Har fått instruktion om att en mineritskiva måste monteras med ett 3 cm avstånd från vägg (för att tillåta luft att cirkulera) för att godkännas som strålningsskydd så att man kan placera kaminen närmre väggen...

Jag undrar hur man monterar den? Finns det speciell upphägningsanordning eller kan man bygga en ram av trä? Då blir ju ramen i sig brännbar.... :confused:

Av vem har du fått instruktionen att montera minerit. Jag fick samma tips, men sotaren sa att det inte räckte och det är han som bestämmer. Jag fick mura upp en lättbetongvägg (siporex (stavning?)) bakom kaminen. Denna putsades och målades vit och det blev ganska snyggt. Som en förlängning av murstocken.

Åbacka: nu blir jag förvirrad... det var sotarn som sa det då jag ringde för att få tips...

Åbacka skrev:
men sotaren sa att det inte räckte och det är han som bestämmer
Det kan väl knappast vara sotaren som bestämmer, det bör väl finnas standarder som styr hur detta skall göras??
Finns det någon vänlig själ som vet om det finns harmoniserade regler kring detta?

Gips duger väl lika bra?
Fast de kan bli poröst av värmen.

Har satt minerit på en vägg på sidan om vår kamin utan invändningar från sotaren.

Ring skrev:
Det kan väl knappast vara sotaren som bestämmer, det bör väl finnas standarder som styr hur detta skall göras??
Finns det någon vänlig själ som vet om det finns harmoniserade regler kring detta?
Finns nog regler. Men ofta är det sotaren som av olika anledningar är satt att sköta och tolka frågor kring detta. Antagligen kan man bestrida och bråka om man orkar. Eller så enas man med sotaren.

Jag har också fått intrycket att det beror lite på vilken sotare man har hur hårt de tar på regler. Och precis som roke säger så kan man ju välja på att ta striden eller rätta sig efter sotaren. Godkänner inte han anläggningen så blir det ju inget eldande. Sen vet jag inte om det i mitt fall var så att kaminen stod för nära den mineritförsedda väggen för att den skulle göra nytta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.