här är den nya standarden eller om det blivit något missförstånd vid min beställning? Får man med det man behöver eller vad behöver jag själv fixa?
Jag är såklart orolig för läckage i skarven mellan bänkskiva och ho och jag utgår ifrån att IKEA kommer frånsäga sig ansvar om fuktskador uppstår för att jag misslyckats med monteringen.
Hur gjorde ni monteringen?
 
K Kirre2021 skrev:
Hur gjorde ni monteringen?
Det fanns en beskrivning av monteringen med i leveransen, men man måste alltså lösa det själv nuförtiden. Det föjer heller inte med något monteringslim, så det måste du fixa själv. Hon limmas alltså och kläms även på plats med ett antal (ganska rappliga) clips som monteras i ett fräst spår strax under ytskiktet på skivan.

Jag använde ett MS-polymerlim från TEC7. Tror det kan ha varit det här:
https://k-bygg.se/produkt/limochfog...Cqr1Yxg1nWSdT2yEXkbF-hQOwUVODSnAtgysLtQy3XWKt

Jag följde även beskrivningen i @Kanes inlägg här ovan så att hon låg i spänn under torktiden för limmet.
https://www.jetstone.se/montering-installation-underlimmad-diskho/
 
  • Gilla
Kirre2021
  • Laddar…
Ikaff Ikaff skrev:
Vi har en måttbeställd och färdigsågad bänkskiva där diskhon inte är förlimmad utan ska limmas av oss. Här vill man ju inte köra ”learning by doing” utan det måste bli rätt såklart! IKEAs instruktioner är lite knapphändiga kan jag tycka. Har sökt på nätet men frågar nu även här.

En fackman jag pratade med blev konfunderad över att det ”bara” skulle limmas och inte fästas på annat sätt. Är det tillräckligt att bara limma underliggande diskho? Eller bör vi även fästa på annat vis? Och isåfall hur?

Har köpt en limfog som har bärighet 27kg/cm2
Vilket lim/silicon köpte ni? Skall också snart limma min ho. Skivan kommer hem i början på november. Är det inga bläck man skruvar fast hon med?
 
B Bengt65 skrev:
Vilket lim/silicon köpte ni? Skall också snart limma min ho. Skivan kommer hem i början på november. Är det inga bläck man skruvar fast hon med?
Om du läser mitt inlägg precis ovanför ditt så har du svar på dina frågor.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.